dc.contributor.author
Szirmak, Zsofia
dc.date.accessioned
2018-06-07T23:23:08Z
dc.date.available
2005-08-18T00:00:00.649Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/10413
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-14611
dc.description
Titelseite und Inhaltsverzeichnis
Introduction
1\. Personality in adolescence
1.2 Developmental Big Five Research
2\. Method.
2.1 The longitudinal design
2.2 The adaptation of the FFPI
3\. Results
3.1 General results and prevention effects
3.2 FFPI-Scales
3.3 Personality and psychosomatic symptoms
3.4 Personality and smoking
3.5 Personality and alcohol use
4\. Discussion and summary
Zusammenfassung
References
Appendices
dc.description.abstract
This research provides an opportunity to study health related intervention
effects of longitudinal prevention in adolescence from a personality
psychological point of view. The thesis focuses on the possible health
relevant predictive effects of personality characteristics in adolescence. Two
important fields in adolescent research are brought together in the realms of
this study: the Big Five Model and the competence oriented school-focused
primary prevention. A multifactorial approach is applied to investigate the
relationship between these two scientific domains. Adolescents between the
ages of 10 to 12 base the present study on self-reports. This work is the
first study where personality characteristics were assessed with a Big Five
personality inventory, namely the Five Factor Personality Inventory (FFPI;
Hendriks, Hofstee & De Raad, 1999) in relation to health behavior in
adolescence. It can be concluded that personality characteristics do already
play a determining role in early adolescence, contribute to the individual
developmental process and have a significant effect in the development of
health relevant attitudes and problems such as legal drug use and
psychosomatic complaints. The here presented studies expressed the need for
more individualistic and personality tailored prevention programs that start
around the age of ten and last through adolescence. The results showed that
personality has predicting power in the development of unhealthy behavioral
and psychosomatic symptoms and also supports the emergence of a firm
resistance against legal drugs. Moreover, these studies provided useful
information for school oriented primary prevention and supported the relevance
of the Big Five model in applied adolescent personality research. An
inventory, such as the FFPI, was apparently capable to cover developmental
changes and it proved to to be a useful self-rating measure in adolescence.
Nevertheless, the discrepancies compared to the adult structure showed that
more research is needed on developmental transformation on linking child
personality development to adult personality.
de
dc.description.abstract
Die vorliegende Dissertation setzte sich die Aufklärung des Einflusses von
Persönlichkeitscharakteristiken in der schulischen Suchtprävention im Kindes-
und Jugendalter als Ziel. In der Dissertation wurde der Zusammenhang zwischen
Persönlichkeitsmerkmalen und gesundheitsrelevantem Verhalten im Rahmen eines
mehrfaktoriellen schulischen Gesundheitsförderungsprogrammes bei Jugendlichen
untersucht. Die Studie beruhte auf Selbstbeurteilungen von Kindern im Alter
von 10 bis 12 Jahren. Als Grundlage für die Untersuchung dienten zwei
wissenschaftlichen Ansätze: der eine war der Big Five Ansatz und das fünf-
faktorielle Persönlichkeitsmodell aus der Persönlichkeitspsychologie und der
andere war der Life-Skills-Ansatz aus der Präventionsforschung. Wie in der
Arbeit gezeigt wurde, erwiesen sich Persönlichkeitscharakteristiken schon im
Jugendalter als bedeutend. Sie bewiesen ihre Relevanz in den
Entwicklungsprozessen, zeigten signifikante Effekte in der Entwicklung
gesundheitsbezogener Einstellungen, zeigten ihre Vorhersagefunktion in
Alkohol- und Tabakkonsum aber auch bei der Entstehung psychosomatischer
Symptomatik. Die hier präsentierten Studien betonten die Notwendigkeit von
mehr Individualität und Persönlichkeitsrelevanz in der schulischen
Primärprävention und wiesen auf die Vorteile der früh und langfristig
angelegten Präventionsprogramme hin. Darüber hinaus brachten die Studien
wichtige Informationen für die schulische Suchtpräventionsforschung und
untermauerten die Relevanz der Big Five Dimensionen in der angewandten
Persönlichkeitsforschung. Der FFPI erwies sich als geeignet für die
Untersuchung entwicklungsspezifischer Veränderungen im Jugendalter und war
auch ein geeignetes Instrument für den Erwerb von Selbstbeurteilungen im
Jugendalter.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
Big Five Model
dc.subject.ddc
100 Philosophie und Psychologie::150 Psychologie::150 Psychologie
dc.title
The Big Five Model of Personality and Primary Prevention in Adolescence
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. Hans Westmeyer
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. Boele de Raad
dc.date.accepted
2005-06-20
dc.date.embargoEnd
2005-08-19
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-2005002320
dc.title.translated
Das Big Five Modell der Persönlichkeit und Primärprevention im Jugendalter
de
refubium.affiliation
Erziehungswissenschaft und Psychologie
de
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FUDISS_thesis_000000001723
refubium.mycore.transfer
http://www.diss.fu-berlin.de/2005/232/
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000001723
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free
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open access