dc.contributor.author
Hahn, Hans Peter
dc.date.accessioned
2018-06-29T15:44:28Z
dc.date.available
2017-05-15T11:03:57.818Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/22392
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-201
dc.description.abstract
Consumer societies position innovation in a framework that
essentializes the new. The assumed need for innovative technologies, life-styles and fashion is based on an internalized reversal of the relationship
between ‘needs’ and ‘motives’. Primary needs are replaced by the desire for
the new. The implicit assumption about consumers’ self-understanding relates
to their interest in the new and their willingness to be informed about
novelties. However, ethnographies of quotidian handling of innovation show the
importance of reliable conduct. The readiness ‘to learn new things’ is
limited. Innovation depends less on the degree of novelty than on the context
in which it occurs.
en
dc.description.abstract
Konsumgesellschaften setzen Innovation in einen Rahmen, der das Neue
essenzialisiert. Das angenommene Bedürfnis an innovativen Technologien,
Lebensstilen und Mode basiert auf einer verinnerlichten Umkehrung des
Verhältnisses zwischen ‚Bedürfnis‘ und ‚Verlangen‘. Primäre Bedürfnisse
werden durch den Wunsch nach dem Neuen ersetzt. Implizite Annahmen über
Verbraucherselbstverständnis beziehen sich auf ihr Interesse am Neuen und ihre
Bereitschaft, über Neuheiten unterrichtet zu sein. Allerdings zeigen
Ethnographien die Bedeutung des adäquaten Alltagsumgangs mit Innovationen.
Die Bereitschaft, ‚neue Dinge zu lernen‘, ist begrenzt. Innovation hängt
weniger vom Grad der Neuheit als vom Kontext ab, in dem sie auftritt.
de
dc.relation.ispartofseries
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/
dc.subject
Needs and desires
dc.subject
technological innovation
dc.subject.ddc
900 Geschichte und Geografie::930 Geschichte des Altertums (bis ca. 499), Archäologie
dc.title
Innovation and Inertia
dcterms.bibliographicCitation
Stefan Burmeister, Reinhard Bernbeck (eds.). - The Interplay of People and
Technologies: Archaeological Case Studies on Innovations. - 2017, S. 43-60
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-refubium-22392-9
dc.title.subtitle
Questioning Paradigms of Consumerist Object Fetishism
dcterms.bibliographicCitation.url
http://edition-topoi.org/books/details/1209
refubium.affiliation
Geschichts- und Kulturwissenschaften
refubium.affiliation
Topoi
refubium.mycore.fudocsId
FUDOCS_document_000000025955
refubium.resourceType.isindependentpub
no
refubium.series.issueNumber
43
refubium.series.name
Berlin Studies of the Ancient World
refubium.mycore.derivateId
FUDOCS_derivate_000000008174
dcterms.accessRights.openaire
open access