dc.contributor.author
Maffei, Maud
dc.date.accessioned
2018-06-07T18:39:25Z
dc.date.available
2018-02-08T09:39:11.107Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/5290
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-9489
dc.description
TABLE OF CONTENT INTRODUCTION 1 PART ONE: TIMELESSNESS: FROM SYMBOL TO
COMPUTER CODE Chapter 1: Non-sight: from sign to signal 20 Chapter 2: How to
deal with time? Op art, pulsation, signals 41 Chapter 3: Light and crystal:
Dan Flavin and Robert Smithson 58 Chapter 4: Archaeology of communication:
Robert Smithson and communication theory 76 PART TWO: ABSTRACTION IN THE AGE
OF CYBERNETICS Chapter 1: Duality of place in sculptural practices around
Robert Smithson in the 1960s: from place to site and vice-versa 94 Chapter 2:
Nonsite, television, cybernetics 117 Chapter 3: “Degrees of abstraction” and
“ongoing abstraction”: towards sites of time 141 Chapter 4: The shift of
dimension: from metaphor to fourth dimension 160 PART THREE: NON-MEMORIA IN
NON-HISTORIA: MEMORY AND FUTILITY Chapter 1: Self, abstraction and nature 181
Chapter 2: What is a tomb? Towards the electric mummy 201 Chapter 3: What is a
museum in the age of cybernetics? 216 Chapter 4: “Listless laughter and torpid
humor”: the cosmos of “great art” 235 CONCLUSION 250 BIBLIOGRAPHY 260 LIST OF
ILLUSTRATIONS 266 ILLUSTRATIONS 277
dc.description.abstract
The work of artist Robert Smithson (1938-1973) enjoys a renewed interested
since the beginning of the XXIst century. However, the importance of the
impact of cybernetic theories on his work has not been stressed so far. Taking
as essential basis Robert Smithson’s notebooks and writings, this dissertation
consists in an analysis of the impact of cybernetics in his thought and art
through the close relationships between language, technology and artistic
abstraction. With the principles of cybernetics, Smithson formulates a
critique of modernist abstraction and builds the foundations of his artistic
practice. Focusing on issues at stake in cybernetics, he is aware of new
representation problems. He then reaffirms a semiotic basis for visual arts,
namely an invisible structure that is essential in classical art. Smithson’s
works achieve rotations of meaning that appear at the different levels that
are studied in the three parts of the dissertation: rotation of the notion of
timelessness as traditionally dealt with in Western culture (I), rotation of
modernist abstraction (II), rotation of the relation to time and memory (III).
With these three types of rotations Smithson rethinks the forms of the artwork
in the age of electronics. This dissertation analyzes how Smithson’s work
constructs, how it operates and what it implies over time. It shows how the
plastic and esthetic issues Smithson contemplates at the time of the
electronic revolution in the years 1960-1970 resonate to the present day with
the situation of contemporary art at the time of the digital revolution.
de
dc.description.abstract
Seit dem Anfang des 21. Jahrhunderts erfährt das Werk von Robert Smithson
(1938-1973) ein erneutes Interesse. Jedoch, wurde die Bedeutung der Auswirkung
von Theorien der Kybernetik auf sein Werk bis heute nur wenig aufgezeigt. Mit
Smithsons Schriften und Notizbücher als Ausgangsbasis, analysiert die
Vorliegende Untersuchung den Stellenwert der Kybernetik in seinem Denken und
seinem Werk durch die engen Beziehungen, die Sprache, Technologie und
künstlerische Abstraktion dort eingehen. Ausgehend von den Prinzipien der
Kybernetik, formuliert Smithson eine Kritik der modernistischen Abstraktion
und legt den Grundstein für seine eigene künstlerische Arbeit. Als er sich für
Fragestellungen der Kybernetik interessiert, erkennt er, dass sich in ihr neue
Darstellungsprobleme stellen. Er bekräftigt daraufhin eine semiotische
Grundlage der bildenden Kunst, nämlich eine unsichtbare, auf Sprache gründende
Struktur, wie sie der klassischen Kunst wesentlich ist. Die Werke von Smithson
vollziehen Umkehrungen des Sinns auf verschiedenen Ebenen, die in drei Teilen
der Dissertation untersucht werden: Umkehrung der traditionellen Vorstellung
des Zeitlosen in der westlichen Kultur (I), Umkehrung der modernistischen
Abstraktion (II), Umkehrung des Verhältnisses zu Zeit und Gedächtnis (III).
Diese drei Umkehrungsformen zielen darauf, die Formen des Kunstwerks im
elektronischen Zeitalter neu zu denken. Diese Dissertation analysiert, auf
welche Weise sich Smithsons Werk konstruiert, wie sie sich vollzieht und
welche Implikationen sie im Laufe der Zeit mit sich bringt. Damit ist es
gezeigt inwieweit die künstlerischen und ästhetischen Probleme, die Smithson
im Zeitalter der elektronischen Revolution in den Jahren 1960-1970 aufwirft,
bis heute mit der Situation der zeitgenössischen Kunst im Zeitalter der
digitalen Revolution von Bedeutung sind.
en
dc.format.extent
10 ungezählte Seiten, 364 Seiten
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
fourth dimension
dc.subject.ddc
700 Künste und Unterhaltung::700 Künste
dc.title
Robert Smithson and Cybernetics: Language, Technology and Abstraction
dc.contributor.contact
maudmaffei@gmail.com
dc.contributor.firstReferee
Prof. Catherine Perret
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Gregor Stemmrich
dc.date.accepted
2016-06-17
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000106167-4
dc.title.translated
Robert Smithson und Kybernetik: Sprache, Technologie und Abstraktion
de
refubium.affiliation
Geschichts- und Kulturwissenschaften
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000106167
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000023046
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access