dc.contributor.author
He, Libo
dc.date.accessioned
2018-06-07T18:54:02Z
dc.date.available
2016-09-08T06:54:00.280Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/5525
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-9724
dc.description.abstract
Introduction: For the two-piece implant, the crestal bone levels have been
described to be typically located approximately 1.5 to 2 mm below the implant-
abutment junction (IAJ) at 1 year following implant restoration at the level
the first thread of the two-piece implant. The term platform switching refers
to the use of a smaller diameter abutment on a larger diameter implant collar.
Some studies showed platform switching may help decrease the crestal bone loss
but the results are still controversial. Materials and methods: This clinical
radiologic evaluation retrospective study evaluated the peri-implant bone loss
around two platform-switched implants (Bone-level implant and Wi.tal implant)
with different implant-abutment connection designs with radiological
examination over time. Result: In Wi.tal implant group, the mean crest bone
loss were 1.16 mm (mesial) and 1.23 mm (distal) over time; in Bone-level
implant group, the mean crestal bone loss was 0.73 mm (mesial) and 0.78 mm
(distal) accordingly; the mesial (p=0.012) and distal (p=0.014) crestal bone
loss was significantly different between Wi.tal and Bone-level implants. An
increased vertical distance of the implant-abutment interface relative to the
bone crest may reduce the amount of bone loss. Discussion: In this study,
crestal bone loss increased when the implants were placed below the bone
crest. It does seem important to keep the distance between the implant-
abutment interface and the crestal bone surface. But between the Wi.tal
implant group and Bone-level implant group, the horizontal distance from the
implant-abutment interface to the edge of platform is the same (0.4 mm),
supracrestal placement of Wi.tal implant shoulder did not prevent bone loss.
The importance of the present study is the measurement of actual crestal bone
loss around implant from the day of implant placement till the end of follow-
up time. Most of platform-switching studies consider the distance between the
shoulder of implant platform and bone-implant contact as crestal bone loss
after follow up time, but without measuring the initial crestal bone height
(bone above the platform shoulder or below the platform shoulder) on the day
of implant placement. We assess the coronal bone loss at the implant platform
during healing period, after abutment attachment and implant loaded.
Conclusion: Platform-switching does not always reduce the amount of bone loss.
It still needs further studies to clarify the factors influencing crestal bone
changes at the implant shoulder.
de
dc.description.abstract
Einführung: Die postrestorative Reduzierung der periimplantären Knochenhöhe
von 1.5 – 2 mm nach 1 Jahr ist seit langem als eine normale Folge der
Implantattherapie mit 2-teiligen Implantaten anerkannt. Der Begriff Platform-
Switching bezieht sich auf die Verwendung eines kleineren Abutmentdurchmessers
im Vergleich zum Durchmesser der Implantatschulter. Studien zeigen
widersprüchliche Ergebnisse bezüglich des Nutzens von Platform-Switching.
Material und Methoden: Die radiologische Auswertung des periimplantären
Knochenverlustes innerhalb eines Jahres um zwei zweiteilige Implantatsysteme
(Bone-Level-Implantat und wi.tal Implantat) mit platform-switching wurde an
Hand von Orthopantomogrammen durchgeführt. Ergebnisse: In der wi.tal Implantat
Gruppe betrug der mittlere Knochenverlust 1,16 mm (mesial) und 1,23 mm
(distalen) über die Zeit; in der Bone-Level-Implantat-Gruppe, war der mittlere
krestale Knochenverlust 0,73 mm (mesial) und 0,78 mm (distal). Der mesiale
(p=0,012) und distale (p=0,014) krestale Knochenverlust war signifikant
unterschiedlich zwischen wi.tal und Bone-Level-Implantaten. Diskussion: In
dieser Studie war ein erhöhter krestaler Knochenverlust zu verzeichnen bei
Implantaten die unter dem Knochenniveau platziert wurden. Es scheint wichtig,
dass ein bestimmter Abstand zwischen dem Implantat-Abutment-Interface und dem
krestalen Knochenniveau einzuhalten ist. Obwohl zwischen der wi.tal
Implantatgruppe und Bone-Level-Implantat-Gruppe der horizontale Abstand vom
Implantat-Abutment-Interface der Gleiche (0,4 mm) ist, hat die suprakrestale
Platzierung der wi.tal Implantatschulter einen periimplantären Knochenabbau
nicht verhindern können. Die meisten Studien beginnen mit der Messung der
krestalen Knochenhöhe erst nach prothetischer Versorgung und nicht ab dem Tag
der Implantatinsertion. Schlussfolgerungen: Die Studie zeigt das platform-
switching nicht immer einen periimplantären Knochenabbau verhindert wie im
Falle des wital Implantates. Weiterführende Studien sollten weitere
Einflussfaktoren bestimmen.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
platform switching
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Radiographic evaluation of crestal bone level changes around implants and
abutment with non-corresponding diameters
dc.contributor.contact
helibohz@hotmail.com
dc.contributor.firstReferee
N.N.
dc.contributor.furtherReferee
N.N.
dc.date.accepted
2016-09-09
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000102217-1
dc.title.subtitle
a prospective pilot study
dc.title.translated
Radiologische Bewertung der krestalen Knochenhöhe-Veränderungen rund um
Implantate und Abutments mit nicht entsprechenden Durchmesser
de
dc.title.translatedsubtitle
eine prospektive Pilotstudie
de
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000102217
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000019313
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access