Pulmonary adenocarcinomas are characterized by different growth patterns, immunohistochemical features, molecular alterations and a variable prognosis. Increasing knowledge of immunohistochemical and molecular alterations points to the complexity of these tumors, which thus can no longer be considered as a single tumor entity. The aim of this study was to investigate the prognostic relevance of TTF 1 in advanced pulmonary adenocarcinomas. We conducted a retrospective study in 563 patients with stage IV and demonstrated an approximate doubling of overall survival (OS) in TTF 1-positive patients (9.46 months vs. 4.96 months) and a markedly increased progression-free survival (PFS; 6.54 months vs. 4.21 months). Multivariate COX regression analysis identified TTF 1-expression as an independent prognostic factor for OS (p <0.001) and PFS (p=0.010). TTF 1-positive patients were more likely to be female (48.9% vs. 36.1%), in better general condition (ECOG 0: 35.0% vs. 19.7% and ECOG 3/4: 9.3% vs 22.4%), had more frequent driver mutations (22.7% vs. 4.8%) and had less frequently multiple distant metastases (5.5% vs. 15.3%). In multivariable analysis, ECOG-PS (p <0.001 or 0.026, respectively) and the number of chemotherapy cycles (p <0.001 or 0.027, respectively) or targeted therapies (p=0.004, OS only) were identified as independent prognostic factors for OS and PFS. Thus, TTF 1 expression may be a distinguishing feature of two fundamentally different malignancies with lack of TTF 1 expression characterizing poorly differentiated, highly aggressive pulmonary adenocarcinomas.
Pulmonale Adenokarzinome sind durch unterschiedliche Wachstumsmuster, immunhistochemische Merkmale, molekulare Alterationen und damit verbunden eine variable Prognose gekennzeichnet. Die zunehmenden Kenntnisse über immunhistochemische und molekulare Alterationen deuten auf die Komplexität dieser Tumore hin, welche somit nicht mehr als eine einzige Tumorentität betrachtet werden können. Das Ziel dieser Arbeit war es, die prognostische Relevanz von TTF 1 bei fortgeschrittenen pulmonalen Adenokarzinomen zu untersuchen. Anhand von 563 Patienten im Stadium IV konnte eine annähernde Verdopplung des Überlebens für Patienten mit TTF 1-positiven Adenokarzinomen im Vergleich zu TTF 1-negativen nachgewiesen werden (9,46 Monate vs. 4,96 Monate). Analog zeigte sich auch ein deutlich verlängertes PFS (6,54 Monate vs. 4,21 Monate). Die TTF 1-Expression stellte sich in der multivariablen COX-Regression als unabhängiger prognostischer Marker für das OS (p<0,001) und das PFS (p=0,010) dar. TTF 1-positive Patienten waren häufiger weiblich (48,9% vs. 36,1%), in einem besseren Allgemeinzustand (ECOG 0: 35,0% vs. 19,7% und ECOG 3/4: 9,3% vs. 22,4%), wiesen häufiger Treibermutationen auf (22,7% vs. 4,8%) und zeigten seltener multiple Fernmetastasen (5,5% vs. 15,3%). Als weitere prognostisch relevante Faktoren wurden in der multivariablen Analyse für das OS und PFS der ECOG-PS (p <0,001 bzw. p=0,026) und die Anzahl der Chemotherapie-Zyklen (p <0,001 bzw. p=0,027) bzw. zielgerichtete Therapien (p = 0,004, nur OS) identifiziert. Möglicherweise stellt die TTF 1-Expression somit ein Unterscheidungsmerkmal zweier grundverschiedener Tumorleiden dar, wobei die fehlende Expression schlecht differenzierte, hoch aggressive Tumore auszeichnet.