Abstract Background and Purpose: White matter lesions (WMLs) are common in patients with renal dysfunction and associated with functional outcome after stroke. We sought to determine whether WMLs and decreased estimated glomerular filtration rate (eGFR) are indicative of stroke functional outcome at 1 year. Methods: A retrospective analysis was performed in the Berlin “Cream&Sugar;” cohort study (NCT 01378468) using data between Jan. 2009 to Mar. 2012. Patients over 18 years of age with first-ever acute ischemic stroke and with completed follow-up, eGFR and MRI data were included. Initial severity of stroke was assessed using National Institutes of Health Stroke Scale (NIHSS). Serum creatinine was obtained 3-7 days following stroke onset. eGFR was calculated based on the Modification of diet in renal disease (MDRD) formula. Severity of WMLs was assessed on FLAIR or T2-weighted sequences using the Fazekas visual rating scales. Functional outcome was assessed via telephone interview at 1 year using the modified Rankin Scale (mRS). Age, gender, NIHSS at admission, eGFR and WMLs were included in a binary logistic regression model. Results: 160 first acute ischemic stroke patients (median age 66 years, IQR 52-73, male 63.1%, median NIHSS at admission 2, IQR 1-4) were included. A cross-table analysis showed that eGFR < 90 mL/min/1.73m2 (OR 2.30, 95% CI 1.17-4.52, p = 0.014) was associated with the presence of WMLs (Fazekas score 1-3). A binary logistic regression analysis showed that eGFR 30-60 mL/min/1.73m2 (OR 7.86, 95% CI 1.77-34.83, p = 0.007), moderate-to- severe WMLs (Fazekas 2-3) (OR 2.22, 95% CI 1.03-4.77, p = 0.042) and NIHSS ≥ 5 (OR 6.77, 95% CI 2.06-22.23, p = 0.002) were independently associated with unfavourable functional outcome (mRS score ≥ 2) after acute ischemic stroke at 1 year. Conclusion: Our data suggested that renal dysfunction was associated with WMLs; both of them were independently associated with functional outcome after acute ischemic stroke at 1 year. Assessment of renal dysfunction and WMLs in acute stroke patients may be helpful to predict prognosis.
Kurzzusammenfassung Einleitung: Zerebrale Läsionen der weißen Substanz (LWS) finden sich häufig bei Patienten mit Nierendysfunktion. Diese Arbeit untersuchte Zusammenhänge zwischen LWS im Gehirn und der glomulären Filtrationsrate (eGFR) in der Niere sowie dem Ausmaß der Behinderung nach ischämischer Schlaganfall nach einem Jahr. Methodik: Für diese retrospektive Analyse wurden Daten, die im Rahmen der Berliner „Cream&Sugar;“ (C&S;) Studie (NCT 01378468) zwischen Januar 2009 und März 2012 erhoben wurden, untersucht. Patientinnen und Patienten im Alter von mindestens 18 Jahren mit erstmaligem ischämischen Schlaganfall, deren Nachbefragungsergebnisse sowie eGFR- und MRT-Daten vorlagen, wurden in diese C&S; Substudie eingeschlossen. Der Schweregrad des neurologischen Ausfallsmusters wurde mittels der „National Institutes of Health Stroke Scale“ (NIHSS) eingeschätzt. Das Serum Kreatinin wurde 3-7 Tage nach dem erstmaligen ischämischen Schlaganfall untersucht. Die eGFR-Werte wurden auf Basis der MDRD-Formel ermittelt. Der Schweregrad der LWS wurde unter Verwendung von FLAIR oder T2-gewichteten Sequenzen mit Hilfe der visuellen Fazekas-Skala bewertet. Ein Jahr später wurden die Patienten telefonisch befragt und es erfolgte eine Bewertung des klinischen Ergebnisses mittels des „modified Ranlin Scale“ (mRS). Alter, Geschlecht, NIHSS der Patientinnen und Patienten bei Aufnahme sowie eGFR und LWS wurden in eine binäre logistische Regressionsanalyse aufgenommen. Ergebnisse: Es wurden 160 Patientinnen und Patienten (medianes Alter: 66 Jahre, IQR: 52-73, männlich 63.1%, mediane NIHSS bei Aufnahme 2, IQR 1-4) in diese Substudie eingeschlossen. Im Chi-Quadrat-Test ergab sich ein signifikanter Zusammenhang zwischen Nierendysfunktion (eGFR < 90 mL/min/1.73m2) und LWS (OR 2.30, 95% KI 1.17-4.52, p = 0.014). Einen signifikanten Zusammenhang mit einem schlechten klinischen Ergebnis nach einem Jahr zeigten die eGFR 30-60 mL/min/1.73m2 (OR 7.86, 95% KI 1.77-34.83, p = 0.007), 2 - 3 Punkte auf der Fazekas-Skala (OR 2.22, 95% KI 1.03-4.77, p = 0.042), und ein NIHSS ≥ 5 (OR 6.77, 95% KI 2.06-22.23, p = 0.002). Fazit: Die Ergebnisse dieser Arbeit deuten auf einen Zusammenhang zwischen Nierendysfunktion und LWS hin. Der unabhängige Zusammenhang zwischen klinischem Endergebnis nach einem Jahr und der Nierendysfunktion einerseits sowie LWS andererseits legen nahe, diese Faktoren im klinischen Alltag in die prognostische Einschätzung miteinzubeziehen.