Approximately two-thirds of the world's population infected with HIV lives in Southern Africa. The factors contributing to this epidemic spread of HIV in South Africa are listed at the beginning of the study. Although the need for increased and early prevention is beyond dispute, the vast majority of prevention efforts are directed at young people and adults. However this study focuses on a school-based Life Skills Programme dealing with HIV/AIDS and sex education (Child Mind Project) for pre-adolescent children (10-11 years of age) from a township in Stellenbosch in South Africa's Western Cape Province. This paper will outline the programme in extensive detail. Furthermore the quantitative and qualitative instruments of the needs analysis, process evaluation and outcome evaluation will be presented in detail along with their results. One example is a questionnaire which was evaluated as part of a semi- experimental control group design with four specific measurement points. In comparing the pre-testing with the post-testing, the results of this instrument provide evidence of the clear effects it has in terms of increasing the children s knowledge of HIV and AIDS. Unfortunately these effects from the prevention programme are not very sustainable, as two follow-up studies have demonstrated. The reasons behind this lack of sustainability will be discussed in the context of socio-economic and socio-cultural aspects of the children's lives, and prospects for additional prevention measures will be offered at the end of the study.
Im suedlichen Afrika leben ca. zweidrittel aller weltweit mit dem HI-Virus infizierten Menschen. Welche Faktoren diese epidemische Ausbreitung des HI- Virus in Suedafrika beguenstigt haben, wird am Anfang der Untersuchung eroertert. Obwohl die Notwendigkeit verstaerkter und fruehzeitiger Praevention unstrittig ist, werden vorwiegend praeventive Anstrengungen mit Jugendlichen und Erwachsenen unternommen. Die vorliegende Studie befasst sich hingegen mit einem Life Skills Programm ueber HIV/AIDS und Sexualaufklaerung (Child Mind Project) fuer Kinder im Grundschulalter in einem Elendsviertel der Stadt Stellenbosch in der West Kap Provinz von Suedafrika. Das Programm wird in der Arbeit umfassend skizziert. Des Weiteren werden die quantitativen und qualitativen Instrumente der Bedarfsanalyse, der Prozessevaluation und der Ergebnisanalyse in Ihren Resultaten ausfuehrlich vorgestellt. Als Beispiel, es wurde ein Fragebogen im Rahmen eines quasi-experimentellen Kontrollgruppendesigns mit vier Messzeitpunkten evaluiert. Die Ergebnisse dieses Instruments belegen für den Vergleich von Pre-Test und Post-Test deutliche Effekte hinsichtlich eines Zugewinns an Wissen im Bereich von HIV und AIDS bei den Kindern. Leider sind diese Effekte des Praeventionsprogrammes nicht sehr nachhaltig, wie zwei weitere Follow-Up-Messungen zeigen. Die Ursachen dieser mangelnden Nachhaltigkeit werden im Bezug auf die soziooekonomischen und soziokulturellen Besonderheiten der Lebenssituation der Kinder diskutiert, woraus Perspektiven fuer weitere Praeventionsanstrengungen am Ende der Studie abgeleitet werden.