Introduction: The cochlear implant (CI) is among the standard of care for advanced hearing impairment. Similarly, hearing impairment is the largest modifiable risk factor for the development of dementia in older age. The present study investigates the correlation between hearing and cognition (working memory (WM) and processing speed (PS)), as well as health-related quality of life, depressive symptoms and tinnitus distress after cochlear implantation in midage patients age <65 years. Material and methods: Thirty-two patients were included in the prospective study and examined preoperatively and 12 months after CI. Adult patients up to 65 years with CI indication were included. Cognition was measured in points using four selected tests from the Wechsler Adult Intelligence Scale (WAIS IV): "Repeating Numbers" and "Numerical Reasoning" to determine WM, as well as "Symbol Search" and "Number Symbol Test" to determine PS. Hearing was assessed using the Oldenburg Inventory (OI) questionnaire (with the subgroups "quiet", "noise", "directional hearing" and "total"), the Freiburger Monosillable test (FE) as well as the Oldenburger Sentence-Test (OLSA). Health-related quality of life was assessed using the Nijmegen Cochlear Implant Questionnaire (NCIQ), General Depression Scale in Long Form (ADS-L) questionnaires and Tinnitus 10 Questionnaire (TF). The data analysis was done with SPSS (rank correlation analysis according to Spearman). Results: The patient cohort comprised 56.3% (n=18) men and 43.8% (n=14) women with a mean age of 52.0 ± 9.6 years. The subjects' cognition improved highly significantly (p<0.001) from preoperative to postoperative in the WM range from 84.06 to 90.97 IQ points. The PS also improved significantly (p=0.011) from 91.59 IQ points to 95.38 IQ points postoperatively. The preoperative correlation of OI with the cognition parameters WM and PS did not show any significant correlations. Postoperatively, there was a significant correlation between the OI "directional hearing" and the PS (p=0.028) and the OI "total" and the PS (p=0.039) Discussion: Postoperatively, the patient cohort showed a significant improvement in cognition as well as quality of life. In addition, the correlation of improved processing speed after CI surgery with better hearing ability in midage patients shows improved cognitive performance, which can be attributed to increased hearing ability because of the CI. This improvement could therefore have a positive impact in professional life, as well as in communication and increased performance and decrease the risk of developing dementia.
Einleitung: Das Cochlea-Implantat (CI) zählt zu der Standardversorgung bei fortgeschrittenen Hörstörungen. Ebenso ist die Hörstörung der größte modifizierbare Risikofaktor für die Entwicklung einer Demenz im höheren Alter. In der vorliegenden Arbeit wird die Korrelation zwischen dem Hörvermögen und der Kognition (Arbeitsgedächtnis (AGD) und der Verarbeitungsgeschwindigkeit (VG)), sowie der Lebensqualität, der depressiven Symptomatik und Tinnitusbelastung nach Cochlea Implantation bei Patienten im mittleren Alter (<65 Jahre) untersucht. Material und Methoden: In die prospektive Studie wurden 32 Patienten eingeschlossen und präoperativ sowie 12 Monate nach CI untersucht. Eingeschlossen wurden erwachsene Patienten im berufsfähigen Alter bis 65 Jahre mit CI-Indikation. Die Messung der Kognition erfolgte mittels 4 ausgewählter Tests aus dem Wechsler Adult Intelligence Scale (WAIS IV): „Zahlen nachsprechen“ und „Rechnerisches Denken“ zur Ermittlung des AGD, sowie „Symbol-Suche“ und „Zahlen-Symbol-Test“ für die Ermittlung der VG. Das Hörvermögen wurde anhand des Oldenburger Inventar (OI) Fragebogen (mit den Subgruppen Ruhe, Störgeräusch, Richtungshören und total), dem Freiburger Einsilbertest, sowie dem Oldenburger Satztest erhoben. Die Lebensqualität wurde anhand des Fragebogen Nijmegen Cochlear Implant Questionnaire (NCIQ), die Depressive Symptomatik anhand der Allgemeine Depressionsskala in der Langform (ADS-L) und die Tinnitus Belastung anhand des Tinnitus Fragebogen (TF) erhoben. Die Datenanalyse erfolgte mit SPSS (Rangkorrelationsanalyse nach Spearman). Ergebnisse: Die Patientenkohorte umfasst 56,3% (n=18) Männer und 43,8% (n=14) Frauen mit einem Durchschnittsalter von 52,0 ± 9,6 Jahren. Die Kognition der Testpersonen verbesserte sich von präoperativ zu postoperativ hochsignifikant (p<0,001) im Bereich des AGD von 84,06 auf 90,97 IQ-Punkte. Ebenso verbesserte sich die VG signifikant (p=0,011) von 91,59 IQ-Punkten auf 95,38 IQ Punkte postoperativ. Die präoperative Korrelation des OI mit den Kognitionsparametern AGD und VG ergab keine signifikanten Korrelationen. Postoperativ zeigte sich eine signifikante Korrelation zwischen dem OI „Richtungshören“ und der VG (p=0,028) und sowie dem OI „total“ und der VG (p=0,039) Zusammenfassung/Schlussfolgerung: Postoperativ zeigt die Patientenkohorte eine deutliche Verbesserung in der Kognition ebenso wie der Lebensqualität. Darüber hinaus zeigt die Korrelation einer verbesserten Verarbeitungsgeschwindigkeit nach CI-OP mit besserem Hörvermögen bei mittelalten Patienten eine verbesserte kognitive Leistungsfähigkeit, welche auf ein gesteigertes Hörvermögen durch das CI zurückzuführen ist. Diese Verbesserung könnte deshalb einen positiven Einfluss im Berufsleben, wie auch in der Kommunikation, ebenso wie eine gesteigerte Leistungsfähigkeit zur Folge haben und eine das Risiko einer Demenzentwicklung senken.