The grain-scale mechanisms of hydration of mafic lower crustal rocks are investigated through partially amphibolitized samples from the Hustad Igneous Complex in the Western Gneiss Region, Norway. Chemical maps were obtained on continuous rock sections of 20 cm by 2 cm and supplemented with EMP point measurements. Numerical models are employed to reproduce reactive fluid flow driven by a fluid pressure gradient. The Proterozoic pyroxenite body and dolerite dike show different responses to the exposure to hydrous fluids along fractures formed during late Caledonian extension and exhumation. While the dolerite reaches full amphibolitization in a cm-scale reaction halo with a dm-scale transition zone, the pyroxenite has experienced previous metamorphism and is less affected by this event. Dissolution precipitation reactions and slightly faster grain boundary assisted flow are identified as the main mechanisms of fluid flow through the rock and limited element mobility is documented by grain scale chemical gradients in forming amphibole. Phase diagram calculations yield a P/T-window between 650 – 730°C and 0.4 – 0.6 GPa for amphibolite formation. 1D numerical models of reactive fluid flow driven by a fluid pressure gradient show the reaction and reproduce differences in front propagation speed between the two lithologies as observed in the samples. A simple 2D model is employed to demonstrate that the gradual transition from dolerite to amphibolite can be achieved by implementing higher permeability along grain boundaries, supported by the observation that flow along boundaries continues before individual grains are fully replaced.
View lessIn dieser Masterarbeit wird erstens untersucht, welche Bedeutsamkeit das Thema Nachhaltigkeit in der geschichtsdidaktischen Debatte zugesprochen bekommt; zweitens werden die aktuellen Bildungs- und Lehrpläne der 16 Bundesländer zum Unterrichtsfach Geschichte daraufhin analysiert, welchen Stellenwert Nachhaltigkeit darin einnimmt. Ausgangsfrage ist dabei, wie es sein kann, dass sich das Thema trotz der hohen Aktualität und trotz bestehender bildungspolitischer Vorgaben (Stichwort: Bildung für nachhaltige Entwicklung) kaum im Geschichtsunterricht wiederfindet. Die Hypothese der Autorin, dass dieser Umstand maßgeblich mit der curricularen (Nicht-)Verankerung in Zusammenhang steht, kann im Lauf der Arbeit bestätigt werden. Die Autorin nähert sich ihrem Thema von zwei Seiten an: Im ersten, analytischen Teil der Arbeit untersucht sie die fachlichen Debatten in Geschichtswissenschaft und -didaktik daraufhin, wie hier Nachhaltigkeit und Bildung für nachhaltige Entwicklung (BNE) diskutiert werden. Wesentliche Erkenntnisse dieses Teils der Arbeit sind zum einen, dass Nachhaltigkeit in der geschichtswissenschaftlichen Debatte kontrovers diskutiert wird, v.a. aufgrund der Uneinigkeit bzgl. der Konzeption, in der geschichtsdidaktischen Debatte hingegen positiv besprochen wird, da sich hier im Wesentlichen dem einer Bildung für nachhaltige Entwicklung inhärenten Nachhaltigkeitskonzept angeschlossen wird. Zum anderen wird die Verknüpfbarkeit von diesem Konzept und historischem Lernen beleuchtet. Dieser Teil bildet den theoretischen Hintergrund und somit die Basis für den zweiten, empirischen Part der Arbeit: eine systematische Analyse der Bildungspläne des Unterrichtsfachs Geschichte, welche die Autorin quantitativ mittels einer lexikalischen Analyse sowie qualitativ auf die Verankerung von Nachhaltigkeit hin untersucht. Im Rahmen der qualitativen Analyse werden unter den Gesichtspunkten, I. welche geschichtsdidaktischen Prinzipien und historischen Inhalte in den ‚Nachhaltigkeit‘ beinhaltenden Textpassagen erkennbar sind und II. ob und wie die Verknüpfung von BNE und historischem Lernen gelingt, Good-Practice-Beispiele herausgearbeitet.
