dc.contributor.author
Alvear Galindo, Virginia
dc.date.accessioned
2018-06-07T21:12:37Z
dc.date.available
2002-09-17T00:00:00.649Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/7555
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-11754
dc.description
Titelseite
Agradecimientos
Introducción
I. Parte:
Educación e Historia
1\. La Educación Popular en América Latina 1
1.1. Contexto y desarrollo histórico 2
1.2. Surgimiento de Proyectos educativos alternativos 20
1.3. La Nueva Educación Popular 29
2\. El Salvador y su historia
2.1. Datos generales 53
2.2. De los orígenes al tiempo de la colonia 55
2.3. Independencia y disolución de la Federación Centroamericana 56
2.4. La larga historia del Café 56
2.5. Golpes y dictaduras militares 59
2.6. Industrialización 61
2.7. ANDES 21 de Junio 62
2.8. La lucha contra el "comunismo" y la "Ayuda" al Desarrollo 63
2.9. Fraude electoral y radicalización de la resistencia 66
2.10. Proyecto de Transformación Nacional y Fraude electoral 67
2.11. Represión y desbordamiento popular 69
2.12. Del golpe militar a la guerra civil 73
3\. La educación en El Salvador
3.1. Origen de la Educación en El Salvador 78
3.2. Reforma educativa de 1940 80
3.3. Reforma Educativa de 1968 83
3.4. Participación del Magisterio 84
3.5. Guerra 85
3.6. Sistema educativo 87
ll Parte:
La Educación Popular en Morazán El Salvador,
durante la guerracivil 1981-1992
¿parte de una estrategia de supervivencia?
4\. Metodología del trabajo de investigación
4.1. Estudio premilinar 1993-1996 114
4.2. Sistematización educativa en Morazán 117
4.3. Procesamiento de la información 120
4.4. Nuevos planteamientos 121
4.5. Metodología 122
4.6. Los entrevistados y análisis de datos 128
5\. Estudio de campo
5\. La Educación Popular en la zona norte de Morazán, El Salvador 131
5.1. Características generales de la zona de estudio: Región Oriental, Morazán
132
5.2. Contexto político-social de Morazán 135
5.3. Morazán, condiciones adecuadas para el desarrollo de la guerra 144
5.4. Como surge el proyecto educativo popular en Morazán 149
5.5. Educación implementada por el FMLN en las zonas bajo control 155
5.6. Distintos tipos de organización de la población civil 174
5.7. Concertación Educativa y nivelación académica de Educadores Populares 189
5.8. Los educadores populares en números 196
5.9. Resultados 199
6\. Análisis de 4 historias de vida
6.1. Pablo: "Las semillas de la educación están sembradas" 209
6.2. Miriam: "A veces los detalles cuentan" 236
6.3. Pedrito: "El conocimiento no está en el cielo" 265
6.4. Roxana: "Su sangre me la tengo que vengar" 291
6.5. Temas centrales de los entrevistados
6.6. Conclusiones finales 364
7\. Bibliografía
8\. Glosar
9\. Mapas y Fotos
Zusammenfassung
dc.description.abstract
Die vorgelegte Studie untersucht die Hauptgründe, die eine Bevölkerung (im
nördlichen Teil von Morazán) im Salvadorianischen Bürgerkrieg dazu führte,
mithilfe der Educación Popular gemeinsam Überlebensstrategien zu entwickeln,
Strategien, die es ermöglichten, der Allgegenwart des Todes Konstruktives
entgegenzusetzen. Die Entstehung und die Entwicklung der Educación Popular in
Morazán, El Salvador, während des Bürgerkrieges verdient eine nähere
Betrachtung: Ihre politisch-pädagogische Bedeutung als Teil einer
Überlebensstrategie, die deshalb nur im Zusammenhang mit den Ereignissen des
Bürgerkrieges verstanden werden kann, macht sie in der Geschichte der
Educación Popular einzigartig. Eine Bedingung für diese Arbeit war es, die
Herkunft und die persönliche Motivation von vier ausgesuchten Educadores
Populares zu erforschen, die von insgesamt 289 in Morazán interviewten
Educadores Populares ohne jede pädagogische Ausbildung und ohne staatliche
Unterstützung diese Rolle als Volkslehrern während des Bürgerkrieges
angenommen und ausgefüllt hatten. Ihre Arbeit wirkte auf die Bevölkerung
Morazáns als kollektiver Antrieb, mit ihren Aktionen Lösungen für eine
unhaltbare Lage zu entwickeln. Im Kampf gegen den Tod fanden und schufen die
Educadores Populares neue Werte, die dazu dienten, dem Krieg Produktives,
Sinnvolles entgegenzusetzen. Die Educación Popular wurde im Krieg zur einer
Bewegung des Lebens. Man musste an etwas glauben, da das eigene Leben auf dem
Spiel stand. Die Extremsituation des Bürgerkrieges bewirkte einen emotionellen
Zwiespalt, der sowohl die Gemeinschaft als auch den Einzelnen in eine
permanente Ambivalenz versetzte: man musste zwischen "den Guten und den Bösen"
wählen, man befand sich in dem Widerspruch, daß die Suche nach Sicherheit,
ihren Verlust zur Folge haben konnte. Im Krieg musste man Partei ergreifen,
musste entscheiden, ob man Opfer oder Akteur sein wollte um die Möglichkeit
wahrzunehmen, sich aus Überzeugung oder unter Zwang dem Kampf anzuschliessen.
