Background Acute type A aortic dissection (ATAAD) according to the Stanford classification is a life-threatening emergency that requires immediate cardiac surgery. The epidemiological data on the incidence of the disease in Europe range from 2 to 16 cases / 100,000 inhabitants per year. According to the Federal Statistical Office, the incidence in Germany is 4.6 cases / 100,000 inhabitants per year (subsumed here under the term "thoracic aortic dissection"). The Federal Statistical Office collects its data from medical death certificates. The incidence of ATAAD deaths outside of clinical care is largely unknown. Many patients are dying before hospital admission; the exact cause of death is therefore not recorded. It is probable that the incidence of ATAAD is higher than suggested by the data of the Federal Statistical Office. Material and methods We retrospectively evaluated all ATAAD cases from the two largest cardiac surgery centers in the Berlin-Brandenburg region in the period from 2010 to 2014. In addition, we evaluated the autopsy reports of the two forensic medicine institutes and, in addition, of the largest pathological institute of the region to record non-hospitalized ATAAD cases. Based on this data collection, we recalculated the incidence of ATAAD for the Berlin- Brandenburg region. Results In addition to the hospitalized ATAAD patients (n = 405), we identified 145 fatal ATAAD cases in 14,201 autopsy reports. The total number of 550 ATAAD cases resulted in a cumulative incidence of 11.9 cases / 100,000 inhabitants per year for the Berlin-Brandenburg region. Arterial hypertension was found in 62.7%, prior aortic dilation in 10%, and a hereditary connective tissue disorder in 1.8% of patients. Conclusion ATAAD is more frequent than reported by the Federal Statistical Office. Our results show that, if the ATAAD cases outside clinical care are included in the calculations, the incidence of ATAAD is significantly higher than suggested by the data of the Federal Statistical Office. Partial results of this work have been published in: Insight into the incidence of acute aortic dissection in the German region of Berlin and Brandenburg. Kurz SD, Falk V, Kempfert J, Gieb M, Ruschinski TM, Kukucka M, Tsokos M, Grubitzsch H, Herbst H, Semmler J, Buschmann C. Int J Cardiol. 2017 May 6. pii: S0167-5273(16)32389-0. doi: 10.1016/j.ijcard.2017.05.024
Hintergrund Die akute TYP A Aortendissektion nach Stanford (ATAAD) ist ein lebensbedrohlicher Notfall, der einer sofortigen herzchirurgischen Versorgung bedarf. Die epidemiologischen Daten zur Inzidenz der Erkrankung in Europa bewegen sich zwischen 2 bis 16 Fällen / 100000 Einwohner pro Jahr. In Deutschland liegt die Inzidenz laut Angaben des statistischen Bundesamtes bei 4,6 Fällen / 100000 Einwohner pro Jahr. (hier unter dem Begriff "Thorakale Aortendissektion"). Das statistische Bundesamt erhebt die Daten aus den Leichenschauscheinen und der darin angegebenen Todesursache. Die Inzidenz von ATAAD-Todesfällen außerhalb der klinischen Versorgung ist weitgehend unbekannt. Da viele der Patienten noch vor der Krankenhauseinweisung versterben, entziehen sie sich damit der statistischen Erfassung der genauen Todesursache. Es ist wahrscheinlich von einer höheren Inzidenz der ATAAD auszugehen, als in den Erhebungen des statistischen Bundesamtes. Material und Methodik Im Zeitraum von 2010 bis 2014 haben wir retrospektiv alle ATAAD Daten der zwei größten herzchirurgischen Zentren der Region Berlin-Brandenburg ausgewertet. Zusätzlich haben wir die Autopsieberichte der zwei rechtsmedizinischen Institute ausgewertet und ergänzend hierzu die des größten pathologischen Instituts, um nicht hospitalisierte ATAAD Fälle zu erfassen. Auf Grundlage dieser Datenerhebung haben wir die Inzidenz der ATAAD für die Region Berlin-Brandenburg neu berechnet. Ergebnisse Zusätzlich zu den hospitalisierten ATAAD Patienten (n=405) haben wir 145 tödliche ATAAD Fälle in 14201 Autopsieberichten identifiziert. Die Gesamtanzahl von 550 ATAAD Fällen ergeben eine kumulierte Inzidenz von 11,9 Fällen / 100000 Einwohner pro Jahr für die gesamte Region Berlin-Brandenburg. Arterielle Hypertonie fand sich bei 62,7%, eine vorbekannte Aortendilatation bei 10% und eine angeborene Erkrankung des Bindegewebes bei 1,8% der Patienten. Schlussfolgerung ATAAD ist weitaus häufiger zu finden, als vom statistischen Bundesamt berichtet. Unsere Ergebnisse zeigen dass, wenn ATAAD Patienten außerhalb der klinischen Versorgung mit erfasst werden, die Rate der Inzidenz der ATAAD Patienten deutlich höher ist, als die des statistischen Bundesamtes. Teilergebnisse der vorliegenden Arbeit wurden veröffentlicht in: Insight into the incidence of acute aortic dissection in the German region of Berlin and Brandenburg. Kurz SD, Falk V, Kempfert J, Gieb M, Ruschinski TM, Kukucka M, Tsokos M, Grubitzsch H, Herbst H, Semmler J, Buschmann C. Int J Cardiol. 2017 May 6. pii: S0167-5273(16)32389-0. doi: 10.1016/j.ijcard.2017.05.024