id,collection,dc.contributor.author,dc.contributor.firstReferee,dc.contributor.furtherReferee,dc.contributor.gender,dc.date.accepted,dc.date.accessioned,dc.date.available,dc.date.embargoEnd,dc.date.issued,dc.description,dc.description.abstract[de],dc.identifier.uri,dc.identifier.urn,dc.language,dc.rights.uri,dc.subject,dc.subject.ddc,dc.title,dc.title.subtitle,dc.title.translated[de],dc.title.translatedsubtitle[de],dc.type,dcterms.accessRights.dnb,dcterms.accessRights.openaire,dcterms.format[de],refubium.affiliation[de],refubium.mycore.derivateId,refubium.mycore.fudocsId,refubium.mycore.transfer "0e1e4e4c-1c26-48d9-b49a-0642bfb2bfe1","fub188/14","Jacobson, Eric L.","Prof. Dr. Joseph Dan","Prof. Dr. Dietrich Böhler","n","1999-06-24","2018-06-07T14:34:17Z","2002-11-07T00:00:00.649Z","2002-11-08","2002","Title Deutsche Zusammenfassung and Introduction 1 The Messianic State: does the Messiah initiate or consummate? 30 The division of the Holy and Profane 38 The Messianic Intensity of Happiness 44 Tragic Devotion 49 Restitutio in Integrum and immortality 57 Nihilism 63 The theological politics of Gershom Scholem 66 Tradition and anarchism 68 Zion: anarchist praxis or metaphor 71 A programmatic Torah 75 Revolutionary nihilism 78 Cataclysmic anarchism 82 Critical anarchism 93 On the origins of language and the true name of things 98 Metaphor of the Divine 103 The Magic of the inexpressible in language 108 Symbolic revelation 114 Magic and the divine word 118 Reception as translation 124 Sign and Symbol 128 Judgment 130 Jewish linguistic theory and christian Kabbalah 133 Gershom Scholem and the name of God: ""On language as such reconsidered"" 143 Toward a structure of symbolic mysticism 146 The creating word and the unpronouncable name 150 The existence of matter and magic in the Torah and its letters 154 Grammarians of the name 158 Micro-lingustic speculation 161 The metaphysics of the divine name, ist substance and attributes 165 A micro-linguistic science of prophecy 169 On a Mesianic conception of language 174 A redemptive conception of justice 176 Theses of the concept of justice 195 Prophetic justice 199 Judaism and revolution 209 Judgment and violence 215 Punishment and fate 223 Divine postponement and the question of violence 238 The righteous, the pious, the scholar 243 Bibliography 253",""">Walter Benjamin attests to Gershom Scholem in a rather emphatic moment in 1915 that if he should ever have a philosophy of his own, it would be a philosophy of Judaism. In many ways, this statement forms the basis of a discussion on three main ideas which would capture the imagination of the authors: on Messianism, language and justice. Following along the lines of this tripartite division, the dissertation is divided into three sections reflecting the original tone of the authors' dialogue. The first section is perhaps the most helpful for readers interested in Benjamin's early writings, for it seeks to explain many of the early texts in the context of this pursuit of the Messianic in history. The reconstruction of Benjamin's Messianism is based largely on an early text from 1921 entitled the Theological-Political Fragment. This is followed by more narrative section in which Benjamin's movement toward abstract, political and theological speculation is brought together with Scholem's own Messianic politics and a nihilism regarding the affairs of Europe. These two dimension ? a utopian, anarchist theological politics and a nihilism regarding worldly affairs ? converge when the authors are finally reunited in Muri, Switzerland in 1917-18 at the height of the First World War. This is followed by a broader portrayal of Scholem, the categories of his theological politics and the metamorphosis this politics undergoes.||Die Dissertation befaßt sich mit den frühen politischen und theologischen Begriffen der beiden Autoren aus der Zeit von 1915 bis 1923. Sie verfolgt die Absicht, die frühen Diskussionen Benjamins und Scholems zu Politik und Theologie zu rekonstruieren. Dabei konzentriert sie sich auf die Themen von Messianismus, Sprache und Gerechtigkeit. Auf der einen Seite wird die Verwurzelung der sprachtheoretischen und geschichtsphilosophischen Konzepte Walter Benjamins in einer vom Judentum geprägten theologischen Tradition herausgearbeitet. Auf der anderen Seite wird der theoretische und politische Gehalt zentraler Kategorien ihrer frühen Diskussionen in einigen Teilen von Scholems Spätwerk dargestellt. Auf diese Weise wird der enge Zusammenhang von Grundbegriffen der jüdischen Tradition, vor allem mystischer und messianischer Richtungen, mit den politischen und theologischen Ideen Benjamins und Scholems deutlich gemacht. Diese Ideen, die sich bei beiden Autoren schon früh herausbildeten, haben grundlegende Bedeutung für ihre späteren Auffassungen und haben damit auch einen nachhaltigen Einfluß auf die Gegenwartsphilosophie sowie die Judaistik dieses Jahrhunderts ausgeübt.","https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/91||http://dx.doi.org/10.17169/refubium-4295","urn:nbn:de:kobv:188-2002002297","eng","http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen","dissertation||jacobson||juedische||philosophie","100 Philosophie und Psychologie::100 Philosophie::100 Philosophie und Psychologie","Metaphysics of the profane","the political theology W. Benjamin and G. Scholem","Metaphysik des Profanen","die politische Theologie von Walter Benjamin und Gershom Scholem","Dissertation","free","open access","Text","Geschichts- und Kulturwissenschaften","FUDISS_derivate_000000000764","FUDISS_thesis_000000000764","http://www.diss.fu-berlin.de/2002/229/"