dc.contributor.author
Raufelder, Diana
dc.date.accessioned
2018-06-07T16:47:42Z
dc.date.available
2014-01-22T11:55:53.390Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/3023
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-7223
dc.description.abstract
In order to enhance our understanding of interindividual differences in
adolescents’ scholastic motivation, the present dissertation examined the
interplay of social relationships and motivation following a person-oriented
approach. The dissertation consits of three empirical studies: In the first
study, a scale - measuring relationships and motivation (REMO) - was developed
and validated to assess students’ perceptions of peers and teachers as
motivators. In the second study,1088 7th and 8th grade students were examined
in terms of different motivation types using the REMO scales. By using
confirmatory latent class analysis (CLCA) four different motivation types (MT)
have been identified: (1) peer-dependent MT, (2) teacher-dependent MT, (3)
peer- and teacher-dependent MT, (4) peer- and teacher-independent MT. In the
third study, the three aspects of self-determination (autonomy, competence,
relatedness) were tested as predictors of the school engagement of the four
different motivation types using a multigroup structural equation modeling
(MSEM). The findings underscore the relevance of the typology as well as
important interindividual differences in the association between students’
psychological needs (autonomy, competence, relatedness) and their school
engagement.
de
dc.description.abstract
Um das Verständnis interindividueller Unterschiede in der schulischen
Motivation Adoleszenter zu vertiefen, hat die vorliegende Dissertation - unter
Berücksichtigung des personen-orientierten Ansatzes - das Zusammenspiel von
sozialen Beziehungen und Motivation untersucht. Die Dissertation besteht aus
drei empirischen Studien: In der ersten Studie wurde eine Skala (REMO =
Relationship & Motivation) entwickelt und validiert, um die Wahrnehmung der
Schüler/-innen in Hinblick auf ihr Peers und Lehrer als Motivatoren zu
erfassen. In der zweiten Studie wurden 1088 7. und 8. Klässler/-innen
untersucht, um mittels der REMO Skalen mögliche unterschiedliche
Motivationstypen zu erfassen. Mittels konfirmatorischer latenter
Klassenanalyse (CLCA) konnten schließlich vier unterschiedliche
Motivationstypen (MT) identifiziert werden: (1) peer-abhängiger MT, (2)
lehrer-abhängiger MT, (3) peer-und-lehrer-abhängiger MT, (4) ein peer-und-
lehrer-unabhängiger MT. In der dritten Studie wurden dann die drei Aspekte des
Selbstbestimmungserlebens (Autonomie, Kompetenz, Soziale Eingebundenheit) als
Prädiktoren des Schulengagements aller vier Motivationstypen mittels
Multigruppen-Strukturgleichungsmodell (MSEM) getestet. Die Ergebnisse
unterstreichen die Relevanz der Typologie, sowie bedeutende interindividuelle
Unterschiede im Zusammenhang zwischen den psychologischen Grundbedürfnissen
(Autonomie, Kompetenz, soziale Eingebundenheit) der Schüler/-innen und ihrem
Schulengagement.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
teacher-student relationship
dc.subject
student-student relationship
dc.subject
secondary schools
dc.subject
social relationships
dc.subject.ddc
100 Philosophie und Psychologie::150 Psychologie::150 Psychologie
dc.title
Social Relationships and Motivation in Secondary Schools: Interindividual
Differences
dc.contributor.contact
diana.raufelder@fu-berlin.de
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. Michael Eid
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. Martin Brunner
dc.date.accepted
2014-01-10
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000096021-1
dc.title.translated
Soziale Beziehungen und Motivation in Sekundarschulen: Interindividuelle
Unterschiede
de
refubium.affiliation
Erziehungswissenschaft und Psychologie
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000096021
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000014732
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access