dc.contributor.author
Schäfer, Sabine
dc.date.accessioned
2018-06-07T22:35:14Z
dc.date.available
2005-07-14T00:00:00.649Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/9419
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-13618
dc.description
0\. Title and Contents
1\. Introduction 1
2\. Theory 3
3\. Outline 42
4\. Method 46
5\. Results 67
6\. Discussion 107
7\. References 131
8\. Appendices 146
dc.description.abstract
Limited resources have to be shared between two tasks if they are to be
performed concurrently. The model of selection, optimization, and compensation
(SOC-model, Baltes & Baltes, 1990) proposes that people select the more
important and ecologically more relevant domain of functioning and invest more
of their resources into that domain. In this study, nine- and eleven-year old
children and young adults worked on two different cognitive tasks, a working
memory task and an episodic memory task. The sensorimotor task consisted of
balancing on a special balance device, the ankle-disc board. Task difficulty
of the two cognitive tasks was manipulated individually. Results showed that
the cognitive performances decreased in all three age groups in the dual-task
situation. Young adults showed performance decrements also in the balance
task, while children even improved their balance performance under dual-task
conditions. Children therefore showed a trade-off in their dual-task costs,
with lower costs in the sensorimotor domain. Additional findings were that
balance difficulty did not influence the pattern of dual-task costs, and that
children continued to show performance improvements in the sensorimotor
domain, even when they were instructed to focus more strongly on the cognitive
task. Children�s prioritization of the sensorimotor domain is interpreted as
an incidence of loss-based selection, because children showed more body sway
than adults already under single-task conditions and might have risked their
body's equilibrium if sway was increased even further.
de
dc.description.abstract
Wenn zwei Aufgaben gleichzeitig ausgeführt werden, müssen begrenzte Ressourcen
zwischen ihnen aufgeteilt werden. Die Theorie der "Selektion, Optimierung und
Kompensation" (SOK, Baltes & Baltes, 1990) postuliert, dass Individuen ihre
Ressourcen eher in ökologisch relevantere Aufgaben investieren, zum Beispiel
um die Aufrechterhaltung eines stabilen Gleichgewichts nicht zu gefährden. In
der vorliegenden Studie bearbeiteten 9- und 11-jährige Kinder und junge
Erwachsene zwei verschiedene kognitive Aufgaben, eine Arbeitsgedächtnisaufgabe
und eine episodische Gedächtnisaufgabe. Die sensumotorische Aufgabe bestand
aus dem Balancieren auf einem Therapiekreisel auf stabilem oder bewegtem
Untergrund. Die Schwierigkeit der kognitiven Aufgaben wurde für jeden
Studienteilnehmer individuell angepasst. Wenn gleichzeitig balanciert werden
sollte, nahm die Leistung in der kognitiven Aufgabe in allen Altersgruppen ab.
Junge Erwachsene zeigten zudem Leistungseinbußen im Balancieren, während die
Kinder ihre Balancier-Leistungen sogar verbesserten und somit ein Wechselspiel
der Kosten der beiden Leistungsbereiche zeigten. Die Schwierigkeit der
Balanceaufgabe hatte keinen Einfluss auf die Kosten. Selbst unter der
Instruktion, sich mehr auf die kognitive Aufgabe zu konzentrieren, zeigten
Kinder deutlich geringere Kosten im Balancieren als in der Kognition. Dieses
Verhalten wird als ein Beispiel verlustbasierter Selektion interpretiert, da
Kinder schon unter Einzelaufgabenbedingungen stärker schwankten als junge
Erwachsene, und unter Doppelaufgabenbedingungen eher den Verlust des
Gleichgewichts riskiert hätten.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
performance trade-off
dc.subject.ddc
100 Philosophie und Psychologie::150 Psychologie::150 Psychologie
dc.title
Concurrent Cognitive and Sensorimotor Performance
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. Paul B. Baltes
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. Herbert Scheithauer
dc.date.accepted
2005-07-04
dc.date.embargoEnd
2005-08-16
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-2005001789
dc.title.subtitle
A Comparison of Children and Young Adults
dc.title.translated
Leistungen beim gleichzeitigen Bearbeiten kognitiver und sensumotorischer
Aufgaben
de
dc.title.translatedsubtitle
Ein Vergleich zwischen Kindern und jungen Erwachsenen
de
refubium.affiliation
Erziehungswissenschaft und Psychologie
de
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FUDISS_thesis_000000001559
refubium.mycore.transfer
http://www.diss.fu-berlin.de/2005/178/
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000001559
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open access