View lessSpannende Rätselabenteuer in Form von Escape Rooms gewinnen im Mathematikunterricht zunehmend an Beliebtheit. Dies bietet neue Potentiale, um einen motivierenden Zugang zur Sprache der Mathematik zu schaffen. Ziel dieser Arbeit ist es zu untersuchen, inwiefern mathematisches Begriffslernen mit Escape Rooms gelingen kann. Um diese Forschungsfrage zu beantworten, werden zunächst theoretische Grundlagen zur Didaktik des mathematischen Begriffslernens und zum Escape Room als mathematischem Lernspiel geschaffen und literaturbasiert zwölf Kriterien zum mathematischen Begriffslernen mit Escape Rooms hergeleitet. Auf Basis dieses Kriterienkatalogs und einer Sachanalyse zum Funktionsbegriff wird der Escape Room "Den Graphen auf der Spur" zur exemplarischen Einführung des Funktionsbegriffs in einer 8. Klasse am Gymnasium erprobt. In diesem Szenario begeben sich die Schülerinnen und Schüler auf eine Verbrecherjagd und klären einen aufregenden Kunstraub auf. In der Diskussion von "Den Graphen auf der Spur" zeigt sich, dass kooperatives Arbeiten und die Auswahl der Rätsel einen entscheidenden Einfluss auf das Gelingen von mathematischem Begriffslernen nehmen. Motivation, Spaß und Immersion sorgen für einen nachhaltigen Lerneffekt und lassen sich durch einen geeigneten Spielaufbau, abwechslungsreichen Medieneinsatz und eine spannende Rahmengeschichte erzeugen. Kurz gesagt stärken Escape Rooms die Einführung eines neuen mathematischen Begriffs, sofern die dafür erarbeiteten Kriterien erfüllt werden.
View lessThis thesis aims for a broader understanding of and a contribution to the field of transnational lifestyle migration. In the global context of unequal north-south migration patterns, where rather affluent citizens from countries of the Global North move to the Global South for a number of lifestyle-related reasons, this thesis explores the question of individual motivation for migration and the challenges that emerge through such a hyper-mobile migration dynamic towards a small-town community in the Ecuadorian Andes. A combination of on-site participant observation and narrative interviews with lifestyle migrants from the United States, Europe, and South Korea constitute the methodological basis for this research project; showing that individual motivations for migration decision-making are simultaneously similar as they are versatile, and that a strong migration influx of affluent foreigners creates multilayered fields of tension within the receiving community.
View lessDie Bedeutung eines bereits in der Grundschule beginnenden Fremdsprachenunterrichts beschäftigt die Bildungspolitik schon seit vielen Jahren und machte den Grundschulfremdsprachenunterricht in der Vergangenheit zu einem intensiv diskutierten Thema. Insbesondere die Frage nach der richtigen Sprachverwendung spielt dabei eine wichtige Rolle.
Das Ziel der vorliegenden Arbeit ist es, herauszuarbeiten, ob der Fremdsprachenunterricht in der Grundschule ausschließlich in Französisch zu bestreiten ist, oder ob die Lehrkräfte situationsbedingt auch auf die deutsche Sprache zurückgreifen können. Anhand der historischen Entwicklung des Grundschulfremdsprachenunterrichts werden in der Arbeit zuerst die verschiedenen Ansätze und Konzepte in ihrem historischen Kontext aufgezeigt. Darauf aufbauend wird die gegenwärtige Situation in Deutschland dargelegt. Um ein Verständnis für die Besonderheiten eines grundschulgemäßen Fremdsprachenunterrichts zu schaffen, werden anschließend die Erkenntnisse aus der Spracherwerbsforschung zum Erst- und Zweitspracherwerb hinzugezogen und daraus Prinzipien des Grundschulfremdsprachenunterrichts formuliert. Die deutschlandweit unterschiedliche Handhabung macht es zudem notwendig, sich auf den Fremdsprachenunterricht eines Bundeslandes zu beschränken. Anhand der Vorgaben im Berliner Rahmenlehrplan werden die darin festgelegten Ziele des Grundschulfremdsprachenunterrichts aufgezeigt und auf mögliche Schwierigkeiten aufmerksam gemacht. Im Anschluss wird an die theoretischen Grundlagen angeknüpft und die Bedeutung der Sprachverwendung der Lehrkraft in den Blick genommen. Dabei wird die Frage aufgegriffen, ob die Lehrkraft in gewissen Situationen unterstützend auf die deutsche Sprache zurückgreifen darf. Es werden demgegenüber verschiedene Positionen beleuchtet und Perspektiven unterrichtender Lehrkräfte hinzugezogen. Darauf aufbauend werden abschließend Grundsätze zur Sprachverwendung der Lehrkraft aufgestellt und die Möglichkeiten sowie Begrenzungen in der Umsetzung diskutiert.
