Introduction Addiction is a chronic disease that affects millions of individuals worldwide. Qualified detoxification treatment is the first step in inpatient substance abuse treatment. Premature treatment discontinuation is a common complication with negative impact on the long-term course of the disease. Regular treatment completion is therefore a key success criterion of detoxification treatment. The aim of the present doctoral thesis was to determine the influence of socio-demographic environment, international sports events and sleep quality on qualified detoxification treatment outcome. Method Data on the patient’s social environment and medical anamnesis were collected from 832 patients and analysed with respect to the prediction of regular, respectively irregular treatment outcome. The second study aimed to evaluate a potential effect of international sports events on qualified detoxification outcome. Four periods were defined to determine admission and unplanned discharge rates prior to, during and after the European Football Championship. The aim of the third study was to evaluate sleep quality during qualified detoxification treatment and whether bad sleep might serve as a predictor of premature treatment drop-out. Results The drop-out rate in the first study was 37%. A stable social network in terms of family, employment and education and a lower dependency severity positively predicted treatment outcome, whereas an unstable social environment, younger age, male sex and a high number of previous drop-outs were predictive for a premature treatment drop-out. In the second study, the admission rate of male patients increased significantly after the European Football Championship had ended. The drop-out rate measured 26% respectively 30%. In the third study, at admission, impaired sleep was observed in 70% of the patients. Sleep quality at admission predicted the change of sleep quality during qualified detoxification treatment. But sleep quality was not a predictor for unplanned treatment drop-out. With only 7% the drop-out rate was remarkably low. Discussion With the present work, clinical knowledge about predictors of premature treatment drop-out could be expanded. The results indicate that predominantly socially stable patients benefit from the currently established treatment setting. Our results suggest that sports events such as the European Football Championship can trigger unplanned treatment drop-out in male patients. Social and political measures could improve public awareness. In the light of the prevalence of sleep disturbances during detoxification, detoxification treatment should be enriched with individual evaluation of sleep quality and insomnia-specific treatment.
Sucht ist eine chronische Erkrankung, die Millionen von Menschen weltweit betrifft. Die Entgiftung ist der erste Schritt in der stationären Alkohol- und Drogentherapie. Der vorzeitige Behandlungsabbruch ist eine häufige Komplikation, die den langfristigen Verlauf der Krankheit negativ beeinflusst. Im Rahmen der vorliegenden Publikationsdissertation wurden anhand von drei Studien potentielle Determinanten eines vorzeitigen Therapieabbruchs untersucht. Methodik Während der Aufnahmeuntersuchung wurden soziodemographische und medizinische Variablen von 832 Suchtpatienten erhoben und nach signifikanten Assoziationen hinsichtlich eines irregulären bzw. regulären Behandlungsabschlusses gesucht. In der zweiten Studie wurde der Einfluss der Fußball-Europameisterschaft 2012 auf die Behandlungstreue untersucht. Dabei wurden vier zu vergleichende Perioden definiert und die Aufnahmen zur qualifizierten Entzugstherapie sowie die vorzeitigen Entlassungen gegenübergestellt. In der dritten Studie wurde unter Verwendung des Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI) untersucht, welchen Einfluss die subjektive Schlafqualität während der qualifizierten Entzugsbehandlung auf den Behandlungsabschluss hat und ob schlechter Schlaf als Prädiktor eines vorzeitigen Therapieabbruchs herangezogen werden kann. Ergebnisse 37% der Patienten brachen die Behandlung in der ersten Studie vorzeitig ab. Weibliches Geschlecht, Partnerschaft, Berufstätigkeit und gute Bildung waren prädiktiv für einen regulären Behandlungsabschluss, während jüngeres Alter, männliches Geschlecht, eine hohe Anzahl vorhergehender Therapieabbrüche sowie Delinquenz als Prädiktoren für einen irregulären Behandlungsabschluss identifiziert werden konnten. Die Abbruchquote der zweiten Studie lag bei 26% bzw. 30%. Bei den männlichen Patienten war nach der Europameisterschaft ein signifikanter Anstieg der Aufnahmen zu beobachten. Die Abbruchquote in der dritten Studie betrug nur 7%. Die Prävalenz von Schlafstörungen (PSQI-Wert > 5) betrug 70%. Die Schlafqualität bei der Aufnahme war prädiktiv für die Schlafqualität bei der Entlassung. Die Schlafqualität während des Entzuges jedoch war nicht prädiktiv für einen irregulären Behandlungsabschluss. Diskussion Anhand der vorliegenden Arbeit konnten die klinischen Kenntnisse über Determinanten eines vorzeitigen Therapieabbruchs erweitert werden. Die Ergebnisse deuten darauf hin, dass vorwiegend sozial stabile Patienten vom derzeitig etablierten Behandlungssetting profitieren. Unsere Untersuchungen legen weiterhin nahe, dass Sportgroßereignisse für männliche Patienten ein Auslöser für einen Therapieabbruch sein können, hier könnten gesellschaftspolitische Maßnahmen zu einer Verbesserung führen. In Anbetracht der Prävalenz von Schlafstörungen während des Entzuges erscheint es sinnvoll, das stationäre Behandlungskonzept um Maßnahmen zur Behandlung von Schlafstörungen zu erweitern.