Introduction: For the two-piece implant, the crestal bone levels have been described to be typically located approximately 1.5 to 2 mm below the implant- abutment junction (IAJ) at 1 year following implant restoration at the level the first thread of the two-piece implant. The term platform switching refers to the use of a smaller diameter abutment on a larger diameter implant collar. Some studies showed platform switching may help decrease the crestal bone loss but the results are still controversial. Materials and methods: This clinical radiologic evaluation retrospective study evaluated the peri-implant bone loss around two platform-switched implants (Bone-level implant and Wi.tal implant) with different implant-abutment connection designs with radiological examination over time. Result: In Wi.tal implant group, the mean crest bone loss were 1.16 mm (mesial) and 1.23 mm (distal) over time; in Bone-level implant group, the mean crestal bone loss was 0.73 mm (mesial) and 0.78 mm (distal) accordingly; the mesial (p=0.012) and distal (p=0.014) crestal bone loss was significantly different between Wi.tal and Bone-level implants. An increased vertical distance of the implant-abutment interface relative to the bone crest may reduce the amount of bone loss. Discussion: In this study, crestal bone loss increased when the implants were placed below the bone crest. It does seem important to keep the distance between the implant- abutment interface and the crestal bone surface. But between the Wi.tal implant group and Bone-level implant group, the horizontal distance from the implant-abutment interface to the edge of platform is the same (0.4 mm), supracrestal placement of Wi.tal implant shoulder did not prevent bone loss. The importance of the present study is the measurement of actual crestal bone loss around implant from the day of implant placement till the end of follow- up time. Most of platform-switching studies consider the distance between the shoulder of implant platform and bone-implant contact as crestal bone loss after follow up time, but without measuring the initial crestal bone height (bone above the platform shoulder or below the platform shoulder) on the day of implant placement. We assess the coronal bone loss at the implant platform during healing period, after abutment attachment and implant loaded. Conclusion: Platform-switching does not always reduce the amount of bone loss. It still needs further studies to clarify the factors influencing crestal bone changes at the implant shoulder.
Einführung: Die postrestorative Reduzierung der periimplantären Knochenhöhe von 1.5 – 2 mm nach 1 Jahr ist seit langem als eine normale Folge der Implantattherapie mit 2-teiligen Implantaten anerkannt. Der Begriff Platform- Switching bezieht sich auf die Verwendung eines kleineren Abutmentdurchmessers im Vergleich zum Durchmesser der Implantatschulter. Studien zeigen widersprüchliche Ergebnisse bezüglich des Nutzens von Platform-Switching. Material und Methoden: Die radiologische Auswertung des periimplantären Knochenverlustes innerhalb eines Jahres um zwei zweiteilige Implantatsysteme (Bone-Level-Implantat und wi.tal Implantat) mit platform-switching wurde an Hand von Orthopantomogrammen durchgeführt. Ergebnisse: In der wi.tal Implantat Gruppe betrug der mittlere Knochenverlust 1,16 mm (mesial) und 1,23 mm (distalen) über die Zeit; in der Bone-Level-Implantat-Gruppe, war der mittlere krestale Knochenverlust 0,73 mm (mesial) und 0,78 mm (distal). Der mesiale (p=0,012) und distale (p=0,014) krestale Knochenverlust war signifikant unterschiedlich zwischen wi.tal und Bone-Level-Implantaten. Diskussion: In dieser Studie war ein erhöhter krestaler Knochenverlust zu verzeichnen bei Implantaten die unter dem Knochenniveau platziert wurden. Es scheint wichtig, dass ein bestimmter Abstand zwischen dem Implantat-Abutment-Interface und dem krestalen Knochenniveau einzuhalten ist. Obwohl zwischen der wi.tal Implantatgruppe und Bone-Level-Implantat-Gruppe der horizontale Abstand vom Implantat-Abutment-Interface der Gleiche (0,4 mm) ist, hat die suprakrestale Platzierung der wi.tal Implantatschulter einen periimplantären Knochenabbau nicht verhindern können. Die meisten Studien beginnen mit der Messung der krestalen Knochenhöhe erst nach prothetischer Versorgung und nicht ab dem Tag der Implantatinsertion. Schlussfolgerungen: Die Studie zeigt das platform- switching nicht immer einen periimplantären Knochenabbau verhindert wie im Falle des wital Implantates. Weiterführende Studien sollten weitere Einflussfaktoren bestimmen.