dc.contributor.author
Kleine, Mareike
dc.date.accessioned
2018-06-07T20:36:59Z
dc.date.available
2011-06-16T08:18:46.368Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/6999
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-11198
dc.description.abstract
This dissertation is about how states uphold institutionalized cooperation in
the face of uncertainty about its future societal demand (“political
uncertainty”). The question arises because political uncertainty creates
incentives to abrogate from agreements, jeopardizes the credibility of mutual
commitments and may ultimately lead to a deterioration of cooperation. The
central argument of this dissertation is that states devise an informal norm
of discretion around formal rules that allows for a situational accommodation
of individual governments subject to sudden, concentrated pressure for
defection. Hence, the mix of informal norms and formal rules in international
institutions is functional: it endogenizes political uncertainty in the
institutional design and allows states to strike an optimal balance between
the depth and the stability of cooperation in such a way that neither formal
rules nor informal norms alone permit. The dissertation assesses the causal
importance of the theory as applied to decisionmaking in the European
Community from the Rome Treaties in 1958 until 2001. The results apply to
international politics more generally.
de
dc.description.abstract
Diese Dissertation setzt sich mit der Frage auseinander, wie Staaten ihre
institutionalisierte Kooperation trotz einer Ungewissheit über deren
zukünftige gesellschaftliche Unterstützung bewahren ("politische
Unischerheit") Diese Frage stellt sich, da politische Unsicherheit Anreiz
gibt, kurzfristig ein Abkommen zu brechen, was wiederum die langfristige
Glaubhaftigkeit dieses Abkommens und die gemeinsame Kooperation infrage
stellt. Das zentrale argument dieser Dissertation is es, dass Staaten daher
eine informelle "Norm des Ermessens" zusätzlich zu den formalen Regeln des
Abkommens entwicklen. Diese Norm gebietet, einzelnen Regierungen
entgegenzukommen, die zu Hause unter starken und konzentrierten Druck geraten,
das Abkommen kurzfristig zu brechen. Die Kombination formaler und informeller
Regeln in internationalen Institutionen ist daher funktional, da sie
"politische Unsicherheit" im institutionellen Design endogenisiert und damit
den Staaten gestattet, tiefgehende Kooperation zu bewahren wie es allein mit
formalen oder informellen Regeln nicht möglich wäre. Die Dissertation testet
diese Theorie am Beispiel der Entscheidungsfindung in der Europäischen
Gemeinschaft seit dem Inkrafttreten der Römischen Verträge im Jahre 1958 bis
zum Jahre 2001. Die Ergebnisse sind für internationale Politik
generalisierbar.
en
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
Informal Governance
dc.subject
Liberal Theory
dc.subject
Institutionalism
dc.subject
European Union
dc.subject.ddc
300 Sozialwissenschaften
dc.title
All roads lead away from Rome
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. Thomas Risse
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. Andrew Moravcsik
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. Robert O. Keohane
dc.date.accepted
2009-12-17
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000020898-5
dc.title.subtitle
a liberal theory of international regimes
dc.title.translated
Alle Wege führen weg von Rom - Eine liberale Theorie internationaler Regime
de
dc.title.translatedsubtitle
eine liberale Theorie internationaler Regime
de
refubium.affiliation
Politik- und Sozialwissenschaften
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000020898
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000008902
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access