This thesis explores how LGBTQ+ identities, discourses, and forms of activism are negotiated on social media in Hungary’s increasingly illiberal political environment. As the Hungarian government promotes anti-gender ideology and frames LGBTQ+ existence as a threat to national values, queer lives become sites of ideological contestation. Social media platforms, while implicated in the reproduction of dominant ideologies, also offer alternative spaces for expression, connection, and resistance. The three empirical studies look at the relationship between social media and the socio-politics of Hungary in the experiences of LGBTQ+ youth. Study 1 examines how public discourse on Facebook reflects and reinforces broader ideological tensions around LGBTQ+ issues. By analysing comment sections of online news articles discussing the children’s book Fairyland is for Everyone, the study shows how users draw on discourses of heteronormative familialism, neocolonialism, and diversity and inclusion to either legitimise or delegitimise queerness. The findings highlight how Facebook becomes a contested space where political rhetoric and cultural narratives are both reproduced and challenged in everyday discourse. Study 2 focuses on the identity negotiation processes of LGBTQ+ youth in Hungary and examines how social media affordances shape their experiences. Drawing on interviews with 16 young LGBTQ+ individuals, the study identifies five key social media affordances: anonymity, audience curation, content curation, visibility, and connectivity. These affordances help self-expression and community building in an unsupportive offline environment. However, they also expose users to surveillance and anti-LGBTQ+ content, requiring young users to develop strategies for managing risks and navigating platform dynamics. Study 3 explores how LGBTQ+ activism takes shape on TikTok, a platform that blends personal branding, entertainment, and political commentary. Through a critical technocultural discourse analysis of content from four prominent Hungarian LGBTQ+ creators, the study identifies four creator roles: the Influencer, the Activist, the Influencer- Activist, and the Casual Creator. These roles reflect different strategies for balancing visibility, advocacy, and platform risk within a restrictive political and media landscape. Together, the studies show that LGBTQ+ digital participation in Hungary is a form of adaptive resistance, shaped by platform dynamics and broader ideological pressures. The thesis positions queer engagement with social media as a site of negotiation, conflict, and resilience in the face of illiberal governance.
Diese Dissertation untersucht, wie LGBTQ+-Identitäten, Diskurse und Formen des Aktivismus in der zunehmend illiberalen politischen Umgebung Ungarns über soziale Medien verhandelt werden. Während die ungarische Regierung eine antigenderistische Ideologie propagiert und die Existenz von LGBTQ+-Personen als Bedrohung nationaler Werte darstellt, werden queere Lebensrealitäten zu Schauplätzen ideologischer Auseinandersetzungen. Soziale Medien, obwohl sie zur Reproduktion hegemonialer Narrative beitragen, eröffnen zugleich alternative Räume für Ausdruck, Verbindung und Widerstand. Die drei empirischen Studien analysieren das Verhältnis zwischen sozialen Medien und der sozio-politischen Realität Ungarns im Erleben junger LGBTQ+-Personen. Studie 1 untersucht, wie öffentliche Diskurse auf Facebook bestehende ideologische Spannungen rund um LGBTQ+-Themen widerspiegeln und verstärken. Anhand der Analyse von Kommentarspalten unter Online-Nachrichtenartikeln über das Kinderbuch Meseország mindenkié (Märchenland ist für alle) zeigt die Studie, wie Nutzer*innen auf Diskurse von heteronormativer Familialität, Neokolonialismus sowie Diversität und Inklusion zurückgreifen, um Queerness entweder zu legitimieren oder zu delegitimieren. Die Ergebnisse verdeutlichen, wie Facebook zu einem umkämpften Raum wird, in dem politische Rhetorik und kulturelle Narrative in alltäglichen Kommunikationsprozessen sowohl reproduziert als auch herausgefordert werden. Studie 2 richtet den Fokus auf Identitätsverhandlungen junger LGBTQ+-Personen in Ungarn und analysiert, wie mediale Affordanzen ihre Erfahrungen prägen. Basierend auf Interviews mit 16 jungen queeren Individuen identifiziert die Studie fünf zentrale Affordanzen sozialer Medien: Anonymität, Zielgruppensteuerung, Inhaltskuratierung, Sichtbarkeit und Konnektivität. Diese ermöglichen Selbstausdruck und Gemeinschaftsbildung in einem gesellschaftlich wenig unterstützenden Offline-Umfeld. Gleichzeitig führen sie jedoch zu potenzieller Überwachung und Konfrontation mit LGBTQ+-feindlichen Inhalten, was spezifische Strategien zum Umgang mit Risiken und zur Navigation plattformspezifischer Dynamiken erfordert. Studie 3 erforscht, wie queerer Aktivismus auf TikTok Gestalt annimmt – einer Plattform, die persönliche Selbstdarstellung, Unterhaltung und politische Kommentare miteinander verknüpft. Mittels einer kritischen technokulturellen Diskursanalyse von Inhalten vier prominenter ungarischer LGBTQ+-Creators identifiziert die Studie vier Rollen: dendie Influencerin, dendie Aktivistin, dendie Influencer-Aktivistin sowie den*die Casual Creator. 193 Diese Rollen repräsentieren unterschiedliche Strategien, um Sichtbarkeit, politische Positionierung und Risiken innerhalb eines restriktiven medialen und politischen Umfelds auszubalancieren. In ihrer Gesamtheit zeigen die Studien, dass digitale Teilhabe von LGBTQ+-Personen in Ungarn eine Form adaptiven Widerstands darstellt, die von Plattformlogiken und ideologischen Zwängen gleichermaßen geprägt ist. Die Dissertation versteht queeres Engagement in sozialen Medien als Aushandlungsraum für Konflikte, Widerstand und Resilienz im Kontext autoritärer Tendenzen.