Introduction: Patients with diabetes mellitus type 2 and also pre-diabetic patients with impaired glucose tolerance have a high risk of cardiovascular diseases, because of common major risk factors. These risk factors also contribute to arterial stiffness. It has been previously described that chronic insulin resistance, positively correlates with arterial stiffness. This study aimed to investigate arterial stiffness as a consequence of acute lipid induced insulin resistance.
Subjects and Methods: 18 healthy men were enrolled in a two day study with either a venous lipid infusion or a saline infusion followed by a hyperinsulinemic euglycemic clamp. After the infusion vascular functions were measured using applanation tonometry.
Results: The hyperinsulinemic euglycemic clamp showed a significant decrease in glucose uptake as a parameter of insulin resistance after lipid infusion (p<0,001). Neither pulse wave velocity (PWV) nor the augmentation Index (AiX) showed a significant worsening of vascular function by lipid induced insulin resistance. In contrast, both point in trend towards slighty improvemed vascular function. The Subendocardial Viability Ratio (SEVR), a marker of myocardial perfusion was significantly improved ( p<0,05).
Discussion: The published impact on vascular function of chronic insulin resistance could not be seen in acute lipid induced insulin resistance in healthy men. In contrast, vascular function tended to improved parameters. This might be the consequence of a dominant regulatory effect of the autonomic nervous system in healthy subjects.
Hintergrund und Fragestellung: Patienten mit Diabetes mellitus Typ 2 und prädiabetische Patienten mit verminderter Glukosetoleranz haben ein erhöhtes Risiko eines kardiovaskulären Ereignisses durch gemeinsame Risikofaktoren. Diese beeinflussen auch die Steifigkeit der großen arteriellen Gefäße. Eine vermehrte arterielle Steifigkeit wurde auch bei chronischer Insulinresistenz beschrieben. Ziel der Arbeit soll sein, Veränderungen der arteriellen Steifigkeit im Rahmen einer akuten, lipidinduzierten Insulinresistenz qualitativ und quantitativ zu erfassen. Probanden und Methoden: Bei 18 gesunden männlichen Probanden wurde mittels intravenöser Lipidinfusion eine akute Insulinresistenz induziert, die mittels hyperinsulinämischem euglykämischem Clamp verifiziert wurde. Währenddessen erfolgte die Messung der Parameter der arteriellen Steifigkeit mittels Applanationstonometrie. Zum Vergleich wurde der gesamte Versuchsaufbau ebenfalls mit einer Kochsalzinfusion durchgeführt. Ergebnisse: Nach lipidhaltiger intravenöser Infusion konnte bei allen Probanden eine Insulinresistenz im hyperglykämischen euglykämischen Clamp nachgewiesen werden (p<0,001). Weder die Pulswellengeschwindigkeit (PWV), noch der Augmentation Index (AiX) zeigten eine statistisch signifikante Veränderung. Tendenziell zeigten die Parameter unter Lipidinfusion sogar eine Verbesserung bzw. Abnahme der Steifigkeit der Gefäße an. Die Subendokardiale Viability Ratio (SEVR) ergab unter Lipidinfusion eine signifikant verbesserte Perfusion des Myokards (p<0,05). Schlussfolgerung: Die vorbeschriebenen Veränderungen der arteriellen Steifigkeit im Rahmen einer chronischen Insulinresistenz ließen sich bei akuter lipidinduzierter Insulinresistenz nicht nachweisen. Eine im Gegenteil tendenzielle Verbesserung der arteriellen Durchblutung wird als dominante vegetative Regulation des gesunden Probanden gewertet.