The absence of state authorities in areas of limited statehood does not equal anarchy, disorder, and chaos as the literature on failing and failed states often implies. Rather, we do find governance – both rule-making and the provision of collective goods – in areas of limited statehood that is both legitimate and effective under certain conditions. This paper presents a typology of governance configurations found empirically in our various research projects. The typology does not represent the universe of possible configurations; rather, I concentrate on governance configurations that the research projects of our Collaborative Research Center have reported in various publications. Thus, this paper represents a first effort to systematize what we see empirically. The typology is informed by various analytical distinctions and di-mensions, such as the type of actors involved in governance, the modes of governance, the institutional embeddedness of the configurations, and the material and ideational resources of actors, as well as their consequences for power (a)symmetries.
Die Abwesenheit staatlicher Autorität und Rechtsdurchsetzungsfähigkeit in Räumen begrenzter Staatlichkeit impliziert nicht Anarchie, Chaos und Unordnung, wie die Literatur zu zerfal-len(d)en Staaten häufig behauptet. Stattdessen finden wir vielfältige Formen von effektiver und legitimer Governance – sowohl im Bereich der Regelsetzung als auch bezüglich der Bereitstellung von Kollektiv-Gütern. Dieses Arbeitspapier stellt einen ersten Versuch der systematischen Typologisierung der verschiedenen Governance- Konfigurationen dar, die wir in den Projekten des Sonderforschungsbereiches empirisch vorfinden. Die Typologie orientiert sich an verschiedenen analytischen Unterscheidungen und Dimensionen. Dazu zählen die Akteurstypen, die in Governance involviert sind, die Modi der Handlungskoordination (hierarchisch und nicht-hierarchisch), die institutionelle Einbettung der Konfigurationen sowie die materiellen und ideellen Ressourcen der Governance- Akteure und der Konsequenzen für die Machtverteilung.