Introduction T-cell immune response cDNA 7 (TIRC7) is a novel cell surface protein on lymphocytes, shown to be upregulated in activated lymphocytes infiltrating tissues in different autoimmune diseases such as rheumatoid arthritis and multiple sclerosis or during organ transplant rejection. Systemic lupus erythematosus (SLE) is a chronic autoimmune disease characterized by heterogeneous clinical manifestations and fluctuating disease activity. The diagnosis and monitoring of SLE often rely, beside clinical symptoms, on autoantibodies and various biomarkers, many of which lack the sensitivity and specificity necessary for consistent clinical application. This study investigates the potential of TIRC7 as a biomarker in SLE patients.
Methods PBMCs were isolated from fresh blood of SLE patients by density gradient centrifugation using the Ficoll method. RNA was extracted, reverse transcribed into cDNA for RT-PCR analysis. TIRC7 mRNA expression was measured by RT-PCR, with ß-Actin as the housekeeping control gene. Correlation and group comparison analyses were performed to evaluate the relationship between TIRC7 mRNA expression and various clinical features and disease activity markers.
Results Our study included a cohort of 50 patients with confirmed SLE diagnoses, with data collection focusing on their clinical features, laboratory values, medical history, and treatment regimens. Significant higher TIRC7 mRNA expression was observed in hospitalized patients compared to those in ambulatory care (p=0.004) and in patients with renal SLE manifestation (p=0.0308). No significant differences in TIRC7 mRNA expressions were observed across different therapy regimes. TIRC7 mRNA expression showed significant correlation with different serological markers e.g. ANA (p=0.026), anti-dsDNA (p=0.047) and anti-nucleosome antibodies (p=0.03). It’s expression also significantly correlated with some inflammation markers such as decreased level of complement 3 factor (p=0.009), anemia (p=0.004), leukopenia (p=0.024) and lymphopenia (p=0.007). In contrast, TIRC7 mRNA expression did not significantly correlate with decreased level of complement 4 factor (p=0.13), thrombopenia (p=0.37), CRP (p=0.423), ESR (p=0.123), age (p=0.108), disease duration (p=0.806) or BMI (p=0.34). Notably, TIRC7 mRNA expression showed a strong correlation with SLEDAI-2k (p=0.003) and SIGLEC-1 (p=<0.0001), a novel SLE marker.
Conclusion These findings highlight the potential of TIRC7 as a biomarker for SLE diagnosis and disease activity monitoring. Further studies with larger cohorts are needed to validate its utility as a biomarker, along with studies concentrating on functional tests to better understand the underlying pathomechanisms of TIRC7 in SLE and to explore the potential of TIRC7 as a target of novel therapies in SLE.
Einführung TIRC7 ist ein neuartiges Zelloberflächenprotein auf Lymphozyten, das nachweislich bei verschiedenen Autoimmunprozessen und -krankheiten wie rheumatoider Arthritis, Multipler Sklerose und Transplantatabstoßung hochreguliert wird. Der systemische Lupus erythematodes (SLE) ist eine chronische Autoimmunerkrankung, die durch heterogene klinische Erscheinungsformen mit fluktuierender Krankheitsaktivität gekennzeichnet ist. Die Diagnose und Überwachung des SLE stützt sich neben den klinischen Symptomen häufig auf Autoantikörper und verschiedene Biomarker, von denen viele nicht die für eine konsequente klinische Anwendung erforderliche Empfindlichkeit und Spezifität aufweisen. In dieser Studie wird das Potenzial von TIRC7 als Biomarker bei SLE-Patienten:innen untersucht. Methoden PBMCs wurden aus frischem Blut von SLE-Patient:innen durch Dichtegradientenzentrifugation nach der Ficoll-Methode isoliert. Deren RNA wurde in cDNA umgeschrieben, und die TIRC7-mRNA-Expression wurde mittels RT-PCR gemessen, wobei ß-Actin als Haushaltsgen diente. Korrelations- und Gruppenvergleichsanalysen wurden durchgeführt, um die Beziehung zwischen der TIRC7-mRNA-Expression und verschiedenen klinischen Merkmalen und Krankheitsaktivitätsmarkern von SLE zu bewerten. Ergebnisse Unsere Studie umfasste eine Kohorte von 50 Patient:innen mit gesicherter SLE-Diagnose. Die Datenerhebung konzentrierte sich auf die klinischen Merkmale, Laborwerte, Anamnese und aktuelle Therapien. Eine höhere TIRC7-mRNA-Expression wurde bei hospitalisierten Patient:innen im Vergleich zu ambulant behandelten Patient:innen (p=0.004) und bei Patient:innen mit renaler SLE-Manifestation (p=0.0308) beobachtet. Zwischen den verschiedenen Therapieregimes wurden keine signifikanten Unterschiede in der TIRC7-mRNA-Expression festgestellt. Die TIRC7-mRNA-Expression korrelierte mit verschiedenen serologischen Markern wie ANA (p=0,026), anti-dsDNA (p=0.047) und Anti-Nukleosomen-Antikörpern (p=0.03). Die TIRC7-mRNA-Expression korrelierte auch signifikant mit einigen Entzündungsmarkern wie geminderter Komplement-3-Faktor (p=0.009), Anämie (p=0.004), Leukopenie (p=0,024) und Lymphopenie (p=0.007), aber nicht signifikant mit gemindertem Komplement-4-Faktor (p=0.13), Thrombopenie (p=0.37), CRP (p=0.423), ESR (p=0.123), Alter (p=0.108), Krankheitsdauer (p=0.806) oder BMI (p=0.34). Bemerkenswert ist, dass die mRNA-Expression von TIRC7 eine starke Korrelation mit SLEDAI-2k (p=0.003) und SIGLEC-1 (p=<0.0001), einem neuen SLE-Marker, zeigte. Schlussfolgerung Diese Ergebnisse unterstreichen das Potenzial von TIRC7 als Biomarker für die SLE-Diagnose und die Überwachung der Krankheitsaktivität. Weitere Studien mit größeren Kohorten sind erforderlich, um seinen Nutzen als Biomarker zu validieren, ebenso wie Studien, die sich auf funktionelle Tests konzentrieren, um die zugrundeliegenden Pathomechanismen von TIRC7 bei SLE besser zu verstehen und das Potenzial von TIRC7 als Ziel neuartiger Therapien bei SLE zu erforschen.