dc.contributor.author
Bayayibign, Biruhalem Assefa
dc.date.accessioned
2018-06-07T22:30:45Z
dc.date.available
2018-06-05T11:18:17.790Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/9354
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-13553
dc.description.abstract
Insulin-like growth factor binding protein-2 (IGFBP-2) is the predominant IGF
binding protein produced during adipogenesis and is known to increase the
insulin-stimulated glucose uptake (GU) in myotubes. We investigated the
IGFBP-2-induced changes in basal and insulin-stimulated GU in adipocytes and
the underlying mechanisms. We further determined the role of insulin and IGF-1
receptors in mediating the IGFBP-2 and the impact of IGFBP-2 on the
IGF-1-induced GU. Fully differentiated 3T3-L1 adipocytes were treated with
IGFBP-2 in the presence and absence of insulin and IGF-1. Insulin, IGF-1 and
IGFBP-2 induced a dose-dependent increase in GU. IGFBP-2 increased the
insulin-induced GU after long-term incubation. The IGFBP-2-induced impact on
GU was neither affected by insulin or IGF-1 receptor blockage nor by insulin
receptor knockdown. IGFBP-2 significantly increased the phosphorylation of
PI3K, Akt, AMPK, TBC1D1 and PKCζ/λ, and induced GLUT-4 translocation.
Moreover, inhibition of PI3K and AMPK significantly reduced IGFBP-2-stimulated
GU. In conclusion, IGFBP-2 stimulates GU in 3T3-L1 adipocytes through
activation of PI3K/Akt, AMPK/TBC1D1 and PI3K/PKCζ/λ/GLUT-4 signaling. The
stimulatory effect of IGFBP-2 on GU is independent of its binding to IGF-1 and
is possibly not mediated through the insulin or IGF-1 receptor. This study
highlights the potential role of IGFBP-2 in glucose metabolism.
de
dc.description.abstract
Insulin-like growth factor bindendes Protein-2 (IGFBP-2) ist das
vorherrschende IGF-bindende Protein, das während der Adipogenese produziert
wird und bekanntlich die Insulin-stimulierte Glukoseaufnahme (GA) in
Muskelfasern erhöht. Wir untersuchten die IGFBP-2-induzierten Veränderungen
der basalen und Insulin-stimulierten GA in Adipozyten und die zugrunde
liegenden Mechanismen. Wir bestimmten ferner die Rolle von Insulin und
IGF-1-Rezeptoren bei der Mediation von IGFBP-2 und der Auswirkung von IGFBP-2
auf die IGF-1-induzierte GA. Vollständig differenzierte 3T3-L1-Adipozyten
wurden mit IGFBP-2 in Gegenwart und Abwesenheit von Insulin und IGF-1
behandelt. Insulin, IGF-1 und IGFBP-2 induzierten eine dosisabhängige Zunahme
der GA. IGFBP-2 erhöhte die Insulin-induzierte GA nach Langzeitinkubation. Die
IGFBP-2-induzierte Wirkung auf die GA wurde weder durch Insulin- oder
IGF-1-Rezeptorblockade noch durch Insulinrezeptor-Knockdown beeinflusst.
IGFBP-2 erhöhte signifikant die Phosphorylierung von PI3K, Akt, AMPK, TBC1D1
und PKCζ/λ und induzierte die GLUT-4-Translokation. Darüber hinaus reduzierte
die Hemmung von PI3K und AMPK die IGFBP-2-stimulierte GA signifikant.
Zusammenfassend lässt sich sagen, dass IGFBP-2 die GA in 3T3-L1 Adipozyten
durch Aktivierung von PI3K / Akt, AMPK / TBC1D1 und PI3K / PKCζ/λ/GLUT-4
Signalwege stimuliert. Die stimulierende Wirkung von IGFBP-2 auf die GA ist
unabhängig von seiner Bindung an IGF-1 und wird möglicherweise nicht durch den
Insulin- oder IGF-1-Rezeptor vermittelt. Diese Studie hebt eine mögliche Rolle
von IGFBP-2 im Glukosestoffwechsel hervor.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
Glucose uptake
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Insulin-like growth factor (IGF) binding protein-2, independently of IGF-1,
induces GLUT-4 translocation and glucose uptake in 3T3-L1 adipocytes
dc.contributor.contact
biruhalem.assefa@charite.de
dc.contributor.firstReferee
N.N.
dc.contributor.furtherReferee
N.N.
dc.date.accepted
2018-06-16
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000106786-9
dc.title.translated
Insulin-like growth factor (IGF) bindendes Protein-2, unabhängig von IGF1,
induziert GLUT-4-Translokation und Glukoseaufnahme in 3T3-L1 Adipozyten
de
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000106786
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000023522
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access