This article focuses on theories and discourses in cultural studies that deal with the concept and phenomenon of memory and analyzes the relevance of such content for professional discussions in ancient studies and the preservation of monuments. Using examples of my own and “borrowed” examples from others, I seek to show how the concepts from sociologist Maurice Halbwachs and historian Pierre Nora have an especially fruitful effect on our research and can generate new associations. I begin my observations at a natural temporal and spatial starting point: a historicist church interior in Berlin. The focus then moves to the medieval-looking Wartburg Castle, in Eisenach, and the western facade of the Metz Cathedral, concluding with the “ancient” ruins of Didyma and Pompeii.
Der Beitrag thematisiert kulturwissenschaftliche Theorien und Diskurse rund um Begriff und Phänomen der Erinnerung und fragt nach deren Relevanz für Fachdiskussionen in den Altertumswissenschaften und der Denkmalpflege. Anhand eigener und „geliehener“ Beispiele möchte ich zeigen, wie sich insbesondere die Denkmodelle des Soziologen Halbwachs und des Historikers Nora fruchtbar auf unser Forschen auswirken und dabei neue Zusammenhänge entstehen können. Die Betrachtung beginnt zeitlich-räumlich naheliegend in einem historistischen Berliner Kirchenraum, entfernt sich hin zur mittelalterlich anmutenden Wartburg bei Eisenach und zur Westfassade der Kathedrale von Metz, um bei den „antiken“ Ruinen Didymas und Pompejis zu enden.