dc.contributor.author
Jacobson, Eric L.
dc.date.accessioned
2018-06-07T14:34:17Z
dc.date.available
2002-11-07T00:00:00.649Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/91
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-4295
dc.description
Title
Deutsche Zusammenfassung and Introduction 1
The Messianic State: does the Messiah initiate or consummate? 30
The division of the Holy and Profane 38
The Messianic Intensity of Happiness 44
Tragic Devotion 49
Restitutio in Integrum and immortality 57
Nihilism 63
The theological politics of Gershom Scholem 66
Tradition and anarchism 68
Zion: anarchist praxis or metaphor 71
A programmatic Torah 75
Revolutionary nihilism 78
Cataclysmic anarchism 82
Critical anarchism 93
On the origins of language and the true name of things 98
Metaphor of the Divine 103
The Magic of the inexpressible in language 108
Symbolic revelation 114
Magic and the divine word 118
Reception as translation 124
Sign and Symbol 128
Judgment 130
Jewish linguistic theory and christian Kabbalah 133
Gershom Scholem and the name of God: "On language as such reconsidered" 143
Toward a structure of symbolic mysticism 146
The creating word and the unpronouncable name 150
The existence of matter and magic in the Torah and its letters 154
Grammarians of the name 158
Micro-lingustic speculation 161
The metaphysics of the divine name, ist substance and attributes 165
A micro-linguistic science of prophecy 169
On a Mesianic conception of language 174
A redemptive conception of justice 176
Theses of the concept of justice 195
Prophetic justice 199
Judaism and revolution 209
Judgment and violence 215
Punishment and fate 223
Divine postponement and the question of violence 238
The righteous, the pious, the scholar 243
Bibliography 253
dc.description.abstract
">Walter Benjamin attests to Gershom Scholem in a rather emphatic moment in
1915 that if he should ever have a philosophy of his own, it would be a
philosophy of Judaism. In many ways, this statement forms the basis of a
discussion on three main ideas which would capture the imagination of the
authors: on Messianism, language and justice. Following along the lines of
this tripartite division, the dissertation is divided into three sections
reflecting the original tone of the authors' dialogue. The first section is
perhaps the most helpful for readers interested in Benjamin's early writings,
for it seeks to explain many of the early texts in the context of this pursuit
of the Messianic in history. The reconstruction of Benjamin's Messianism is
based largely on an early text from 1921 entitled the Theological-Political
Fragment. This is followed by more narrative section in which Benjamin's
movement toward abstract, political and theological speculation is brought
together with Scholem's own Messianic politics and a nihilism regarding the
affairs of Europe. These two dimension ? a utopian, anarchist theological
politics and a nihilism regarding worldly affairs ? converge when the authors
are finally reunited in Muri, Switzerland in 1917-18 at the height of the
First World War. This is followed by a broader portrayal of Scholem, the
categories of his theological politics and the metamorphosis this politics
undergoes.
de
dc.description.abstract
Die Dissertation befaßt sich mit den frühen politischen und theologischen
Begriffen der beiden Autoren aus der Zeit von 1915 bis 1923. Sie verfolgt die
Absicht, die frühen Diskussionen Benjamins und Scholems zu Politik und
Theologie zu rekonstruieren. Dabei konzentriert sie sich auf die Themen von
Messianismus, Sprache und Gerechtigkeit. Auf der einen Seite wird die
Verwurzelung der sprachtheoretischen und geschichtsphilosophischen Konzepte
Walter Benjamins in einer vom Judentum geprägten theologischen Tradition
herausgearbeitet. Auf der anderen Seite wird der theoretische und politische
Gehalt zentraler Kategorien ihrer frühen Diskussionen in einigen Teilen von
Scholems Spätwerk dargestellt. Auf diese Weise wird der enge Zusammenhang von
Grundbegriffen der jüdischen Tradition, vor allem mystischer und messianischer
Richtungen, mit den politischen und theologischen Ideen Benjamins und Scholems
deutlich gemacht. Diese Ideen, die sich bei beiden Autoren schon früh
herausbildeten, haben grundlegende Bedeutung für ihre späteren Auffassungen
und haben damit auch einen nachhaltigen Einfluß auf die Gegenwartsphilosophie
sowie die Judaistik dieses Jahrhunderts ausgeübt.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject.ddc
100 Philosophie und Psychologie::100 Philosophie::100 Philosophie und Psychologie
dc.title
Metaphysics of the profane
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. Joseph Dan
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. Dietrich Böhler
dc.date.accepted
1999-06-24
dc.date.embargoEnd
2002-11-08
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-2002002297
dc.title.subtitle
the political theology W. Benjamin and G. Scholem
dc.title.translated
Metaphysik des Profanen
de
dc.title.translatedsubtitle
die politische Theologie von Walter Benjamin und Gershom Scholem
de
refubium.affiliation
Geschichts- und Kulturwissenschaften
de
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FUDISS_thesis_000000000764
refubium.mycore.transfer
http://www.diss.fu-berlin.de/2002/229/
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