Thema: Ergebnisse nach Pankreasresektion unter besonderer Berücksichtigung der Expression des HER2/neu Rezeptors Backround: In der Therapie und Prognose des Mammakarzinoms spielt der HER2-Status eine wichtige Rolle. Diese Arbeit soll am Pankreaskarzinomgewebe retrospektiv den HER2-Nachweis erbringen und mögliche Aussagen zu Prognose und Therapieansatz ableiten. Methods: Bei 113 zwischen 1994-2000 pankreasresezierten Patienten wurde an Paraffin- eingebettetem Pankreaskarzinomgewebe mit einem kommerziell erhältlichen immunhistochemischen Test (Dako HercepTest TM ) der HER2-Nachweis geführt. Die Beurteilung des Status erfolgte nach einem Färbescore von stark positiv (+3) bis negativ (0). Als positiv nach immunhistochemischen Kriterien gelten die Färbescores +3 und +2. Results: Von den 113 Resektaten waren 91% duktale Karziome (n=103). Das mediane Alter betrug 61,0 Jahre. Die nachgewiesenen Tumorstadien (nach UICC 2002) waren 13% Stadium I, 17% Stadium II, 55% Stadium III und 15% Stadium IV. Das mediane Überleben betrug 11 Monate, die 5-Jahres- Überlebensrate 5,8%. Das mediane Überleben betrug für nichtduktale Karzinome 29 Monate, duktale Karzinome 11 Monate. Im Median traten Rezidive nach 8 Monaten auf. HER2 positiv waren 5 Gewebeproben [1 x (+3) ; 4 x (+2)]. In sechzehn Fällen wurde der Färbescore (+1) dokumentiert. Das mediane Überleben der HER2 positiven Patienten betrug 12 Monate, HER2 negativ 11 Monate, die Rezidiv/ MTS- freie Zeit 12 Monate (vs. 8 Monate für HER2 negative Patienten). Conclusion: Für das Pankreaskarzinom liegen im Vergleich zum Mamma-Ca hinsichtlich des immunhistochemischen Nachweises des HER2 Rezeptors keine Analogien vor und eine schlechte Prognose für die Erkrankung kann nicht bestätigt werden.
Expression of the HER2/neu receptor in pancreatic tissue after pancreatic resection Background: The expression of HER2 and its receptor is known to play an imortant role in the therapy and prognosis of mammary carcinoma. The goal of the present study is to retrospectively apply this approach to pancreatic cancer tissue in order to derive concequences for prognosis and therapy. Methods: Pancreatic cancer tissue was obtained from 113 patients who underwent pancreatic rescection between 1994 and 2000. The tissue was embedded into paraffin and histological sections were prepared according to commonly used standard procedures. HER2 expression was evaluated by immunhistochemical staining using the commercially available DacoHercepTestTM . Evaluation of the expression status was done semiquantitatively using a staining score ranging from strong positive (+3) to negative (0). +3 and +2 stainings were evaluated as positive expression . Results: 91 % of the tissue samples were calssified to be ductual caricinomas (n = 103). The median age avarage was 61 years. Tumor staging (according to UICC 2002) was as follows: 13% stage I, 17% stage II, 55% stage III and 15% stage IV. Median survival time was 11 months, the 5 years survival rate was 5,8 %. The median survival for nonductual carcinomas was 29 months, for ductual carcinomas 11 months. The median recurrance time was 8 months. 5 tissue samples were found to be HER2 positive (1 x +3, 4 x +2). In 16 cases the staining score +1 was documented. Median survival time of the HER2 positive patients was 12 months, that of HER2 negative patients 11 months. The median recurrance free time of patients with HER2 positive status was 12 months, that of HER2 negative patients 8 months. Conclusion: The results found for the expression of HER2 in pancreatic cancer did not reflect the situation in mammary carcinoma. Based upon HER2 immunohistochemical staining no prognosis or therapy decisons ca be made.