The main aim of this study is to describe and compare the influence of several psychosocial risk factors on preschoolers’ behavioral problems, assessed with the Child Behavior Checklist (CBCL), within German (developed country) and Brazilian (developing country) clinical and community samples. We analyzed four different 4-years-old-children’s samples. First, we compared a German inpatient sample from Berlin (N=152) with a Brazilian clinical subsample of a regional community sample from Pelotas (N=163, defined by a clinical range of CBCL-Total-Problems-Scale scores). Next the entire Brazilian regional community sample of Pelotas (N=633) was compared with an independent German national community sample (N=214). To collect the psychosocial data the Frankfurter Basisdokumentation and other structured questionnaires were applied. CBCL was applied to assess the behavioral problems. The comparison of the German inpatient sample and the Brazilian clinical sample showed that the prevalence of psychosocial risk factors is higher in the Brazilian sample, but not the prevalence of behavioral problems. The comparison of both community samples shows that the prevalence of both psychosocial risk factors and behavioral problems is higher in the Brazilian sample. It is important to emphasize the significant high scores of the Brazilian girls on the CBCL Aggressive Behavior scale. Furthermore the study shows that the association of psychosocial determinants with behavioral problems is different within every sample. The psychosocial factors which can be considered predictors of childhood behavioral problems in the German samples are “gender”, “maternal occupation” and “family income”, while “gender”, “number of younger siblings”, “maternal and paternal age” are the ones in the Brazilian samples. The systematic application of validated questionnaires by the pediatric healthcare system in developing countries and the understanding of the meaning of the psychosocial risk and its association with the child’s behavioral and emotional problems across the cultures are keys to finding significant targets for intervention and prevention in infant mental health.
Hauptziel der Studie ist die Erfassung psychosozialer Risikofaktoren und deren Einfluss auf Verhaltensauffälligkeiten von Vorschülern, gemessen mit der Child Behavior Checklist (CBCL) in klinischen und Screening-Stichproben aus Deutschland (Industrienation) und Brasilien (Entwicklungsland). Ausgewertet wurden vier verschiedene Stichproben. Zunächst wurde eine Inanspruchnahmepopulation aus Berlin (N=152) mit einer brasilianischen klinischen Stichprobe aus Pelotas (N=163) (klinisch auffällige Werte in der CBCL-Gesamtwertskala einer Screening-Stichprobe) verglichen. Außerdem wurde eine bundesweit repräsentative deutsche Screening-Stichprobe (N=214) mit der gesamten brasilianischen Screening-Stichprobe aus Pelotas (N=633) verglichen. Für die Erhebung psychosozialer Risikofaktoren wurden die Frankfurter Basisdokumentation und andere strukturierte Fragebögen eingesetzt. Zur Erfassung von Verhaltensauffälligkeiten kam die CBCL zum Einsatz. Der Vergleich der deutschen Inanspruchnahmepopulation und der brasilianischen klinischen Stichproben zeigt höhere Prävalenzen der psychosozialen Risikofaktoren in der brasilianischen Stichprobe und der Verhaltensauffälligkeiten in der deutschen Stichprobe. Der Vergleich der Screening-Stichproben zeigt höhere Prävalenzen der psychosozialen Risikofaktoren und der Verhaltensauffälligkeiten in der brasilianischen Stichprobe. Besonders bedeutsam sind die höheren Werte der brasilianischen Mädchen in der CBCL Skala Aggressives Verhalten. Weiterhin zeigt die Studie, dass in Brasilien und Deutschland die psychosozialen Faktoren unterschiedlich mit Verhaltensauffälligkeiten assoziiert sind. In den deutschen Stichproben gelten die psychosozialen Faktoren „Geschlecht“, „Arbeit der Mutter“ und „familiäres Einkommen“ als Prädiktoren. In den brasilianischen Stichproben sind es „Geschlecht“, „Anzahl jüngerer Geschwister“ und „Alter der Eltern“. Die systematische Anwendung validierter Fragebögen in der pädiatrischen Grundversorgung in Entwicklungsländern und das Verständnis der Bedeutung psychosozialer Faktoren und ihre Assoziation mit Verhaltensauffälligkeiten sind notwendig, um individuell Prävention- und Interventionsziele zur Versorgung psychisch auffälliger Kleinkinder in verschiedenen Kulturen zu finden.