On-demand streaming is on the rise, also in academic teaching. Libraries of all kinds are therefore expanding access to streaming content for their patrons. Despite this development, knowledge about the actual trends, strategies and needs related to the sustainable accessibility and use of streaming content in higher education is still limited. To address and fill the knowledge gap Ithaka S+R1 in 2021 started its project “Making Streaming Media Sustainable for Academic Libraries”. The project’s objective was to collect and connect data about the use of video content and streaming resources and thereby aimed at contributing to a more comprehensive understanding of the potential of streaming media. Freie Universität Berlin’s university library participated in the project alongside the libraries of 23 US-American and Canadian universities and colleges. This reports shows insights from nine interviews with faculty at Freie Universität Berlin.
Videonutzung auf Abruf über Streamingplattformen hat sich in den letzten Jahren stark gesteigert, auch in der akademischen Lehre und Forschung. Bibliotheken aller Art erweitern daher den Zugang zu Streaming-Inhalten für ihre Nutzerinnen und Nutzer. Trotz dieser Entwicklung ist das Wissen über die tatsächlichen Trends, Strategien und Bedürfnisse im Zusammenhang mit der nachhaltigen Zugänglichkeit und Nutzung von Streaming-Inhalten in der Hochschullehre noch begrenzt. Um diese Wissenslücke zu schließen, startete Ithaka S+R1 im Jahr 2021 das Projekt "Making Streaming Media Sustainable for Academic Libraries". Ziel des Projekts war es, Daten über die Nutzung von Videoinhalten und Streaming-Ressourcen zu sammeln und zu verknüpfen und damit zu einem umfassenderen Verständnis des Potenzials von Streaming-Medien beizutragen. Die Universitätsbibliothek der Freien Universität Berlin nahm neben den Bibliotheken von 23 US-amerikanischen und kanadischen Universitäten und Colleges an dem Projekt teil. Dieser Bericht zeigt Erkenntnisse aus neun Interviews mit Lehrenden der Freien Universität Berlin.