View lessThrough progressively evolved technology, applications of machine learning and deep learning methods become prevalent with the increased size of the collected data and the data processing capacity. Among these methods, deep neural networks achieve high accuracy results in various classification tasks; nonetheless, they have the characteristic of opaqueness that causes called them black box models. As a trade-off, black box models fall short in terms of interpretability by humans. Without a supportive explanation of why the model reaches a particular conclusion, the output causes an intrusive situation for decision-makers who will take action with the outcome of predictions. In this context, various explanation methods have been developed to enhance the interpretability of black box models. LIME, SHAP, and Integrated Gradients techniques are examples of more adaptive approaches due to their welldeveloped and easy-to-use libraries. While LIME and SHAP are post-hoc analysis tools, Integrated Gradients provide model-specific outcomes using the model’s inner workings. In this thesis, four widely used explanation methods are quantitatively evaluated for text classification tasks using the Bidirectional LSTM model and DistillBERT model on four benchmark data sets, such as SMS Spam, IMDB Reviews, Yelp Polarity, and Fake News data sets. The results of the experiments reveal that analysis methods and evaluation metrics provide an auspicious foundation for assessing the strengths and weaknesses of explanation methods.
View lessThe following article thematizes the newly-established concept of the 'Serbian World' which was initially propelled under the media spotlight in Serbia and the region of former Yugoslavia in 2020. Since becoming popular in the media discourse in both Serbia and the region, the term 'Serbian world' has not been studied or analysed properly nor has it been the topic of academic research as such. Therefore, the author of the thesis reconstructs the cognitive structure of the Serbian world concept in political discourses in contemporary Serbia and the region, using the methodology of cognitive semantics. Moreover, this article analyses the various meanings and dimensions of the 'Serbian World' concept and emphasizes how the concept is used by the various Serbian governments since the dissolution of Yugoslavia in order to develop a unique soft power concept to improve the image of Serbia regionally and internationally. Furthermore, the author analyses the historical roots of the terminology and the concept per se, but also focusses on its relation to the much more famous Russian counterpart - Russkiy mir. Overall, the article gives the first ever overview of the Serbian world concept in which the author concludes that the Serbian world represents a unique multidimensional, but also relatively fluid concept, used by various Serbian and regional social actors, often politicizing and misusing its true meaning.
View lessIndividuelle Haltungen werden über Ideologien, gesellschaftliche Normen sowie Bildungs- und Erziehungsparadigmen beeinflusst (Brookfield, 2012). Diese Haltungen sind ein manifester Bestandteil der Genese frühpädagogischen Handelns und frühpädagogischer Kompetenz (Anders, 2012). Derzeitige Modelle zu Kompetenz von Frühpädagog*innen (Fröhlich-Gildhoff et al., 2011) und Qualität in Kindertageseinrichtungen (Kluczniok & Roßbach, 2014; Tietze et al., 2013) berücksichtigen haltungsprägende Bildungs- und Erziehungserfahrungen von Fachkräften nicht. Darauf aufbauend fokussiert die vorliegende Studie im Mixed-Methods Design die Fragen nach dem Einfluss, Umgang und der Messbarkeit erlebter Erziehung und Bildung von berliner Erzieher*innen auf ihre pädagogische Praxis. Die A-priori-Determinierung dient als Samplingstrategie für fünf episodische Interviews und daran anschließende nicht-teilnehmende, systematische Beobachtungen. Die Datenanalyse der Interviews erfolgt nach der Grounded-Theory-Methodologie (Charmaz, 2014a). Die Beobachtungen werden a) mit Hilfe der deskriptiven Statistik und b) qualitativ inhaltsanalytisch nach Kuckartz & Rädiker (2022) ausgewertet. Die Ergebnisse aus den Interviews und den Beobachtungen werden im abschließenden Teil der Studie synthetisiert. Anhand der Ergebnisse lässt sich konstatieren, dass biografische Erziehungs- und Bildungserlebnisse scheinbar prädiktiv für pädagogische Haltungen, Prozesse und die sich anschließende Prozessqualität in den Einrichtungen sind. Die Befunde verweisen einerseits auf die Möglichkeit weiterer Untersuchungen und andererseits auf die Notwendigkeit einer inhaltlich breiter geführten Professionalisierungs- und Qualitätsdebatte in der Frühpädagogik.
View lessAs Western philosophy has long conceptualised emotionality and rationality as dichotomous, the affective dimension of reconciliation processes remains under-researched. My study, by contrast, retraces how victim groups' emotional experience of colonial violence affects their expectations and disposition for reconciliation. It is based on problem-centred interviews with Ovaherero and Nama activists on the genocide in German South-West Africa, against the background of ongoing high-level negotiations between Germany and Namibia on this subject. Through grounded-theory based analysis, I demonstrate how descendants' emotions vis-à-vis the genocide are transmitted and re-experienced through the generations, are re-produced through marginalisation in the negotiations, and shape descendants' vision of overcoming injustice. Emotion becomes formative of lives, identities and communities by substantiating a sense of personal affectedness and injury, which transitional justice instruments must process accordingly: reconciliation requires emotional catharsis as well as dis-alienation by re-building relationships. Consequently, my study sheds light on how the affective underpinnings of reconciliation engendered significant limitations to the high-level talks and the resulting government agreement reached in 2021. My work illustrates the benefits of an individual-centred lens that connects lived experiences with macro-level analyses of political conflicts for the study of international relations. It also highlights the role of post-colonial power relations in North-South negotiations, alongside the challenges a state-centred international system presents for post-colonial communities.
