Thema der Dissertation ist die Effektivität europäischen Krisenmanagements im Bosnienkonflikt 1991-1994. Auf der Grundlage eines theoretisch informierten Analyserasters wird zum einen die Effektivität zweier europäischer Krisenmanagement Initiativen evaluiert und zum anderen aufgrund eines Vergleiches beider Fälle untersucht, ob die Einführung der Gemeinsamen Außen- und Sicherheitspolitik (GASP) gegenüber der Europäischen Politischen Zusammenarbeit (EPZ) eine Verbesserung des europäischen Krisenmanagements bewirkt hat. In dem Forschungsvorhaben ist festgestellt worden, dass sowohl das EPZ-Krisenmanagement (Carrington-Cutileiro-Initiative) als auch das GASP- Krisenmanagement (EU Action Plan) nur eine kurzeitige positive Wirkung auf die bosnischen Konfliktparteien entfalten konnte und schlussendlich aufgrund von erheblichen Glaubwürdigkeitsproblemen in beiden Fällen zu einer Verschärfung des Bosnienkonfliktes beigetragen hat. Die Stärkung der europäischen Institutionen für das gemeinsame Krisenmanagement konnte lediglich zu einer deutlich verbesserten Planung von Krisenmanagement beitragen. Die Probleme bei der Umsetzung waren in beiden Fällen gleich bleibend gravierend. Damit ist die Institutionalisierungshypothese mit Blick auf das europäische Krisenmanagement im Bosnienkonflikt falsifiziert.
The objective of the research project is to evaluate the effectiveness of European crisis management during the Bosnian conflict 1991-1994. The research design relies on an analytical framework which is theoretically informed and which seeks to generate both, an evaluation of the effectiveness of two European crisis management initiatives during the Bosnian crisis, and a comparison of both cases. Due to the fact that one European initiative has been initiated in the framework of European Political Cooperation (EPC) and the second one in the context of the Common Foreign and Security Policy (CFSP) the project contributes to the question of whether the introduction of CFSP with the Treaty of Maastricht has increased the ability of the EU Member States to a more effective crisis management. The project is able to show that both European crisis management initiatives, the Carrington-Cutileiro-Plan 1992 and the EU Action Plan 1993, are only able to produce a short time positive effect on the parties in conflict. The medium term effect of both initiatives is in both cases of a negative impact on the ground as the level of conflict increases in comparison to the situation prior to both initiatives. This means that the strengthening of European institutions in the field of a joint crisis management with the introduction of CFSP has not been able to produce more effectiveness on the ground. The project only shows a much better capability in terms of planning with regard to crisis management policies. When it comes to implementation of joint policies, severe problems of credibility remain. Finally the project therefore falsifies the so called institutionalisation-hypothesis with regard to the Bosnian cases.