Background: Patients with non-small cell lung cancer (NSCLC) have an increased risk of developing comorbid psychological symptoms and a reduced quality of life. The aim of this prospective longitudinal study was to investigate the occurrence and course of psychological symptoms in patients with NSCLC before and after resection in the context of sociodemographic conditions, mental adjustment responses and sense of meaning in order to gain insights for psycho-oncological care and to derive research questions for future research. Methods: N = 168 patients with NSCLC were included at Charité Berlin and Thoraxzentrum Ruhrgebiet. The survey was conducted before surgery, after surgery and at 3 months after surgery. Patients were asked about their mental health (Hospital Anxiety and Depression Scale, HADS) and quality of life (Quality of Life Questionnaire-C30 and -LC13). Adjustment responses (Mental Adjustment to Cancer Scale, MACS) and types of meaning (Sources of Meaning and Meaning in Life Questionnaire, SoMe) were determined. In addition, sociodemographic information and postoperative complications were recorded. Data of n = 72 patients who completed the entire set of surveys was used for follow-up analysis and group comparisons. Results: Preoperatively, 23.61% of patients showed clinically relevant depressive symptoms and 40.28% clinically relevant anxiety symptoms. Anxiety decreased significantly over the course of treatment (p = 0.004), whereas depressive symptoms initially increased postoperatively (p = 0.032). Quality of life decreased significantly postoperatively and recovered to baseline level afterwards (p < 0.001). Preoperative anxiety was statistically significantly predicted by age (p = 0.010). The comparisons of the preoperative coping responses revealed significant differences with regard to depression and anxiety for each measurement over the course of treatment and with regard to quality of life after surgery (p < 0.001) and at 3 month follow-up (p = 0.031). Compared to other responses, fighting spirit was associated with a lower psychological symptom burden and a higher quality of life. Preoperatively and postoperatively, the experience of a crisis of meaning showed a stronger central tendency of depressive symptoms (t0: p = 0.009; t2: p = 0.029). The postoperative complication rate was 34.72 %. No associations with depression, anxiety or quality of life could be determined. Conclusion: Depression, anxiety and changes in quality of life can affect patients with NSCLC. Future studies should take into account the influence of the experienced meaning in life and coping response.
Hintergrund. Patienten mit nicht-kleinzelligem Lungenkarzinom (NSCLC) haben ein erhöhtes Risiko für die Entwicklung komorbider psychischer Symptome sowie für eine verminderte Lebensqualität. Ziel dieser prospektiven Längsschnittuntersuchung war es, das Auftreten und den Verlauf bei Patienten mit NSCLC vor und nach Resektion im Kontext soziodemografischer Bedingungen, mentaler Bewältigungsstrategien und des Sinnerlebens zu untersuchen, um Erkenntnisse für die psychoonkologische Versorgung zu gewinnen und Fragen für zukünftige Forschung abzuleiten. Methode. Es erfolgte der Einschluss von n = 168 Patienten mit NSCLC an den Standorten Charité Berlin und Thoraxzentrum Ruhrgebiet. Die Erhebung wurde zu drei Messzeitpunkten durchgeführt (t0 = präoperativ, t1 = postoperativ, t2 = drei Monate poststationär). Patienten wurden zu ihrer psychischen Gesundheit (Hospital Anxiety and Depression Scale, HADS) und Lebensqualität (Quality of Life Questionnaire-C30 und -LC13) befragt. Es wurden mentale Bewältigungsstrategien (Mental Adjustment to Cancer Scale, MACS) und der Sinntyp (Fragebogen zu Lebensbedeutungen und Lebenssinn, LeBe) ermittelt. Darüber hinaus wurden soziodemografische Informationen und postoperative Komplikationen erfasst. Für die Verlaufsanalyse und Gruppenvergleiche lagen vollständige Datensätze von n = 72 Patienten vor. Ergebnisse. Präoperativ zeigten 23,61 % der Patienten klinisch relevante depressive Symptome und 40,28 % klinisch relevante Angstsymptome. Ängste reduzierten sich im Verlauf signifikant (p = 0,004), wohingegen depressive Symptome postoperativ zunächst anstiegen (p = 0,032). Die Lebensqualität nahm postoperativ signifikant ab und erholte sich im Kurzzeitverlauf auf Baseline-Niveau (p < 0,001). Präoperative Ängste konnten durch die Variable Alter statistisch signifikant vorhergesagt werde (p = 0,010). Die Vergleiche der präoperativen mentalen Bewältigungsstrategien ergaben signifikante Unterschiede hinsichtlich Depression und Angst zu allen drei Messzeitpunkten und hinsichtlich Lebensqualität zu t1 (p < 0,001) und t2 (p = 0,031). Dabei ging Kampfgeist im Vergleich zu anderen Strategien mit einer geringeren psychischen Symptombelastung und einer höheren Lebensqualität einher. Präoperativ und poststationär zeigte das Erleben einer Sinnkrise eine stärkere zentrale Tendenz von depressiven Symptomen (t0: p = 0,009; t2: p = 0,029). Die postoperative Komplikationsrate lag bei 34,72 %. Es konnten keine Zusammenhänge mit Depression, Angst oder Lebensqualität ermittelt werden. Schlussfolgerung. Patienten mit NSCLC können von depressiven Symptomen, Ängsten und Veränderungen der Lebensqualität betroffen sein. Zukünftige Untersuchungen sollten den Einfluss des Sinnerlebens und mentaler Bewältigungsstrategien mitberücksichtigen.