This paper focusses on concepts of space and ritual in Ancient Near Eastern visual art. Two very different types of visual media are confronted: representations on cylinder seals from the third and second millennium BC and reliefs from the palace of the Assyrian king, Ashurbanipal, from the 7th century BC. Both media are a rewarding source for reconstructing ancient Mesopotamian spatial cognition and its realistic practice which goes beyond the efficacy of textual records. Within the imagery of ritual scenes on cylinder seals, strategies of self-assertion by members of society who are not royals can be observed. Contrary, within the visual narrative of the royal lion hunt on Assyrian palace reliefs, the mythological perception of space is effortfully blended with geopolitical and economic interests.
Dieser Beitrag konzentriert sich auf Konzepte von Raum und Ritual in der altvorderasiatischen Bildkunst. Dabei werden zwei sehr unterschiedliche Arten von Bildmedien gegenübergestellt: Darstellungen auf Zylindersiegeln aus dem 3. und 2. Jahrtausend v. Chr. und Reliefs aus dem Palast des assyrischen Königs Assurbanipal aus dem 7. Jahrhundert v. Chr. Beide Medien sind eine wertvolle Quelle für die Rekonstruktion der altmesopotamischen Raumvorstellung und ihrer realistischen Praxis, die über die Aussagekraft textlicher Aufzeichnungen hinausgeht. Innerhalb der Bildsprache von Ritualszenen auf Zylindersiegeln lassen sich Selbstbehauptungsstrategien von nicht-adeligen Gesellschaftsmitgliedern beobachten. Innerhalb der visuellen Erzählung der königlichen Löwenjagd auf assyrischen Palastreliefs hingegen wird die mythologische Raumwahrnehmung aufwändig mit geopolitischen und wirtschaftlichen Interessen vermengt.