When Martin Seligman became APA president in 1998, the Positive Psychology movement gave new perspectives and ideas to the discipline of psychology. In the past several years, the movement's focus on subjective well-being has also influenced the field of work and organizational psychology. This dissertation aims to introduce a contemporary approach to Positive Psychology in the work place. In order to accomplish this, two pillars are proposed: solid methods and social relevance. These address the possible problems inherent in constructs of Positive Psychology with regards to cultural comparisons, and also advocate a practical approach to presenting results. Furthermore, these two pillars address the criticism that Positive Psychology might be a possible backdoor used to ‘optimize’ human capital. Three studies apply this proposed approach at Positive Psychology, with the individual studies focusing more on one of the two pillars, while at the same time attempting to implement both. The first study is devoted to developing a composite questionnaire for the ascertainment of psychological capital, the theoretical factorial structure of which can be found in two German samples and which allows for a more broad application by formulating items without occupational reference, unlike the standard questionnaire for the assessment of psychological capital, the Psychological Capital Questionnaire (PCQ). The second study surveys midwives, an occupational group currently under much political pressure especially in Germany, about their subjective well-being. The focus here is on a possible connection between occupational demands and resources as well as resilience and meaning of work. The third and final study set out to interview individuals with autism regarding occurred barriers in the process of job applications as well as everyday work. Both individuals in autism-specific as well as non-autism specific employment were interviewed. Job and life satisfaction as well as general self-efficacy were also surveyed and compared among the different groups of individuals with autism. This dissertation ends with a final chapter discussing possible general methodological limitations of the studies, followed by the practical and theoretical implications of a contemporary approach to Positive Psychology in the work place that includes the integration of methods and social relevance.
Die Bewegung der positiven Psychologie, die mit dem Antritt von Martin Seligman als APA-Präsident 1998 neue Sichtweisen und Ideen in die Psychologie gebracht hat, beeinflusste in den letzten Jahren die Arbeits- und Organisationspsychologie durch ihren Fokus auf das subjektive Wohlbefinden. In der Arbeit soll ein zeitgemäßer Ansatz zur positiven Psychologie in der Arbeitswelt vorgestellt werden. Hierzu werden zwei Säulen – Methoden und soziale Relevanz – vorgeschlagen, die zum einen die möglichen Schwierigkeiten von Konstrukten der positiven Psychologie in Kulturvergleichen aufgreifen, sowie eine praxisnahe Ergebnisdarstellung propagieren. Andererseits greifen sie aber auch die Kritik auf, dass die positive Psychologie eine mögliche Hintertür zur Optimierung von Humankapital darstellen könnte. In drei Studien wird der vorgeschlagene Ansatz zur positiven Psychologie umgesetzt, wobei die Studien einen unterschiedlichen Schwerpunkt auf eine der jeweiligen Säulen setzen, und zugleich versuchen, beide Säulen in der Umsetzung zu integrieren. In der ersten Studie geht es um die Entwicklung eines Komposit-Fragebogens zur Erfassung von psychologischem Kapital, dessen theoretische Faktorstruktur sich in zwei deutschen Stichproben finden lässt und der durch eine nicht- berufsbezogene Item-Formulierung ein breiteres Einsatzgebiet erlaubt als der bisherige Standard- Fragebogen zur Erfassung von psychologischen Kapital, dem Psychological Capital Questionnaire (PCQ). In der zweiten Studie werden Hebammen, eine Berufsgruppe, die sich vor allem in Deutschland derzeit unter großem politischen Druck befindet, zu ihrem subjektiven Wohlbefinden befragt, wobei hier mögliche Zusammenhänge mit beruflichen Anforderungen und Ressourcen, sowie Resilienz und der Bedeutung der Arbeit im Fokus stehen. In der letzten Studie werden Menschen mit Autismus zu aufgetretenen Barrieren in Berufsbewerbungen und –alltag in autismus-spezifischer und nicht-spezifischer Anstellung interviewt. Weiterhin wurden Arbeits- und Lebenszufriedenheit und generelle Selbstwirksamkeit erhoben und zwischen den unterschiedlichen Gruppen von Menschen mit Autismus verglichen. Die Arbeit endet mit einem finalen Kapitel, das mögliche generelle methodische Limitationen der Studien bespricht, gefolgt von praktischen und theoretischen Implikationen eines zeitgemäßen Ansatzes der positiven Psychologie in der Arbeitswelt, welcher die Integration von Methoden und sozialer Relevanz beinhaltet.