Die vorliegende Arbeit geht den Veränderungen in der Bildungslandschaft der SBZ/frühen DDR und den damit verbundenen Transformationsprozessen in der Schule am konkreten Beispiel der ehemaligen Fürstenschule und Nationalpolitischen Erziehungsanstalt Schulpforta nach. Der Autor untersuchte die Intentionen, Ziele, Mittel und Methoden der neuen Machthaber und beleuchtet die Prozesse der Umgestaltung, die sich auf Grund der spezifischen Bedingungen der Nachkriegszeit, der Traditionen der Schule und des Gefüges im Umfeld der Alma Mater Portensis und ihrer ehemaligen Schülerschaft bis ins Jahr 1958 zogen. Aufgearbeitete Quellen und Aktenvorgänge machen dabei die Wirkmechanismen der Transformation und die Handlungsweisen der Akteure deutlich. Hinzugezogene Erinnerungen ehemaliger Schüler und Lehrer illustrieren die Vorgänge und Intentionen und runden die Darstellungen der Prozesse plastisch ab.
This thesis is aimed to characterize changes of the education system in Eastern Germany between the immediate post-war years and the early 1950s as indicators of social transformations in general. Initial democratic and reformist approaches were abandoned as the German Democratic Republic turned progressively into a socialist satellite state. Schulpforta College, the former sovereign boarding school and nationalist educational institution is used as an example to illustrate these developments. The author investigated objectives, methods and intensions of both state and local government under post-war conditions in Eastern Germany, as well as individuals who replaced former staff to enforce new policies. Further, long-established pedagogical traditions and humanistic cultural roots did also affect integration of Schulpforta College into the comprehensive state schooling system that was only completed in 1958. The background of theses transformation is illustrated by official files and other documents as evaluated sources, but also by collected memories of former pupils and teachers.