Many communication researchers expect that the diffusion of the new media in modern societies creates new channels of communication that can be used as alternatives or supplements to traditional forms of science communication. Conclusive empirical evidence of scientists' appreciation and use of these new channels for public communication is rare, however. This study aims to contribute to the understanding of the role the new online media – in particular blogs – play for public science communication compared to traditional science communication in journalistic mass media. The focus of this study is on scientists' involvements in different old and new forms of science communication and on how this involvement differs across cultures. The results presented in this dissertation are based on an international online survey of scientists in Taiwan, Germany and the United States. For each country, 1,500 scientists were selected from the database "Science Citation Index Expanded" on the basis of their authorship of publications in international scientific journals in the fields of natural sciences, medicine and engineering, using a stratified random sampling scheme. The response rates were 21.5% (Germany), 23.1% (USA) and 22.8% (Taiwan). Of the three countries, the proportion of blogging scientists is highest in the United States (8%), followed by Taiwan (5%) and Germany (4%). A majority of blogging scientists publishes blog posts only every few weeks or less frequently. The difference in the prevalence of blogging among scientists in Germany and USA is well explained by different levels of diffusion of online media. A plausible explanation for the low level of activities among Taiwanese scientists is that they assign less priority to public communication than German and US scientists. This study suggests that blogging currently plays only a limited role as part of public science communication activities. The number of blogging scientists is small and blogging is a peripheral activity for those who blog. The role of blogging for increasing public engagement with science seems to be limited.
Viele Kommunikationswissenschaftler erwarten, dass die Verbreitung der Neuen Medien in modernen Gesellschaften neue Kommunikationswege schafft, die alternativ oder ergänzend zu traditionellen Formen der Wissenschaftskommunikation dienen können. Schlüssige empirische Evidenz zur Einschätzung und Nutzung der Neuen Medien für öffentliche Kommunikation unter Wissenschaftlern liegt jedoch kaum vor. Ziel dieser Arbeit ist es, zum Verständnis der Rolle neuer Online-Medien – insbesondere von Blogs – in der öffentlichen Wissenschaftskommunikation im Vergleich zur traditionellen journalistischen Vermittlung beizutragen. Die Studie befasst sich vor allem mit der Beteiligung von Wissenschaftlern an verschiedenen alten und neuen Formen der Wissenschaftskommunikation – und damit, wie diese Beteiligung interkulturell variiert. Die vorgestellten Befunde basieren auf einer internationalen Online-Befragung von Wissenschaftlern aus Taiwan, Deutschland und den USA. Für jedes Land wurden aus der Datenbank "Science Citation Index Expanded" mit einem geschichteten Zufallsstichprobenansatz 1.500 Wissenschaftler ausgewählt, die Autoren von Publikationen in internationalen wissenschaftlichen Zeitschriften der Bereiche Naturwissenschaften, Medizin und Ingenieurwissenschaft waren. Die Ausschöpfungsquoten betrugen 21,5% (Deutschland), 23,1% (USA) und 22,8% (Taiwan). Im Ländervergleich ist der Anteil bloggenden Wissenschaftler am höchsten in den USA (8%), gefolgt von Taiwan (5%) und Deutschland (4%). Die Mehrzahl der bloggenden Wissenschaftler veröffentlicht Beiträge nur alle paar Wochen oder noch seltener. Der Unterschied in der Verbreitung des Bloggens bei deutschen und amerikanischen Wissenschaftlern lässt sich mit der unterschiedlichen Verbreitung der Online- Medien erklären. Eine plausible Erklärung für die geringe Verbreitung von Bloggen unter taiwanischen Wissenschaftler ist, dass sie öffentlicher Kommunikation einen geringeren Stellenwert zumessen als deutsche und amerikanische Wissenschaftler. Diese Studie deutet darauf hin, dass Bloggen derzeit nur eine begrenzte Rolle in der öffentlichen Wissenschaftskommunikation spielt. Die Zahl der bloggenden Wissenschaftler ist klein und für die meisten von ihnen ist Bloggen eine Randaktivität. Die Rolle von Bloggen für die Steigerung des "Public Engagement" mit Wissenschaft scheint begrenzt zu sein.