dc.contributor.author
Mundelius, Marco
dc.date.accessioned
2018-06-07T15:11:10Z
dc.date.available
2007-03-06T00:00:00.649Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/699
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-4901
dc.description
Title und Content und Acknowledgement
Introduction
Theoretical Approach
Empirical Assessment
Conclusion
Appendix 1
Appendix 2
dc.description.abstract
The aim of this study was to show, how agents of Creative Industries use
specific milieus in a context of Creative City to transform Creativity into
Cultural Goods and Services. Based on the broad empirical data pool, this
investigation contributes to the comprehension of Berlins CIs, including the
artists. This study followed a predominately deductive, actor-oriented
approach combining quantitative and qualitative methods. From the construction
of a research design, its application with the help of a comparative case-
study analysis (Advertising, Music industry and Visual Artists) to the de- and
reconstruction of applied theory. In order to continue to filter out important
elements for this work, the theoretical contextualizing of network and milieu
concepts was emphasized, which can be transferred to an urban context in spite
of its regional-economic origins. Particularly, the qualities of creative and
innovative milieus and the role of the dissemination of knowledge took centre
stage. In addition I have presented a general description of the geographic
features of the Creative Industry in Berlin, Germany, paying special attention
to its intra-regional concentrations. The uniqueness of this work comes from
the three-pillar methodical approach. The assessments, which lead to
hypotheses, are based on interviews. Multilevel secondary statistics
substantiate these presumptions. As these statistics do not completely
represent the actor-oriented site, I used primary empirical data from
different written surveys (around 1,200 cases). The remaining gaps I filled
with personal (with representatives of agents of Creative Industries) and
expert (representing the organizational and institutional milieu of the
region) interviews, based on a semi-standardized questionnaire (of 75
interviews). In this way it was possible, to compensate the strengths and the
weaknesses of every methodical approach and to provide a stable empirical
basis. Thus not all explaining variables enter the econometric modelling, as
the case may be unknown or only on the administrative level of Berlin s
district available, the heterogeneity of represented different actor groups
has become clear and points at certain trends of different reasons for
settlement in parts of Berlin and corresponding milieus. In accordance with
the results from the questionnaire survey as well as the interviews, I propose
that network structures exist for the investigated spatial clusters in Berlin.
My empirical evidence strongly suggests that Berlin s different inner-city
existing spatial concentrations in the Creative Industry are characterized by
organisational relations but interconnected to each other. Thus, the reliance
of Berlin s Creative Industries on Creative Milieus is particularly important
and essential for artists and small sized firms (especially start-ups).
de
dc.description.abstract
Das Ziel dieser Arbeit bestand in der Untersuchung der Berliner Akteure der
Kreativbranchen (Creative Industries) und wie sie im Kontext einer Kreativen
Stadt in spezifischen Milieus Kreativität einsetzen, um kulturelle Waren und
Dienstleistungen zu produzieren. Basierend auf einer umfangreichen Datenbasis
trägt die Untersuchung der Analyse der Berliner Kreativbranchen,
einschließlich der Künstler, bei. Diese Studie folgt einen vorrangig
deduktiven, akteurs-orientierten Ansatz in der Kombination quantitativer und
qualitativer Methoden. Das Untersuchungsdesign besteht aus vergleichenden
Fallstudienanalysen (Werbung, Musikbranche und Bildende Künstler) und greift
angewandte Theorien auf sowie überarbeitet diese. Wichtige theoretische
Konzepte bilden Netzwerke und Milieus, welche auf einen urbanen Kontext sowie
regionalökonomische Zusammenhänge übertragen wurden. Besonders die Qualität
der kreativen und innovativen Milieus sowie die Bedeutung von Wissenstransfer
nimmt eine zentrale Rolle ein. Zudem wurde mit Hilfe einer generellen
Deskription geographischer Merkmale der Berliner Kreativbranchen insbesondere
die intra-regionalen Konzentrationen herausgearbeitet. Die Besonderheit dieser
Arbeit basiert auf einen dreisäuligen methodischen Ansatz. Die
Vorüberlegungen, welche zu den Hypothesen führten, resultieren aus geführten
Interviews. Verschiedenste Sekundärstatistiken unterstützen die Einschätzung.
Da diese Statistik die akteursorientierte Sicht unzureichend wiederspiegelt,
wurden Primärdaten von verschiedenen schriftlichen Befragungen genutzt
(ungefähr 1200 Fälle). Die verbleibenden Defizite wurden durch
Experteninterviews (75 Akteure mit Kontext- und Betriebswissen) mit teil-
standardisierten Interviewleitfaden ergänzt. Mit diesem Konzept konnten
Stärken und Schwächen eines jeden einzelnen empirischen Ansatzes kompensiert
und somit eine stabile empirische Basis geschaffen werden. In ökonometrischen
Modellierungen konnten Heterogenitäten unterschiedlichster Akteursgruppen im
Unternehmensansiedlungsverhalten und Affinität zu bestimmten Milieus
herausgearbeitet werden. Entsprechend der Ergebnisse der schriftlichen und
mündlichen Befragungen lässt sich feststellen, dass sich Netzwerkstrukturen
für die untersuchten räumlichen Cluster in Berlin bestätigen lassen. Die
existierenden innerstädtischen Konzentrationen der Kreativbranchen sind durch
organisatorische Beziehungen charakterisiert. Somit lässt sich konstatieren,
dass die Akteure der Berliner Kreativbranchen (besonders Künstler und kleine
Unternehmen sowie Existenzgründer) auf kreative Milieus angewiesen sind.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
Creative Industries
dc.subject
urban economics
dc.subject
creative milieus
dc.subject.ddc
300 Sozialwissenschaften::330 Wirtschaft::330 Wirtschaft
dc.title
The Reliance of Berlin s Creative Industries on Milieus.
dc.contributor.firstReferee
Uni.-Prof. Gerhard Braun
dc.contributor.furtherReferee
PD Dr. Björn Frank
dc.date.accepted
2007-01-31
dc.date.embargoEnd
2007-03-06
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000002744-2
dc.title.subtitle
An Organisational and Spatial Analysis.
dc.title.translated
Das Angewiesensein Berliner Kreativbranchen auf Milieus.
de
dc.title.translatedsubtitle
Eine organisatorische und räumliche Analyse.
de
refubium.affiliation
Geowissenschaften
de
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FUDISS_thesis_000000002744
refubium.mycore.transfer
http://www.diss.fu-berlin.de/2007/201/
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