dc.contributor.author
Heinecke, Dirk
dc.date.accessioned
2018-06-07T16:56:16Z
dc.date.available
2013-04-19T11:59:36.893Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/3189
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-7389
dc.description.abstract
Die vorliegende Arbeit geht den Veränderungen in der Bildungslandschaft der
SBZ/frühen DDR und den damit verbundenen Transformationsprozessen in der
Schule am konkreten Beispiel der ehemaligen Fürstenschule und
Nationalpolitischen Erziehungsanstalt Schulpforta nach. Der Autor untersuchte
die Intentionen, Ziele, Mittel und Methoden der neuen Machthaber und
beleuchtet die Prozesse der Umgestaltung, die sich auf Grund der spezifischen
Bedingungen der Nachkriegszeit, der Traditionen der Schule und des Gefüges im
Umfeld der Alma Mater Portensis und ihrer ehemaligen Schülerschaft bis ins
Jahr 1958 zogen. Aufgearbeitete Quellen und Aktenvorgänge machen dabei die
Wirkmechanismen der Transformation und die Handlungsweisen der Akteure
deutlich. Hinzugezogene Erinnerungen ehemaliger Schüler und Lehrer
illustrieren die Vorgänge und Intentionen und runden die Darstellungen der
Prozesse plastisch ab.
de
dc.description.abstract
This thesis is aimed to characterize changes of the education system in
Eastern Germany between the immediate post-war years and the early 1950s as
indicators of social transformations in general. Initial democratic and
reformist approaches were abandoned as the German Democratic Republic turned
progressively into a socialist satellite state. Schulpforta College, the
former sovereign boarding school and nationalist educational institution is
used as an example to illustrate these developments. The author investigated
objectives, methods and intensions of both state and local government under
post-war conditions in Eastern Germany, as well as individuals who replaced
former staff to enforce new policies. Further, long-established pedagogical
traditions and humanistic cultural roots did also affect integration of
Schulpforta College into the comprehensive state schooling system that was
only completed in 1958. The background of theses transformation is illustrated
by official files and other documents as evaluated sources, but also by
collected memories of former pupils and teachers.
en
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
German education system
dc.subject
denazification
dc.subject
socialist state structures
dc.subject
directed social change
dc.subject
Transformation
dc.subject.ddc
300 Sozialwissenschaften::320 Politikwissenschaft
dc.title
Transformationsprozesse im Schulsystem der Sowjetischen Besatzungszone/ frühen
Deutschen Demokratischen Republik 1945 bis 1958 am Beispiel der ehemaligen
Fürstenschule und Nationalpolitischen Erziehungsanstalt Schulpforta
dc.contributor.contact
heinecke.offiziell@web.de
dc.contributor.firstReferee
Professor Dr. Klaus Schroeder
dc.contributor.furtherReferee
Professor Dr. Peter Massing
dc.date.accepted
2013-01-24
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000093906-7
dc.title.translated
The education system in Eastern Germany between denazification, initial
democratic reforms and assimilation into consolidated socialist state
structures- political alignments of the former grammar school “Schulpforta” as
example for directed social change in the 1950s
en
refubium.affiliation
Politik- und Sozialwissenschaften
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000093906
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000013270
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access