dc.contributor.author
Georgieva, Inna
dc.date.accessioned
2018-06-07T21:04:02Z
dc.date.available
2008-12-04T11:39:08.295Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/7334
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-11533
dc.description.abstract
Gastroenteropancreatic neuroendocrine tumors (GEP-NETs) are poorly understood
lesions that encompass a broad category of neoplasms derived from
neuroendocrine cells of the gastrointestinal mucosa and the pancreas. The
lesions are grouped based on the acceptance that they have a common cell
lineage and produce similar secretory products. Although the overall 5-year
survival rate for all carcinoids is 67.2 %, most of the undifferentiated
neuroendocrine tumors are presented with evidence of extensive disease and
less than 8 % are alive after 2 years. Treatment possibilities of GEP-NETs are
still not satisfactory and novel therapeutic options are much needed. The
present study is based on experiments with BON and QGP-1 cell lines presented
as cell models for well-differentiated neuroendocrine tumor (WDET) and well-
differentiated neuroendocrine cancer (WDEC) disease, respectively. Moreover,
on the basis of expression of neuroendocrine markers we propose that the
MIP-101 cell line could be used as a cell model for poorly-differentiated
neuroendocrine cancer (PDEC) disease. In the current study we report that the
somatostatin analogue octreotide could induce growth inhibitory effects, when
used in combination with the aurora kinases blocking agent ZM447439. QGP-1 and
MIP-101 cell lines were extremely sensitive to doxorubicin and SN-38 with IC50
values in the nanomolar range. We propose that SN-38 might be considered as a
very good option in the treatment of aggressive WDEC and PDEC disease. MIP-101
cells were moderate sensitive to 5-FU and cisplatin, but not to oxaliplatin.
However, incubation of GEP-NET cell lines with streptozocin, oxaliplatin and
etoposid induced growth inhibition at µM-mM concentrations. In the present
work we are suggesting a basically new approach in the treatment of GEP-NET
disease – targeting the Chromosome Passenger Complex members survivin and
aurora kinase B. We proved for the first time that the survivin main splice
variants are expressed in the GEP-NET cells compartments in a unique manner.
We showed that it is possible to reduce markedly the expression of the
cytoprotective factor survivin in human GEP-NET cancer cells by survivin
targeted siRNAs. ZM447439, a potent selective aurora kinases inhibitor reduced
the growth of GEP-NET cell lines in a time- and dose-dependent manner inducing
cell cycle arrest and accumulation of cells with 4N DNA content. The addition
of ZM447439 to the DNA-intercalating agents streptozocin, cisplatin and
especially doxorubicin, had a profound supra-additive effect to the inhibition
of tumor cell growth. The combination of sub-IC50 concentrations of ZM447439
and DNA-intercalating cytotoxic agents could be extremely valuable in the
practice, allowing achievement of a good therapeutic effect at a low level of
adverse reactions to either agent. ZM447439 induced also overexpression or
downregulation of aurora kinase B depending on the cell type. Intriguingly,
aurora kinase B downregulation was almost always followed by survivin
downregulation and the modulation of aurora kinase B seems to be a possible
mechanism for dynamic regulation of survivin. In the current work we also
provide preliminary data of a pilot study that serum survivin levels could be
used as a biomarker of disease activity in GEP-NET patients. Here, as well as
in patients with solid tumors and hematological malignancies, we found
pronounced differences in serum levels of survivin depending on the tumor
burden and the probability of circulating tumor cells. However, extensive
studies are needed in the future.
de
dc.description.abstract
Gastroenteropankreatische neuroendokrine Tumoren (GEP-NETs) bilden eine sehr
heterogene Gruppe von Neoplasien, die aus neuroendokrinen Zellen der Mukosa
des Gastrointestinaltraktes und des Pankreas hervorgehen. Diese Läsionen
werden eingeteilt nach Lokalisation (Vorderdarm, Mitteldarm, Hinterdarm),
Differenzierung, Funktionalität und Größe; alle Faktoren zusammen bestimmen
das Malignitätspotential der Tumore. Obwohl die 5-Jahres-Überlebensrate bei
gut differenzierten neuroendokrinen Karzinomen 67.2 % beträgt, ist der
einzelne Krankheitsverlauf nur schwer vorhersagbar, und die therapeutischen
Möglichkeiten für GEP-NETs sind begrenzt. Hier sind dringend bessere und für
den einzelnen Patienten passgenauere Therapien notwendig. Diese Arbeit basiert
auf Experimenten mit BON – und QGP-1 Zellkulturen, die ein Modell für gut
differenzierte neuroendokrine Tumore (WDET) bzw. für gut differenzierte
neuroendokrine Karzinome (WDEC) darstellen. Wir schlagen auf der Basis des
Nachweises typischer neuroendokriner Marker die Zelllinie MIP-101 als Modell
für ein schlecht differenziertes neuroendokrines Karzinom (PDEC) vor. In
dieser Arbeit untersuchen wir zunächst den Einfluss verschiedener in der
Klinik verwendeter Bio- und Chemotherapeutika auf das Wachstum der o.g.
