In order to enhance our understanding of interindividual differences in adolescents’ scholastic motivation, the present dissertation examined the interplay of social relationships and motivation following a person-oriented approach. The dissertation consits of three empirical studies: In the first study, a scale - measuring relationships and motivation (REMO) - was developed and validated to assess students’ perceptions of peers and teachers as motivators. In the second study,1088 7th and 8th grade students were examined in terms of different motivation types using the REMO scales. By using confirmatory latent class analysis (CLCA) four different motivation types (MT) have been identified: (1) peer-dependent MT, (2) teacher-dependent MT, (3) peer- and teacher-dependent MT, (4) peer- and teacher-independent MT. In the third study, the three aspects of self-determination (autonomy, competence, relatedness) were tested as predictors of the school engagement of the four different motivation types using a multigroup structural equation modeling (MSEM). The findings underscore the relevance of the typology as well as important interindividual differences in the association between students’ psychological needs (autonomy, competence, relatedness) and their school engagement.
Um das Verständnis interindividueller Unterschiede in der schulischen Motivation Adoleszenter zu vertiefen, hat die vorliegende Dissertation - unter Berücksichtigung des personen-orientierten Ansatzes - das Zusammenspiel von sozialen Beziehungen und Motivation untersucht. Die Dissertation besteht aus drei empirischen Studien: In der ersten Studie wurde eine Skala (REMO = Relationship & Motivation) entwickelt und validiert, um die Wahrnehmung der Schüler/-innen in Hinblick auf ihr Peers und Lehrer als Motivatoren zu erfassen. In der zweiten Studie wurden 1088 7. und 8. Klässler/-innen untersucht, um mittels der REMO Skalen mögliche unterschiedliche Motivationstypen zu erfassen. Mittels konfirmatorischer latenter Klassenanalyse (CLCA) konnten schließlich vier unterschiedliche Motivationstypen (MT) identifiziert werden: (1) peer-abhängiger MT, (2) lehrer-abhängiger MT, (3) peer-und-lehrer-abhängiger MT, (4) ein peer-und- lehrer-unabhängiger MT. In der dritten Studie wurden dann die drei Aspekte des Selbstbestimmungserlebens (Autonomie, Kompetenz, Soziale Eingebundenheit) als Prädiktoren des Schulengagements aller vier Motivationstypen mittels Multigruppen-Strukturgleichungsmodell (MSEM) getestet. Die Ergebnisse unterstreichen die Relevanz der Typologie, sowie bedeutende interindividuelle Unterschiede im Zusammenhang zwischen den psychologischen Grundbedürfnissen (Autonomie, Kompetenz, soziale Eingebundenheit) der Schüler/-innen und ihrem Schulengagement.