View lessFor decades, the drug design community was concerned with deriving insights for their targets from a static picture using X-ray crystallography and pharmacophores. Likewise, computational methods for in silico studies of ligand binding rely heavily on docking, a static method. Still, computational methods such as molecular dynamics (MD) simulations were gaining prominence in the field of computational drug design. In consequence, as the computational power increased and the simulation technology matured, MD simulations became more and more critical for the drug design process. Thus, innately, there have to be deep conflicts between the current pool of models derived from a static mindset and insights derived from dynamic modelling. The recent introduction of structure-based ensemble- QSAR methods[1] and dynamic pharmacophores, termed Dynophores[2] served as a primer to bridge the gap between the two ways of modelling supramolecular complexes common in computational drug design. Recently, Dynophores replaced classical pharmacophores in a virtual screening study on the DNA topoisomerase IIa[3]. The subsequent work focuses on the development and the application of a new method- ology deriving models from MD simulations using lean project management techniques, Dynophores and Markov modelling. The newly developed methodology abandons the static picture entirely, and investigates three prominent drug targets. The first target is the ZIKA virus protease and serves as a benchmark against domain expert knowledge for designing de novo inhibitors[4]. The second target is the human cyclin dependent kinase 2 (CDK2) complexed with three different ligands[5,6]. The system serves as a benchmark to derive new insights from experimental data, as the mechanisms of action and inhibition of CDK2 are up to now not genuinely understood. The third system is the hepatitis C virus (HCV) NS3/4A protease shall serve as a test if the method can explain resistance mechanisms in prominent pathogens against data derived from standard experimental protocols. Four different supramolecular complexes of the NS3/4A protease containing the wild type and three different mutations, each complexed with vaniprevir[7,8] were investigated. For all three test systems, new insights were generated
View lessAktuelle weltpolitische Entwicklungen, wie etwa die Black Lives Matter-Bewegung oder die Aufarbeitung der Kolonialgeschichte, verdeutlichen, dass es längst überfällig ist, die Perspektive Schwarzer Menschen in den Erinnerungsdiskurs der amtlich deutschsprachigen Länder einzubeziehen. In dieser Arbeit werden die Sammelbände der Deutsche[n] Erinnerungsorte (2001) daher in ihren Kategorien um bedeutende Erinnerungsorte der afrodeutschen Community ergänzt. Dadurch soll die ebengenannte Community im Erinnerungsdiskurs sichtbarer gemacht werden; insbesondere, da zu dieser Thematik noch keine Publikationen vorliegen. Es wird zudem diskutiert, inwiefern der Ansatz des multidirektionalen Erinnerns, insbesondere im Kontext mit den aufgeführten afrodeutschen Erinnerungsorten, den Ansatz der Erinnerungsorte gewinnbringend im Erinnerungsdiskurs und somit in der Kulturvermittlung im DaF-Unterricht ergänzen kann. Abschließend werden, basierend auf der afrodeutschen Geschichte, exemplarische Ergänzungen afrodeutscher Erinnerungsorte in den bereits bestehenden Kategorien der Publikationen zu deutschsprachigen Erinnerungsorten vorgeschlagen und praktische Einsatzmöglichkeiten im Unterricht vorgeschlagen.
View lessVirtual and Artificial YouTubers (VTubers) show us how the body becomes technologically embedded. They reveal arising complexities within the interface of digital and analog assemblies, bodies, and virtual environments. Thus, VTubers raise questions that are crucial to the core debate about personhood and the human subject in anthropology as well as critical posthumanism. By reading Feminist Anthropology and Critical Posthumanism dos-à-dos, the thesis engages with the three VTubers AI Angelica, CodeMiko, and Miquela Sousa. To answer the questions (1) how personhood unfolds in the VTubers’ self-representation(s), (2) how personhood is negotiated with the recipients, and (3) which aspects of the human subject (e.g., gender, race) are reproduced a methodological framework of Netnography and Critical Technocultural Discourse Analysis is applied. The thesis reveals that VTubers’ show a form of personhood in which the reflective self appears and speaks apart from the ‘I.’ This division reflects practices of self-designation in order to navigate between the extended self and the divided self; the content creator and the avatar; between the platform and the VTuber. This way, the self manifests itself simultaneously in the form of overlaps and displacements. Within this form of relationality, the notion of the glitch is reviewed to consider the VTuber’s personhood in respect of the discussion between critical posthumanist and humanist perspectives.
View less