dc.contributor.author
Siegert, Daniela
dc.date.accessioned
2018-06-07T21:59:47Z
dc.date.available
2011-03-28T10:37:36.107Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/8721
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-12920
dc.description.abstract
Es wurden 350 Fragebögen an Personen mit bekannter HHT verschickt, von denen
115 ausgefüllte Fragebögen zurückgeschickt haben. Es wurden epidemiologische
Daten zur Epistaxis und zur Beteiligung innerer Organe, eine Evaluation
verschiedener Therapieverfahren des Nasenblutens sowie sozialmedizinische
Daten abgefragt. Die Daten zur Epistaxis zeigten eine Prävalenz des
Nasenblutens bei über Sechzigjährigen von 90%, Erstmanifestationen der
Epistaxis zeigten sich bis auch jenseits des 60. Lebensjahrs. Das Alter bei
Erstmanifestation eignete sich nicht als Prognosefaktor, ein früher Beginn des
Nasenbluten korrelierte weder mit besonders schwerem Nasenbluten im Verlauf
noch mit späterer Organbeteiligung. Fast die Hälfte der weiblichen Teilnehmer
sieht einen Zusammenhang zwischen der Stärke des Nasenblutens und dem eigenen
Zyklus. Bei der Evaluation der Therapieverfahren Lasertherapie,
Elektrokoagulation Ätzung., Dermoplastik und Embolisation erwies sich die
Lasertherapie als das Therapieverfahren mit dem günstigsten Verhältnis von
Wirksamkeit und Nebenwirkungen. Bei trotz Lasertherapie nicht beherrschbarer
Epistaxis ist der Versuch einer Dermoplastik gerechtfertigt. Der größte Teil
der Teilnehmer fühlt sich durch die Erkrankung erheblich in ihrer
Lebensqualität eingeschränkt, wobei der Grad der Einschränkung nicht durch die
Stärke des Nasenblutens determiniert wird. Die Einschränkung im beruflichen
Bereich wird von den Teilnehmern noch deutlicher wahrgenommen als die
Einschränkung im sozialen Bereich. Etwa 70% der Teilnehmer empfinden das
Nasenbluten als das am meisten belastende Symptom, bei den übrigen Teilnehmern
stehen Symptome mit den vorhandenen Organbeteiligungen oder aber Ängste im
Zusammenhang mit der Erkrankung im Vordergrund. Die Erhebung der an der
Versorgung der Patienten beteiligten Fachärzte zeigte neben den HNO-Ärzten
auch die Einbindung von Internisten, Allgemeinmedizinern, Radiologen und
Dermatologen in die Behandlung der Patienten an. Zusammenfassend zeigt sich
die HHT als ein extrem variables Krankheitsbild mit einer Spannbreite der
Ausprägung zwischen kaum betroffenen Patienten und lebensbedrohlich
Erkrankten. Auch innerhalb einer Familie kommen sehr variable
Krankheitsverläufe vor.
de
dc.description.abstract
There have been sent out 350 questionnaires to people with known HHT, of whom
115 returned completed questionnaires. It was queried epidemiological data on
epistaxis and visceral involvement, an evaluation of different therapeutic
methods of epistaxis, and socio-medical data. The data showed a prevalence of
epistaxis at the age over sixty of 90%, the first manifestations of epistaxis
showed up well beyond 60 Ans. The age at onset was not suitable as a
prognostic factor, an early start of nosebleed did not correlate with
particularly severe nose bleeds during the course nor with later organ
involvement. Almost half of the female participant saw a correlation between
the strength of epistaxis and its own cycle. In the evaluation of therapy
laser therapy, electrocoagulation, etching., Dermoplastic and embolization,
the laser therapy proved to be the therapeutic procedure with the best ratio
of efficacy and side effects. In spite of laser therapy uncontrollable
epistaxis an attempt to dermoplastic is justified. Most of the participants
felt significantly restricted by the disease in their quality of life, with
the degree of restriction is not determined by the strength of epistaxis. The
restriction in the vocational sector is still perceived by participants as a
significant limitation in the social field. About 70% of participants feel the
bleeding as the most burdensome symptom, for other subscribers symptoms are
consistent with the existing organ involvement or fears associated with the
disease in the foreground. The survey of those involved in patient care
specialists was in addition to ENT specialists in the integration of
internists, general practitioners, radiologists and dermatologists in the
treatment of patients. In summary, the HHT shows as an extremely variable
clinical picture, with a range of expression between patients and no life-
threatening diseases. Even within a family are very variable disease courses.
Summary: There have been sent out 350 questionnaires to people with known HHT,
of whom 115 returned completed questionnaires. It was queried epidemiological
data on epistaxis and visceral involvement, an evaluation of different
therapeutic methods of epistaxis, and socio-medical data. The data showed a
prevalence of epistaxis at the age over sixty of 90%, the first manifestations
of epistaxis showed up well beyond 60 Ans. The age at onset was not suitable
as a prognostic factor, an early start of nosebleed did not correlate with
particularly severe nose bleeds during the course nor with later organ
involvement. Almost half of the female participant saw a correlation between
the strength of epistaxis and its own cycle. In the evaluation of therapy
laser therapy, electrocoagulation, etching., Dermoplastic and embolization,
the laser therapy proved to be the therapeutic procedure with the best ratio
of efficacy and side effects. In spite of laser therapy uncontrollable
epistaxis an attempt to dermoplastic is justified. Most of the participants
felt significantly restricted by the disease in their quality of life, with
the degree of restriction is not determined by the strength of epistaxis. The
restriction in the vocational sector is still perceived by participants as a
significant limitation in the social field. About 70% of participants feel the
bleeding as the most burdensome symptom, for other subscribers symptoms are
consistent with the existing organ involvement or fears associated with the
disease in the foreground. The survey of those involved in patient care
specialists was in addition to ENT specialists in the integration of
internists, general practitioners, radiologists and dermatologists in the
treatment of patients. In summary, the HHT shows as an extremely variable
clinical picture, with a range of expression between patients and no life-
threatening diseases. Even within a family are very variable disease courses.
en
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
HHT Morbus Osler
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Epidemiologie, Evaluation verschiedener Therapieverfahren und
sozialmedizinische Aspekte der hereditären hämorrhagischen Teleangiektasie
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. med. H.P. Berlien
dc.contributor.furtherReferee
PD Dr. med. M. Hopf ; PD Dr. med. U. Geisthoff
dc.date.accepted
2011-04-08
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000021683-6
dc.title.translated
Epidemiology, evaluation of different therapeutic methods and socio-medical
aspects of hereditary hemorrhagic telangiectasia
en
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000021683
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000009202
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access