Die vorliegende Arbeit liefert neue und empirisch gesicherte Erkenntnisse für eine theoretische Auseinandersetzung mit dem Führungsbegriff im frühpädagogischen Forschungsfeld. Vor dem Hintergrund aktueller Wandlungsprozesse wird im Handlungsfeld Kindertageseinrichtung anders als in der Schulentwicklungsforschung fast ausschließlich auf Management als Theoriefundus für das Initiieren von Veränderung fokussiert und dabei die Bedeutung von Leadership weitgehend außeracht gelassen. Auch eine grundlegende Beschäftigung mit dem Führungsbegriff an sich, der im Vergleich zum angloamerikanischen Raum in Deutschland eine historisch bedingt negative Konnotation aufweist, fehlt bislang. Die vorliegende Untersuchung greift diese Überlegung auf. Im Rahmen der Studie 1 wurden daher für den deutschsprachigen Raum intensiv Theorien der Organisationspsychologie sowie aus dem angloamerikanischen Raum kommende feldspezifisch-frühpädagogische Führungstheorien, welche explizit Leadership fokussieren, in den Blick genommen und auf ihre Übertragbarkeit ins Handlungsfeld Kindertageseinrichtung untersucht. Im Ergebnis steht ein Modell effektiver Führung für die Organisation Kindertageseinrichtung. In einem zweiten und dritten Schritt wurden die Dimensionen eines feldspezifischen Führungsbegriffes über ein qualitatives Forschungsdesign auf Akteursebene untersucht. Mit Blick auf die Bedeutsamkeit subjektiver Führungstheorien für das Leitungshandeln, widmet sich Studie 2 konkret der Frage nach einem Verständnis von Führung auf Ebene der Leitungskräfte. Im Ergebnis steht eine Typologie zum Führungsverständnis pädagogischer Fachkräfte mit formaler Leitungsfunktion. Diese Typologie diente als Grundlage für Studie 3, in welcher vertiefend untersucht wurde, welches Verständnis von Führung die Implementierung fachlicher Impulse in das Fachkräfteteam begünstigt. Diese Arbeit generiert wichtige Impulse für die Theorieentwicklung im frühpädagogischen Forschungsfeld sowie im Bereich pädagogischer Organisationsforschung.
The present thesis provides novel contributions to the empirical body of knowledge about leadership in the context of early childhood education. Previous literature on leadership in early childhood education mainly focuses on management as a theoretical basis for implementing change. As a consequence, the leadership concept has been largely neglected. Yet, in light of recent changes in the field of early childhood education, management theories might not be adequate for this particular context. In fact, the concept of leadership has not been investigated theoretically or empirically in the context of early childhood education. The present study addresses this lack in the research literature. Based on existing findings on leadership from research on school management, the concept of leadership is discussed on a theoretical basis as well as investigated empirically. The first study explores leadership theories in various domains, such as organizational psychology as well as more-practice oriented theories from the Anglo-Saxon region. These theories are evaluated in terms of their appropriateness for the pedagogical practice in early childhood education. The study reviews the present body of research on the concepts of leadership, leading and management and discusses these theories in the light of contextual factors relevant for leaders in German early years settings. In this regard, the particular characteristics of early years settings are highlighted and contrasted to classical corporations. Moreover, the role of the carrier of the institution as a supervisory authority is examined. In order to thoroughly understand the concept of leadership, an empirical investigation of the center managers’ perspective is required - in addition to the theoretical considerations. Because center managers’ personal leadership theories are assumed to be relevant for their leadership strategies, the second study explores these implicit beliefs in a qualitative interview study with 26 center managers.The third study contributes to a better understanding of the role of implicit leadership theories of center managers’ for their strategies of implementing innovation. The present thesis provides important considerations for the advancement of leadership theories in the context of early childhood education. The research presented in this thesis centralizes around a concept of leadership that is adequate for the early childhood context.