dc.contributor.author
Bäßler, Judith
dc.date.accessioned
2018-06-07T19:12:36Z
dc.date.available
2001-11-27T00:00:00.649Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/5845
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-10044
dc.description
0\. Title and contents
1\. Introduction
2\. Theoretical part
3\. Methodological part
4\. Hypotheses
5\. Results
5.1 General remarks and testing hypothesis 1
5.2 Testing hypothesis 2
5.3 Testing hypothesis 3
5.4 Testing hypothesis 4
6\. Discussion
7\. References
8\. Deutsche Zusammenfassung
Appendix A
Appendix B
dc.description.abstract
The study identifies universal and culture-specific characteristics in the
concept of human nature in a sample of young Peruvian and German adults. The
characteristics which emerged as predominant in both cultures were maturity,
defined as being autonomous and emotional stable, and a social attitude,
defined by tolerance and accepting others in their differences.
The perception of meaning in life and happiness was also explored. While
Indian sub-samples declared 'Relationships' to be their most prevalent meaning
in life, all other sub-samples placed 'Growth', defined mainly as the pursuit
of personal goals, in this position. The hypothesis that Peruvians would
provide more collectivistic and Germans more individualistic answers could not
be confirmed.
A stage model, designed to capture the structural differences in
conceptualising human nature, was adapted for the Peruvian sub-samples. The
data revealed that formal education has a strong influence on how people
construct the world around them and which thinking style they develop.
de
dc.description.abstract
Die Arbeit beschäftigt sich mit Universalien und Kulturspezifika im
Menschenbild bei Deutschen und Peruanern. Als wichtigste Eigenschaft eines
erwachsenen Menschen gaben Angehörige beider Kulturen 'Reife' und 'soziale
Einstellung' an. Des weiteren wurden die Konstrukte 'Sinn des Lebens' und
'Glück' exploriert. Die Subgruppe der Indianer nannte 'Persönliche
Beziehungen' als wichtigstes Ziel und Sinn ihres Lebens. Alle weiteren
Subgruppen nannten 'Persönliches Wachstum' als ihren primären Lebenssinn. Die
Hypothese, daß sich in den Antworten der peruanischen Teilnehmer ein
hauptsächlich kollektivistisches, und in denen der deutschen Teilnehmer ein
hauptsächlich individualistisches Weltbild widerspiegeln würde, konnte nicht
bestätigt werden. Ein Stufenmodell zur Erfassung struktureller Unterschiede im
Menschenbild wurde eingesetzt und für die peruanischen Subgruppen adaptiert.
Die Daten konnten den starken Einfluß formaler Schulbildung auf das Denken und
die Entwicklung des Menschenbilds zeigen.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
concept of human nature
dc.subject
meaning of life
dc.subject
cross-cultural comparison
dc.subject.ddc
100 Philosophie und Psychologie::150 Psychologie::150 Psychologie
dc.title
The understanding of 'happiness' and 'meaning of life' in the concept of human
nature
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. Ralf Schwarzer
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. Rolf Oerter
dc.date.accepted
2001-07-17
dc.date.embargoEnd
2001-11-28
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-2001002326
dc.title.subtitle
An empirical cross-cultural comparison
dc.title.translated
Das Verständnis von "Glück" und "Sinn des Lebens" im Menschenbild von
Deutschen und Peruanern
de
dc.title.translatedsubtitle
Ein empirischer Kulturvergleich
de
refubium.affiliation
Erziehungswissenschaft und Psychologie
de
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FUDISS_thesis_000000000462
refubium.mycore.transfer
http://www.diss.fu-berlin.de/2001/232/
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000000462
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access