Tumorzellinien und die zugrunde liegenden funktionellen Mechanismen wie z.B.
den Einfluss auf die Apoptose und Zellzyklus-Regulation. Z.B. sind QGP-1 und
MIP 101 Zelllinien extrem sensitiv gegenüber Doxorubicin und SN-38 mit IC50-
Werten im nanomolaren Bereich. Wir schlagen daher vor, dass SN-38 (bzw.
Irinotecan) eine sehr gute Behandlungsoption bei aggressiven WDEC und PDEC
darstellen könnte. Die MIP-101 Zellen sind zudem gegenüber 5-FU und Cispaltin
empfindlich, aber nicht gegenüber Oxaliplatin. Aufgrund unserer Vorarbeiten
zur prognostischen Bedeutung des anti-apoptotisch wirkenden und mitose-
fördernden Proteins Survivin bei GEP-NET Patienten interessiert uns in dieser
Arbeit sowohl die funktionelle Bedeutung von Survivin als auch seines Partner-
Proteins im sog. „Chromosomalen Passenger Komplex“, Aurora Kinase B. Hier
können wir nun erste Ergebnisse zur funktionellen Herunter-Regulation sowohl
von Survivin (durch spezifische siRNA) bei den o.g. Zelllinien als auch zur
pharmakologischen Inhibition von Aurora Kinase B durch die Substanz ZM447439
präsentieren. ZM447439 reduziert das Wachstum von GEP-NET-Zelllinien zeit- und
dosisabhängig durch Induktion von Zellzyklusarrest und Akkumulation von Zellen
mit 4N DNA-Gehalt. Zusätzlich vermittelt ZM447438 in Kombination mit bereits
bekannten Bio- und Chemotherapeutika supra-additive Effekte. So können wir
zeigen, dass das Somatostatin-Analogon Octreotid in Kombination mit ZM447439
tatsächlich gering antiproliferativ in BON Zellen wirken kann. Die Gabe von
ZM447439 zu den DNA-interkalierenden Agenzien Streptozocin, Cisplatin und
besonders Doxorubicin zeigt einen besonders ausgeprägten supra-additiven
Effekt auf das Wachstum von QGP-1 und MIP- 101 Tumorzellen. Die Kombination
von sub-IC50 Konzentrationen dieser Kombinationen könnte in der Praxis extrem
wertvoll sein durch gute therapeutische Effekte bei weniger Nebenwirkungen. In
unserer Arbeit bieten wir auch erste Daten einer Pilotstudie an, die zeigen,
dass die Konzentration von Survivin im Serum als Biomarker für die
Erkrankungsaktivität bei GEP-NET Patienten dienen kann. Hier, genau wie bei
hämatologischen und soliden malignen Tumoren, sehen wir ausgeprägte
Unterschiede in der Serumkonzentration von Survivin abhängig von der Tumorlast
und wahrscheinlich zirkulierenden Tumorzellen. Diese präliminären Ergebnisse
sollten in einer klinischen Studie weiter untersucht werden.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Functional assessment of gastroenteropancreatic neuroendocrine tumor’s (GEP-
NET) sensitivity to bio- and chemotherapeutic drugs and the role of survivin
and aurora kinase B expression in GEP-NET disease
dc.contributor.contact
inna_georgieva@yahoo.com / inna.georgieva@charite.de
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. med. M Zeitz
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. med. B. Wiedenmann
dc.contributor.furtherReferee
Priv.-Doz. Dr. Ch. Arnold
dc.date.accepted
2008-11-25
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000006438-4
dc.title.translated
Survivin und Aurora kinase B: Bedeutung für Wachstum, Apoptose,
Zellzyklusregulation von neuroendokrinen gastroenteropankreatischen Tumoren“.
de
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000006438
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000004764
dcterms.accessRights.dnb
free
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open access