The aim of this dissertation is to investigate which factors are most significant in influencing the provision of humanitarian assistance from European Union’s member states to countries stricken by a sudden natural disaster. This dissertation evaluates three research hypotheses. The first hypothesis identifies domestic politics as the key factor in determining the extent to which a door country provides humanitarian assistance to a disaster- stricken country. The second hypothesis revolves around the idea that ethical considerations pertaining to the magnitude of the natural disaster under investigation are the fundamental factor determining the extent to which a donor country is ready to provide emergency humanitarian aid. Finally, the third hypothesis concentrates on an institutionalist argument whereby the nature of a donor country’s humanitarian mechanism is the key explanatory factor accounting for the degree to which a donor country might provide humanitarian assistance to a country struck by a natural disaster. In order to investigate the three research hypotheses presented above, this dissertation triangulates its empirical findings by employing both quantitative and qualitative techniques. Multiple regression analysis is employed for all donor countries combined as well as for individual donors to investigate the degree of significance of selected independent variables vis-à-vis the dependent variable (i.e. the donor countries’ disbursements of humanitarian assistance following the onset of a natural disaster). Aside from the multivariate analysis provided through quantitative methods, a qualitative analysis of the donor countries’ humanitarian mechanisms is introduced so as to complement the quantitative data with a more comprehensive understanding of the underlying dynamics affecting each donor country’s provision of humanitarian assistance. Seven European Union member states are selected as case studies: Demark, France Germany, Italy, the Netherlands, Spain and the United Kingdom. The empirical findings present a picture whereby the magnitude of a disaster and the humanitarian mechanism of a donor country both play a particularly significant role in influencing the extent to which a government is ready to provide emergency humanitarian assistance to disaster-stricken countries. Yet perhaps surprisingly, domestic politics do not play a significant role when it comes to influencing the degree of humanitarian aid that donors provide to recipient countries.
Das Ziel dieser Dissertation ist es zu untersuchen, welches die wichtigsten Faktoren sind, die die Bereitstellung von humanitärer Hilfe durch Mitgliedsländer der Europäischen Union an von Naturkatastrophen heimgesuchte Länder beeinflussen. Es werden drei Hypothesen untersucht: Die erste Hypothese identifiziert innenpolitische Faktoren als entscheidender Faktor. Die zweite Hypothese untersucht das Ausmaß ethischer Erwägungen bzgl. des Ausmaßes der Katastrophe und fragt, ob diese der entscheidende Faktor für die Bereitstellung humanitärer Hilfe sind. Die dritte Hypothese untersucht institutionelle Faktoren und das Ausmaß, zu dem die Bereitstellung von humanitärer Hilfe primär von den institutionellen Mechanismen eines Geberlandes abhängt. Diese drei Hypothesen werden durch die Triangulation von empirischen Material durch quantitative und qualitative Methoden geprüft. Multiple Regression Analysis wird sowohl für die Gesamtheit aller Geberländer als auch für individuelle Geberländer benutzt, um das Ausmaß der Signifikanz für ausgewählte Unabhängige Variablen vis-à-vis Abhängiger Variablen, d.h. die Ausschüttung humanitärer Hilfe nach einer Naturkatastrophe, zu untersuchen. Als Ergänzung zu dieser quantitativen Analyse werden auch qualitative Ansätze benutzt, um die Dynamiken der Bereitstellung humanitärer Hilfe besser und tiefer erfassen zu können. Es werden sieben Fallstudien benutzt: Dänemark, Frankreich, Deutschland, Italien, die Niederlande, Spanien und das Vereinigte Königreich. Die Analyse zeigt, dass sowohl das Ausmaß einer Naturkatastrophe als auch die Mechanismen für die Bereitstellung von humanitärer Hilfe den Umfang dieser Hilfe besonders stark beeinflussen. Innenpolitische Dynamiken spielen, vielleicht überraschenderweise, keine signifikante Rolle.