In ihrer Gemeinde waren die Educadores Populares Führungspersönlichkeiten und
Vermittler zwischen der Zivilbevölkerung und der Guerrilla, und durch ihre
persönliche "Mystik" bezogen sie die Eltern nicht nur bei der Suche nach
Schulmöbeln und Unterrichtsmaterial ein, sondern sensibilisierten sie auch für
das Ergebnis des Bildungsprozesses. Sie bewegten sich zwischen der
Zivilgesellschaft und der Militanz - gleich ob legal oder halb im Untergrund -
und nahmen immer wichtigerer Positionen auf der Gemeindeebene ein. Sie
verfügten über Information, kommuniziert auf verschiedenen Ebenen, und
erlangten hierdurch gesellschaftliche Macht. Sie wußten, dass ihre Arbeit
ihnen Bereitschaft und persönliche Hingabe abverlangte, schon deshalb, weil
sie von der salvadorianischen Armee als subversiv betrachtet wurden und sie so
täglich dem Tod ins Auge sahen. Man hatte in Morazán unterrichtet, um den Tod
zu besiegen, was nach Beendigung des Krieges so nicht mehr galt. Im
Nachkriegskontext war die Einzigartigkeit der Educación Popular nicht mehr von
Bedeutung und geriet deshalb in Vergessenheit. Die im Krieg geteilten
Schmerzen und Hoffnungen, die alle zu einer Gemeinschaft zusammenschweißt
hatten, weil dem Tod keiner entkommen konnte, zeigten keine Wirkung mehr. Die
Educadores Populares schauten zu, wie der Staat ihre Schulen und Teile ihrer
Programme zwar übernahm, sie jedoch aufgrund ihrer "Laienarbeit" ohne die
ihnen gebührende Anerkennung zurückließ. Deshalb ist ihnen allen diese Arbeit
gewidmet.
de
dc.description.abstract
The study submitted researches the main cause of what led a people (situated
in the northern part of Morazán) to develop together with the help of the
Educación Popular, survival strategies during the salvadorian civil war,
strategies which made it possible to constructively oppose the continuous
presence of death. The origin and development of the Educación Popular in
Morazán, El Salvador, during the civil war, deserves a closer look. Its
political-educational importance as part of a survival strategy, which
therefore can only be understood in connection with the events of the civil
war, makes it unique in the history of the Educación Popular. One condition
for this study was the research into the background and personal motivation of
four selected members of Educación Popular. They were part of the 289 members
of Educación Popular interviewed in Morazán, who during the civil war took on
the role and became teachers of the people, without any prior educational
training and without any state support.Their work had the effect of a
collective drive on the people of Morazán, whereby through their efforts they
could develop solutions for an untenable situation. In their struggle against
death the members of Educación Popular found and worked out new values, which
served as productive and meaningful counter-measures to the war. The Educación
Popular became a movement privileging life in war. One had to believe in
something, for ones own life was precarious. The extreme situation of the
civil war had the effect of bringing about an emotional dissonance, which put
both the community and the individual under a permanent ambivalence. One had
to choose between "good and evil". One found oneself in the contradiction,
that the search for security could lead to its very loss. In war one had to
take sides, had to decide whether to be a victim or a participant, in order to
have the possibility to either join the struggle out of conviction or under
pressure.The members of Educación Popular were leading personalities in their
community and acted as links between the civilian population and the
guerrilla. And by virtue of their personal "mysticism", they inspired parents
not only to help in the search for school furniture and teaching materials,
but also made them aware of the result of the educational process. They
operated between the civilians and the fighters - no matter whether legally or
partly under cover - and took up ever more important positions at the
community level. They had resource to information, communicated on different
levels and thus achieved social power. They knew that their work demanded
preparedness and personal devotion, the more so because the salvadorian army
saw them as being subversive and thus they were subjected daily to looking
death in the face. One hadtaught in Morazán in order to defeat death, which
however no longer appliedafter the end of the war. In the postwar context the
uniqueness of Educación Popular lost its validity and therefore became
forgotten. The shared suffering and hopes of the war years which had brought
all together into a community, the more so because no-one could escape death,
no longer worked. The members of Educación Popular looked on as the State took
over their schools and parts of their programme, but due to their "lack of
institutional training", left them without any worthy acknowledgement. This
research work is thus dedicated to them all.
en
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
educación popular
dc.subject
survival strategy
dc.subject.ddc
300 Sozialwissenschaften::370 Bildung und Erziehung::370 Bildung und Erziehung
dc.title
La Educación Popular en Morazán, El Salvador, durante la guerra civil de 1981
a 1992:¿parte de una estrategia de supervivencia?
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. Jürgen Zimmer
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. Christoph Wulf
dc.date.accepted
2002-07-10
dc.date.embargoEnd
2002-09-19
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-2002001937
dc.title.translated
The Educación Popular in Morazán, El Salvador, during the civil war years
en
refubium.affiliation
Erziehungswissenschaft und Psychologie
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000000560
refubium.mycore.transfer
http://www.diss.fu-berlin.de/2002/193/
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000000560
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access