This dissertation analyses the interdependency of emotion, death ritual, and socio-cultural discourse in Inner Maniat death rituals with a focus on the ritualistic practice of lamenting as improvised during the pre-burial mourning ritual of kláma. Analysis of the processes of emotional regulation and expression within the ritualistic context of the pre-burial mourning ritual, as well as of the interrelation of the ritual with its surrounding social discourse, illustrates how the performance of emotion in a kláma is important for the making and negotiating of Maniat social identities and power relations. The ethnographic fieldwork on which the thesis is based was conducted in Inner Mani, a remote and historically isolated region in the southern Peloponnese of mainland Greece, and an area noted in historical, folkloric and anthropological literature for possessing a distinct and emotionally overwhelming lamenting tradition. The fieldwork was conducted as a qualitative research study underpinned by the method of participant observation as a means of collecting and producing research data. The theoretical foundation of the work rests predominantly on anthropological studies of emotion and of death ritual, and, additionally on broader theoretical conceptualisations of liminality, social interaction and of performance; as such, it is an interdisciplinary theoretical discussion on ritual and emotion. The organisation, the form, and the structuring of the mourning ritual is analysed to show that the kláma ritual prescribes an emotionally charged liminal space whereby social relationships of power can be transgressed and social roles arranged and re-arranged in accordance to the category of 'grief'. It further illustrates that within the liminal ritual space where grief is expressed, the individual death mourned is placed within a canvas of previous deaths through the communication and reciprocity of emotion achieved by lamenting. This practice does not aim solely to balancing the social disruption that each individual death produces, thus, the ritual cannot analytically be contained within a traditional functionalistic theoretical framework; it is in direct connection to society in the sense that social relationships are reflected within the ritual, but precisely because of its emotionally charged character, it can act as a platform where these relationships can be renegotiated.
Diese Dissertation analysiert die Wechselwirkung zwischen der Emotion, dem Todesritual und dem soziokulturellen Diskurs in Innen Mani Todesritualen und legt den Fokus auf die improvisierte rituelle Praxis vom Lamentieren während des Vorbeerdigung-Trauerrituales von kláma. Die Analyse, zum Einen des Prozesses der emotionalen Beschränkung und Äußerung innerhalb des Vorbeerdigung-Trauerrituales, als auch des Zusammenhangs des Rituals mit dem sozialen Diskurs, zeigt, weshalb die Äußerung von Emotionen im kláma wichtig für die Schöpfung und Verhandlung der sozialen Identitäten und Machtbeziehungen in Innen Mani ist. Die ethnografische Feldforschung für diese These wurde in Inner Mani durchgeführt, eine abseitige und historisch isolierte Region in Südpeloponnese auf dem griechischen Festland. Dieses Gebiet, wie mehrere Historiker, Ethnologen und Volkskundler schon vermerkt haben, besitzt eine eigene und emotional überwältigende Tradition des Lamentierens. Die Feldarbeit wurde als eine qualitative Forschung ausgeführt und basierte auf der Methode der teilnehmenden Beobachtung, um Forschungsdaten zu erheben und zu produzieren. Die theoretische Grundlage dieser Arbeit stützt sich in erster Linie auf anthropologische Studien über Emotionen und Todesrituale und zusätzlich auf weitere theoretische Konzeptualisierungen der Liminalität, der sozialen Interaktion und der Performanz; folglich ist diese Arbeit eine interdisziplinäre, theoretische Diskussion über Ritual und Emotion. Die Organisation, die Form und die Gestaltung des Trauerrituales werden analysiert, um darzustellen, dass das kláma-Ritual einen emotional geladen liminalen Raum bestimmt, in dem sowohl soziale Machtbeziehungen aufbrechen, als auch soziale Rollen arrangiert und wieder-arrangiert können, jeweils in Bezug auf die „Trauer“. Weiter illustriert diese Arbeit, dass, innerhalb des liminalen Ritualraumes, der individuell betrauerte Tod sich, durch die mittels lamentieren erreichte Kommunikation und Reziprozität der Emotion, in ein bestehendes Bild vergangener Tode einfügt. Diese rituelle Anwendung hat nicht ausschließlich das Ziel, die soziale Zerreißung, die von jedem individuellen Tod verursacht wird, auszugleichen, woraus folgt, dass das Ritual nicht in einem traditionell funktionalistisch theoretischen Rahmen enthalten sein kann. Es steht in direktem Zusammenhang mit der Gesellschaft; in dem Sinne, dass sich soziale Beziehungen im Ritual wiederspiegeln. Aber genau aufgrund des emotional geladenen Charakters der rituellen Performanz kann das Ritual als eine Plattform fungieren, auf der diese Beziehungen neu geordnet werden können.