Knowledge is becoming more and more important compared to other factors of production, such as land, capital, and work. As a reaction to this phenomenon, more and more companies have established knowledge management systems. However, the lack of motivation of the participants to share their knowledge has become one of the most challenging problems when implementing knowledge management solutions.
This thesis introduces a theory of knowledge sharing, and presents a framework for electronic knowledge markets. We present an economic model for knowledge sharing, which offers possible reasons for opportunistic behavior in a knowledge management system. The theory provides testable propositions about the influence of different factors on knowledge sharing, such as incentives and culture. We have used actual transaction data from a global knowledge management system to empirically test our hypotheses about incentives and culture. Then, we have developed a framework for knowledge trading. It addresses the different subproblems in a knowledge market and suggests solutions for each of them. Moreover we have designed and implemented an experimental environment to observe knowledge trading behavior. The conducted experiments have been used to test our hypotheses about the performance of the market mechanisms and the free riding behavior. Finally, we developed an IT architecture for knowledge markets based on Web Services, and demonstrated its feasibility with a prototype.
Wissen wird gegenüber den Produktionsfaktoren Land, Kapital und Arbeit immer wichtiger. Darauf reagierend haben in den letzten Jahren immer mehr Firmen Wissensmanagementlösungen implementiert. Jedoch stellte sich die oft mangelnde Motivation der Beteiligten zum Wissensaustausch als eines der größten Probleme bei der Einführung einer Wissensmanagementlösung heraus.
Die Dissertation stellt zum einen eine Theorie der Wissensteilung vor, zum anderen wird ein Modell für elektronische Wissensmärkte entwickelt. Die Theorie der Wissensteilung zeigt mögliche Ursachen für opportunistisches Verhalten in einem Wissensmanagementsystem auf und liefert testbare Hypothesen für die Wirkung von Anreizsystemen und kulturellen Faktoren. Die Theorie wird empirisch anhand des tatsächlichen Wissensteilungsverhaltens in einem multi- nationalen Unternehmen getestet. Das Modell für elektronische Wissensmärkte stellt die einzelnen Elemente eines Wissensmarktes aufeinander aufbauend in einem Rahmenwerk dar. Verschiedene Marktmechanismen werden experimentell unter Laborbedingungen auf ihre Wirkung für den Wisssenstransfer getestet. Es wird eine Webservice-basierte IT-Architektur für Wissensmärkte entwickelt und die Durchführbarkeit prototypisch gezeigt.