dc.contributor.author
Zimmermann, Benedikt
dc.date.accessioned
2018-06-07T22:39:07Z
dc.date.available
2014-03-13T12:24:47.497Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/9498
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-13697
dc.description.abstract
While revenue management (RM) frequently claims to provide a competitive
advantage, its long-term competitive effects have hardly been explored.
Current research on RM under competition has started to examine competitive
interactions in RM with the help of game theory. However, single-stage game
analyses predominate, although for most practical applications of RM, a multi-
stage view would be more appropriate. In fact, a single-stage view of RM under
competition is dangerous, since—similarly to the Iterated Prisoner’s Dilemma
(IPD)—the single-stage optimum can prove disastrous in the repeated game. This
thesis provides a formal model of two competing service providers implementing
RM in an environment with price-elastic demand who face each other repeatedly.
Based on approximations to the solutions of the single-stage game, we present
a heuristic to transfer strategies from the IPD to the repeated RM game. In
this thesis, we use both computational results derived using a stochastic
simulation system and mathematical analyses of a simplified version of the
game to analyze repeated-game strategies. We investigate the influence of
capacity restrictions, forecasting techniques and observation errors on the
performance of multi-stage strategies. Our results stress the relevance of a
multi-stage view of revenue management games. Furthermore, our results show
the strong impact of observation errors and the resulting importance of robust
strategies.
de
dc.description.abstract
Obwohl Revenue Management (RM) häufig mit einem Wettbewerbsvorteil verbunden
wird, wurden die langfristigen Effekte von RM im Wettbewerb bisher kaum
untersucht. In der aktuellen Forschung wird zwar Spieltheorie genutzt, um im
RM die Wechselwirkungen von Wettbewerbern zu untersuchen. Allerdings wird
dabei fast ausschließlich ein einma- liges Spiel betrachtet, obwohl in den
meisten praktischen Anwendungen eine Darstellung als wiederholtes Spiel
angebracht wäre. Ähnlich wie beim Gefangenendilemma (IPD) ist eine Betrachtung
als einmaliges Spiel sogar gefährlich, da die Wiederholung der optimalen
Strategien des einmaligen Spiels im wiederholten Spiel zu sehr schlechten
Ergebnissen führen kann. In dieser Arbeit stellen wir ein Modell für zwei RM-
nutzende Dienstleister auf, die sich wiederholt im Wettbewerb um
preissensitive Kunden gegenüber stehen. Aufbauend auf Annäherungen an die
Lösungen des einmaligen Spiels präsen- tieren wir eine Heuristik, mit der
Strategien vom IPD auf das wiederholte RM-Spiel übertragen werden können. Wir
verwenden sowohl Simulationen mit einer stochastischen Simulationsumgebung als
auch mathematische Analysen eines vereinfachten Spiels, um Strategien des
wiederholten Spiels zu analysieren. Dabei untersuchen wir den Einfluss von
Kapazitätsbeschränkungen, Prognosemethoden und fehlerhaften Beobachtungen auf
das Abschneiden der Strategien. Unsere Ergebnisse unterstreichen die Bedeutung
einer Betrachtung von Wettbewerb zwischen RM-Betreibern als wiederholtes
Spiel. Weiterhin verdeutlichen unsere Resultate die starken Auswirkungen von
Beobachtungsfehlern und daraus resultierend die Wichtigkeit robuster
Strategien.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
revenue management
dc.subject
competition, game theory
dc.subject
iterated prisoner's dilemma
dc.subject
Markov processes
dc.subject.ddc
300 Sozialwissenschaften::330 Wirtschaft
dc.title
Revenue Management with Repeated Competitive Interactions
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. Natalia Kliewer
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. Catherine Cleophas
dc.date.accepted
2014-01-10
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000096060-5
dc.title.translated
Revenue Management unter Berücksichtigung wiederholter
Wettbewerberinteraktionen
de
refubium.affiliation
Wirtschaftswissenschaft
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000096060
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000014757
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access