dc.contributor.author
Kraatz, Jessica
dc.date.accessioned
2022-11-24T13:16:44Z
dc.date.available
2022-11-24T13:16:44Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/36477
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-36190
dc.description.abstract
Introduction: Patients with diabetes mellitus type 2 and also pre-diabetic patients with impaired glucose tolerance have a high risk of cardiovascular diseases, because of common major risk factors. These risk factors also contribute to arterial stiffness. It has been previously described that chronic insulin resistance, positively correlates with arterial stiffness. This study aimed to investigate arterial stiffness as a consequence of acute lipid induced insulin resistance.
Subjects and Methods: 18 healthy men were enrolled in a two day study with either a venous lipid infusion or a saline infusion followed by a hyperinsulinemic euglycemic clamp. After the infusion vascular functions were measured using applanation tonometry.
Results: The hyperinsulinemic euglycemic clamp showed a significant decrease in glucose uptake as a parameter of insulin resistance after lipid infusion (p<0,001). Neither pulse wave velocity (PWV) nor the augmentation Index (AiX) showed a significant worsening of vascular function by lipid induced insulin resistance. In contrast, both point in trend towards slighty improvemed vascular function. The Subendocardial Viability Ratio (SEVR), a marker of myocardial perfusion was significantly improved ( p<0,05).
Discussion: The published impact on vascular function of chronic insulin resistance could not be seen in acute lipid induced insulin resistance in healthy men. In contrast, vascular function tended to improved parameters. This might be the consequence of a dominant regulatory effect of the autonomic nervous system in healthy subjects.
en
dc.description.abstract
Hintergrund und Fragestellung: Patienten mit Diabetes mellitus Typ 2 und prädiabetische
Patienten mit verminderter Glukosetoleranz haben ein erhöhtes Risiko eines kardiovaskulären
Ereignisses durch gemeinsame Risikofaktoren. Diese beeinflussen auch die Steifigkeit der
großen arteriellen Gefäße. Eine vermehrte arterielle Steifigkeit wurde auch bei chronischer
Insulinresistenz beschrieben. Ziel der Arbeit soll sein, Veränderungen der arteriellen Steifigkeit
im Rahmen einer akuten, lipidinduzierten Insulinresistenz qualitativ und quantitativ zu erfassen.
Probanden und Methoden: Bei 18 gesunden männlichen Probanden wurde mittels intravenöser
Lipidinfusion eine akute Insulinresistenz induziert, die mittels hyperinsulinämischem
euglykämischem Clamp verifiziert wurde. Währenddessen erfolgte die Messung der Parameter
der arteriellen Steifigkeit mittels Applanationstonometrie. Zum Vergleich wurde der gesamte
Versuchsaufbau ebenfalls mit einer Kochsalzinfusion durchgeführt.
Ergebnisse: Nach lipidhaltiger intravenöser Infusion konnte bei allen Probanden eine
Insulinresistenz im hyperglykämischen euglykämischen Clamp nachgewiesen werden (p<0,001).
Weder die Pulswellengeschwindigkeit (PWV), noch der Augmentation Index (AiX) zeigten eine
statistisch signifikante Veränderung. Tendenziell zeigten die Parameter unter Lipidinfusion sogar
eine Verbesserung bzw. Abnahme der Steifigkeit der Gefäße an. Die Subendokardiale Viability
Ratio (SEVR) ergab unter Lipidinfusion eine signifikant verbesserte Perfusion des Myokards
(p<0,05).
Schlussfolgerung: Die vorbeschriebenen Veränderungen der arteriellen Steifigkeit im Rahmen
einer chronischen Insulinresistenz ließen sich bei akuter lipidinduzierter Insulinresistenz nicht
nachweisen. Eine im Gegenteil tendenzielle Verbesserung der arteriellen Durchblutung wird als
dominante vegetative Regulation des gesunden Probanden gewertet.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
endocrinology
en
dc.subject
insulin resistance
en
dc.subject
endothelial dysfunction
en
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Endotheliale Dysfunktion unter lipidinduzierter Insulinresistenz
dc.contributor.gender
female
dc.contributor.firstReferee
N.N.
dc.contributor.furtherReferee
N.N.
dc.date.accepted
2022-11-25
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-refubium-36477-9
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access