This research provides an opportunity to study health related intervention effects of longitudinal prevention in adolescence from a personality psychological point of view. The thesis focuses on the possible health relevant predictive effects of personality characteristics in adolescence. Two important fields in adolescent research are brought together in the realms of this study: the Big Five Model and the competence oriented school-focused primary prevention. A multifactorial approach is applied to investigate the relationship between these two scientific domains. Adolescents between the ages of 10 to 12 base the present study on self-reports. This work is the first study where personality characteristics were assessed with a Big Five personality inventory, namely the Five Factor Personality Inventory (FFPI; Hendriks, Hofstee & De Raad, 1999) in relation to health behavior in adolescence. It can be concluded that personality characteristics do already play a determining role in early adolescence, contribute to the individual developmental process and have a significant effect in the development of health relevant attitudes and problems such as legal drug use and psychosomatic complaints. The here presented studies expressed the need for more individualistic and personality tailored prevention programs that start around the age of ten and last through adolescence. The results showed that personality has predicting power in the development of unhealthy behavioral and psychosomatic symptoms and also supports the emergence of a firm resistance against legal drugs. Moreover, these studies provided useful information for school oriented primary prevention and supported the relevance of the Big Five model in applied adolescent personality research. An inventory, such as the FFPI, was apparently capable to cover developmental changes and it proved to to be a useful self-rating measure in adolescence. Nevertheless, the discrepancies compared to the adult structure showed that more research is needed on developmental transformation on linking child personality development to adult personality.
Die vorliegende Dissertation setzte sich die Aufklärung des Einflusses von Persönlichkeitscharakteristiken in der schulischen Suchtprävention im Kindes- und Jugendalter als Ziel. In der Dissertation wurde der Zusammenhang zwischen Persönlichkeitsmerkmalen und gesundheitsrelevantem Verhalten im Rahmen eines mehrfaktoriellen schulischen Gesundheitsförderungsprogrammes bei Jugendlichen untersucht. Die Studie beruhte auf Selbstbeurteilungen von Kindern im Alter von 10 bis 12 Jahren. Als Grundlage für die Untersuchung dienten zwei wissenschaftlichen Ansätze: der eine war der Big Five Ansatz und das fünf- faktorielle Persönlichkeitsmodell aus der Persönlichkeitspsychologie und der andere war der Life-Skills-Ansatz aus der Präventionsforschung. Wie in der Arbeit gezeigt wurde, erwiesen sich Persönlichkeitscharakteristiken schon im Jugendalter als bedeutend. Sie bewiesen ihre Relevanz in den Entwicklungsprozessen, zeigten signifikante Effekte in der Entwicklung gesundheitsbezogener Einstellungen, zeigten ihre Vorhersagefunktion in Alkohol- und Tabakkonsum aber auch bei der Entstehung psychosomatischer Symptomatik. Die hier präsentierten Studien betonten die Notwendigkeit von mehr Individualität und Persönlichkeitsrelevanz in der schulischen Primärprävention und wiesen auf die Vorteile der früh und langfristig angelegten Präventionsprogramme hin. Darüber hinaus brachten die Studien wichtige Informationen für die schulische Suchtpräventionsforschung und untermauerten die Relevanz der Big Five Dimensionen in der angewandten Persönlichkeitsforschung. Der FFPI erwies sich als geeignet für die Untersuchung entwicklungsspezifischer Veränderungen im Jugendalter und war auch ein geeignetes Instrument für den Erwerb von Selbstbeurteilungen im Jugendalter.