dc.contributor.author
Kozyrakis, Yulia
dc.date.accessioned
2018-06-07T18:07:22Z
dc.date.available
2016-03-30T09:12:36.176Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/4668
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-8868
dc.description
ILLUSTRATIONS V 1\. INTRODUCTION 1 1.1. REPEATING THE PARENTS’ HISTORY? THE
RETURN OF THE RACIAL PASSER 5 1.2. FOCUSING ON THE PASSING FIGURE 15 1.3. THE
GENRE OF THE PASSING NOVEL 27 1.4. THE REPERTOIRE OF RACE: LABELS, TERMS, AND
DEFINITIONS 35 2\. THE BOXER IN THE RING: NARRATING IDENTITY IN THE HUMAN
STAIN BY PHILIP ROTH 42 2.1. FICTIONS OF IDENTITY AND IDENTITY AS FICTION 48
2.2. THE BOXING RING AS A STAGE 55 2.3. RACIAL ENCOUNTERS: AMERICAN JEWS AND
AFRICAN AMERICANS 67 2.4. IDENTITY FORMATION AND SOCIAL RECOGNITION 84 3\. THE
RECITALIST: MUSIC AND RACIAL RDENTITY IN THE TIME OF OUR SINGING BY RICHARD
POWERS 94 3.1. LIFE BEYOND COLOR 97 3.2. STAGING RACIAL PERFORMANCE 117 3.3.
PERFORMATIVE IDENTITY AND THE SPECIAL CASE OF THE PASSING FIGURE 123 4\. THE
TRAVELER: THE POST-SOUL PASSING FIGURE IN CAUCASIA BY DANZY SENNA 146 4.1.
“THIS IS WHAT I REMEMBER”: THE NARRATIVE OF BIRDIE LEE 152 4.2. LANGUAGE,
NARRATIVE VOICE, AND AGENCY 163 4.3. “THERE’S A MIRROR LOOKING BACK AT YOU”
173 4.4. CONTEMPORARY NOVELS OF PASSING AND THE POST-SOUL GENERATION 181 5\.
AFTERWORD. READING FICTION UNDER FALSE ASSUMPTIONS? 191 5.1. POSTHUMOUS
PASSING FOR BLACK: EMMA DUNHAM KELLEY-HAWKINS 196 5.2. WHEN BLACK SUDDENLY
TURNS WHITE 205 5.3. CONCLUDING REMARKS 212 BIBLIOGRAPHY 220 ENGLISH ABSTRACT
234 DEUTSCHE ZUSAMMENFASSUNG 238 PUBLICATIONS 243 CURRICULUM VITAE 244
dc.description.abstract
Passing for a member of another race, which in U.S. literature traditionally
refers to the practice of passing for white, has always been a part of the
American cultural imaginary. The figure of the racial border-crosser, visually
ambiguous and bearing the potential to undermine racial distinctions aroused a
level of literary fascination that widely exceeded the actual practice of
passing. In my study I explore the way that the genre of the passing
narrative, which developed in the decades around 1900, re-entered the literary
scene in the end of the twentieth and beginning of the twenty-first century,
and why it continues to occupy the writers’ and readers’ minds. My analysis of
passing is based on three contemporary novels: Caucasia by Danzy Senna (1998),
The Human Stain by Philip Roth (2000), and The Time of Our Singing by Richard
Powers (2004). In close readings of these three novels, I will analyze how
fictional narratives fulfil at least two functions: On the one hand, through
fictional engagement with specific historically situated experiences, novels
on passing seek to disclose dominating and dominated cultural ideas, concepts,
and ideologies of race. On the other hand, while they reflect upon existing
ideas, contemporary novels at the same time create alternative fictional
realities which offer new narratives of re-signification, and influence the
readers’ own processes of identification.
de
dc.description.abstract
Der Begriff passing, der sich in der Literatur der USA traditionell auf sehr
hellhäutige Afroamerikaner bezieht, die für Weiße gehalten werden oder sich
als solche verhalten, war schon immer Teil des amerikanischen kulturellen
Imaginären. Die visuell ambige und potentiell subversive Figur des
Rassengrenzgängers entfachte eine literarische Faszination auf dem Niveau, das
die tatsächliche Bedeutung von passing als soziale Praxis bei weitem
überstieg. In meiner Studie untersuche ich wie das Genre des passing
narrative, das in den Jahrzehnten um das Jahr 1900 entstand, seinen Weg zurück
in die literarische Szene des späten 20. und des 21. Jahrhunderts gefunden hat
und warum dieses Phänomen weiterhin die Schriftsteller und Leser gleichermaßen
fasziniert. Die vorliegende Analyse basiert auf drei zeitgenössischen Romanen:
Caucasia von Danzy Senna (1998), The Human Stain von Philip Roth (2000), und
The Time of Our Singing von Richard Powers (2004). In meiner Interpretation
der Romane zeige ich auf wie sie zwei Hauptfunktionen erfüllen: Zum Einen
versuchen die Romane in ihren Auseinandersetzungen mit spezifischen historisch
situierten Erfahrungen die dominierenden und dominierten kulturellen Ideale,
Konzepte, und Ideologien aufzuzeigen. Zum Anderen erschaffen sie, indem sie
die existierende ideelle Vorstellungen reflektieren, gleichzeitig alternative
fiktionale Narrative, die vielfältige Möglichkeiten der Re-signifikation
anbieten und die Prozesse der Identitätsbildung der Leser beeinflussen.
de
dc.format.extent
246 Seiten
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
performativity
dc.subject.ddc
800 Literatur::810 Amerikanische Literatur in Englisch
dc.title
Post-Racial Realities
dc.contributor.contact
ykozyrakis@gmail.com
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. Ulla Haselstein
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. Ruth Mayer
dc.date.accepted
2015-02-02
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000101616-6
dc.title.subtitle
Passing Narratives in Contemporary U.S. Fiction
dc.title.translated
Realitäten der Ära von Post-Race
de
dc.title.translatedsubtitle
Narrative des passing in der zeitgenössischen U.S. Literatur
de
refubium.affiliation
Philosophie und Geisteswissenschaften
de
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FUDISS_thesis_000000101616
refubium.mycore.derivateId
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open access