Content Management System (CMS) is booming both in Europe and in the U.S. Through literature reviews, the research firstly makes an overview on market trends and the landscape of the CMS concepts and technologies. Then, with utility analysis on CMS from both "Functional" and "Business Value" perspectives, the research shows that CMS could improve the internal communication and collaboration mechanisms in modern enterprises. Finally, based on Nakano's theory, the research develops a both IT- and communication- oriented "Collaborative Function Model" with 16 criteria to help modern enterprises evaluating their CMS deployment projects and the designing a CMS based web site. The CMS glossary and online resources list in appendix are useful tools for further researches in this field.
Der Begriff Content Management System (CMS) ist in drei Elementen geteilt, weil wir glauben, "Content", "Management" und "System", jedes Wort präsentiert eine wichtige Dimension in unserem Forschungsbereich. Die Ordnung der Wörter CMS spielt auch wichtige Rolle bei der Konzeption dieser Arbeit. In unserer Sicht: Nur wenn man erst verstehen, daß "Content" die Folge einer Reihe von internen und externen Interaktion- und Kommunikationsprozesse ist und Content muß auch in engen Verknüpfungen mit den geplanten geschäftlichen Zielen, Verhalten und Management stehen, dann sind die Design, Entwicklung und Implementierung eines "Content Management Systems" sinnvoll.