The aim of this prospective study was the radiological and clinical evaluation of acid-etched single tooth implants (Prowital implant system) over a period of one year. The periimplant crestal bone loss of 35 patients (40 implants) was examined using standardized orthopantomogramms or intraoral periapical images with a luminescent screen, magnifying glasses and a digital measuring gauge. Measurements of the bone level were performed three times mesially and distally of all implants immediately after insertion, at six months and one year. The follow-up examination with the investigation of clinical parameters mBI, mPI and pocket depth was performed at 6 months and 12 months after implant insertion. The mean crestal bone loss one year following insertion was 1.4 mm and 1.6 mm mesially and distally respectively. In spite of the complexity, an accurate comparison between the present study and others studies is limited as other studies lack precise measurement time-points. The results of the radiographic evaluation demonstrated that bone loss was not significantly affected by implant aspects such as implant location, bone quality, length of implant, dimension of implant, and patient’s age and gender. Regarding bone loss at the implant, significant difference between subcrestal and equicrestal insertion was observed. The subcrestally inserted implant showed significantly greater crestal bone loss. No correlation was found between clinical parameters (plaque accumulation, bleeding and pocket depth) and crestal bone loss one year following insertion.
Das Ziel dieser prospektiven Studie war die radiologische und klinische Bewertung von säuregeätzten Einzelzahnimplantaten (Prowital Implantat-System) über einen Zeitraum von einem Jahr. Der periimplantäre krestale Knochenverlauf von 35 Patienten (40 Implantate) wurde mit Hilfe standardisierter radiologischer Aufnahmen evaluiert. Die Messungen erfolgten mesial und distal an den Implantaten sofort nach dem Einsetzen, nach sechs Monaten und nach einem Jahr. Die Kontrolluntersuchungen und die Erhebung der klinischen Parameter fanden in definierten Abständen von sechs und zwölf Monaten nach den Implantatinsertionen statt. Dabei wurden neben den mesialen und distalen Taschentiefen, der modifizierte Sulkus-Blutungs-Index (mBI) sowie der Plaqueindex (mPII), an den Implantaten erfasst. Der mittlere krestale Knochenverlust betrug ein Jahr nach der Implantatinsertion mesial 1,4 mm und distal 1,6 mm. Die statistische Auswertung zeigte, dass der Knochenabbau weder von der Lokalisation, Knochen-Qualität, Länge und dem Durchmesser des Implantats noch vom Patientenalter und -geschlecht abhängig ist. Ein signifikanter Unterschied in der Menge des Knochenabbaus war zwischen den subkrestal und equicrestal inserierten Implantaten zu beobachten. Das subkrestal eingesetzte Implantat zeigte einen signifikant höheren krestalen Knochenverlust. Es wurde keine Korrelation zwischen den klinischen Parametern (Plaqueakkumulation, Blutungen und Taschentiefe) und dem krestalen Knochenverlust 1 Jahr nach Implantatinsertion gefunden.