Considering the high long-term survival rate of patients with breast cancer, the type of cancer most commonly found in women, treatment side effects and their impact on quality of life are increasingly gaining importance. Chemotherapy-induced cognitive impairment (CICI) is a recognized adverse reaction of breast cancer treatment that has been widely documented in studies approximately one month after the end of chemotherapy. To date, there are only a few prospective studies on the long-term development of CICI, which use standardized neuropsychological tests. There is also a lack of standardized preventive, diagnostic and therapeutic measures. Thus, we performed a prospective, longitudinal cohort study to assess the impact of cognitive impairment on everyday functioning and the quality of life in patients with breast cancer. Between 2017 and 2020, we enrolled patients with breast cancer in the study. We evaluated their cognitive function using standardized neuropsychological tests encompassing various cognitive domains, their quality of life and functioning with standardized and validated questionnaires and scales, as well as measured serum concentrations of neurodegenerative markers and autoantibodies. The examinations took place before chemotherapy (visit V1), after treatment cessation (visit V2, median 6 months after V1), as well as two to three years later (visit V3). The results were compared to results of patients with breast cancer without the need for chemotherapy treatment. We included n=53 patients in our study. In summary, overall cognitive function decreased significantly after chemotherapy (V2) compared to control patients (p=.046), which was mainly due to a decreased figural memory (p=.011). Post-chemotherapy patients exhibited more pronounced quality of life impairments, including increased fatigue (p=.023) and a reduced Karnofsky performance score (p<.001), though cognitive decline was not statistically significant. Serum levels of neurodegenerative markers, specifically neurofilament light chain (NfL) and phosphorylated neurofilament heavy chain (pNfH), showed a significant rise following chemotherapy (p<.001) and pNfH showed a significant correlation with overall cognitive function, while NfL did not. Two to three years later, the patients treated with chemotherapy and the control patients no longer showed any differences in terms of cognitive performance and quality of life. In conclusion, our results imply that chemotherapy leads to significant overall cognitive dysfunction and a reduction in quality of life in patients with breast cancer that disappears within two to three years, indicating a recovery. Further studies should focus on larger sample sizes and potential screening markers, with a particular emphasis on pNfH. In addition, a standardized measure for the assessment of CICI and for prevention and treatment measures should be developed to enable the best possible patient care.
Vor dem Hintergrund der inzwischen hohen Langzeitüberlebensrate von Personen mit Brustkrebs, dem häufigsten neu diagnostizierten Karzinom, rücken die Therapienebenwirkungen und deren Auswirkungen auf die Lebensqualität zunehmend in den Fokus. Chemotherapie-induzierte kognitive Defizite (engl. „chemotherapy-induced cognitive impairment“, CICI) sind ca. einen Monat nach Beendigung der Chemotherapie vielfach mittels Studien belegt. Prospektive Langzeituntersuchungen mit standardisierten neuropsychologischen Tests gibt es bisher nur wenige. Außerdem mangelt es an standardisierten Präventions-, Diagnostik- und Therapiemaßnahmen. Folglich führten wir eine prospektive kontrollierte Kohortenstudie durch, um kognitive Funktionsstörungen und deren Auswirkungen auf die Lebensqualität und die alltäglichen Funktionen bei von Brustkrebs-Patientinnen zu untersuchen. Zwischen 2017 und 2020 schlossen wir Patientinnen mit rezenter Brustkrebsdiagnose in die Studie ein. Wir führten standardisierte neuropsychologische Tests durch, erhoben systematische Daten zur Lebensqualität und Alltagsfunktionsfähigkeit und bestimmten zudem die Serumkonzentration von mit Neurodegeneration assoziierten Proteinen und Autoantikörper. Die Erhebungen erfolgten vor Beginn der Chemotherapie (Visite V1), nach deren Abschluss (Visite V2, im Median 6 Monate nach V1), sowie zwei bis drei Jahre später (Visite V3). Unsere Kontrollgruppe bestand aus Brustkrebs-Patientinnen, die keine Chemotherapie erhielten. Wir schlossen insgesamt n=53 Personen ein. Die kognitive Gesamtfunktion nahm direkt nach der Chemotherapie im Vergleich zu der Kontrollgruppe signifikant ab (p=0,046), was vor allem auf eine verringerte figurale Gedächtnisleistung zurückzuführen war (p=0,011). Nach Chemotherapie zeigten die untersuchten Patientinnen eine stärkere Beeinträchtigung ihrer Lebensqualität (verringerter Karnofsky-Index (p=<0,001), verstärkte Fatiguesymptomatik (p=0,023)), jedoch ohne signifikante Auswirkungen auf die Kognitionsleistung. Die Serumkonzentrationen des Neurofilament-Leichtkettenproteins (Neurofilament light chain, NfL) und phosphorylierten Neurofilament-Schwerkettenproteins (phosphoryliertes Neurofilament heavy chain, pNfH) stiegen nach Chemotherapie signifikant an (p=<0,001) und pNfH korrelierte mit der kognitiven Gesamtfunktion im Gegensatz zu NfL. Nach zwei bis drei Jahren gab es zwischen den Gruppen keine Unterschiede mehr bezogen auf die kognitive Leistung und die Lebensqualität. Unsere Ergebnisse deuten darauf hin, dass Chemotherapie bei Brustkrebs-Patientinnen signifikant zu einer allgemeinen kognitiven Dysfunktion und Einschränkung der Lebensqualität führt, dies jedoch nach zwei bis drei Jahren vollständig remittiert. Künftige Forschungsarbeiten sollten größere Stichproben einschließen, sowie mögliche Screening-Indikatoren, insbesondere pNfH, erforschen. Außerdem sollte ein einheitlicher Bewertungsmaßstab der CICI, sowie deren Präventions- und Therapiemaßnahmen erarbeitet werden.